וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד משפיע מדד מנהלי הרכש בארה"ב על סנטימנט המשקיעים בוול סטריט?

TheMarker

4.1.2009 / 12:36

בדצמבר האחרון נמשכה ההצטמצמות המהירה בפעילות החרושת בארה"ב בהתאם לשאר התעשיות בארה"ב



בדצמבר האחרון נמשכה ההצטמצמות המהירה בפעילות החרושת בארה"ב בהתאם לשאר התעשיות בארה"ב. מדד מנהלי הרכש האמריקאי הצטמצם ב-10.8% בממוצע בהשוואה בין 2007 ל-2008.



עיון בנתוני המדד מצביע על כך שגם בחודשים הבאים - מובטחות ירידות נוספות בשני מדדים חשובים מאוד מבחינת השווקים הפיננסיים: מדד הייצור התעשייתי ודו"ח התעסוקה, שיתפרסם ביום שישי הבא ונראה כי יביא בעקבותיו סוף שבוע סוער. גם במדד המחירים ליצרן תימשך הירידה. כתוצאה לא יתקשה הבנק הפדראלי להמשיך עם מדיניות ריבית ה-0% תקופה ארוכה, אך מאידך מדובר בראיה נוספת להצטמצמות החריפה בפעילות הכלכלית בארה"ב בחודשים הקרובים.



עיון בדיווחי התעשיות השונות, שאף אחת מהן לא דיווחה על עלייה, מראה בכל זאת הבדלים במידת הפגיעה. כך, אם בתעשיית הכימיקלים דווח על החודש האיטי ביותר זה שנים ובתעשיית מוצרי המתכת דווח על המשך ירידה במכירות ובמחיר, הרי בתעשיית המחשבים ומוצרי האלקטרוניקה נמסר כי העסקים יציבים והמכירות טובות וגם בתעשיית המכונות וציוד התחבורה טוענים שלא הופתעו לרעה מהמכירות.



נקודה חשובה ומטרידה העולה מהמדד נוגעת דווקא למצב מחוץ לגבולות ארה"ב. בתעשיית המכונות לדוגמא נמסר כי הפעילות בצפון ודרום אמריקה איטיות, אך לא במידה משמעותית ביחס לציפיות, בעוד באירופה חלה האטה דרמטית ואסיה - במיוחד סין - נסגרה כמעט לחלוטין.



קריאתו הנוכחית של המדד, 32.4%, נמוכה משמעותית מ-41.1%, קריאה שבדרך כלל מבחינה בין התרחבות להצטמצמות בכל המשק. נגזרת ממנה ירידה בת 2.9% בתוצר. עם זאת, בהתיחס לשנת 2008 כולה, המדד הממוצע עומד על 45.6 נקודות ומצביע עדיין על עלייה בת 1.4% בתמ"ג.



התגובה המינורית בוול סטריט לנתון החלש, שהיה נמוך מהציפיות, אינה חדשה. זה זמן שהשווקים צופים קדימה ונותנים משקל רב יותר לצעדי מדיניות שתומכים בתעשיות מפתח/חברות גדולות, ולא משקללים את נתוני המאקרו, שכן הורגלו להפתעות לרעה. במובן זה, אנו צופים שהפתעות חיוביות בתחום המאקרו יוליכו לעליות גבוהות יותר בשווקים מאשר ירידות במקרה של הפתעות לרעה.



הכותב: רונן מנחם, הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק המזרחי-טפחות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully