וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה חדשה: לדחות את כל פירעונות האג"ח ב-2009

מאת אתי אפללו ומירב ארלוזורוב

5.1.2009 / 7:00

האפשרויות: הסדר וולונטרי בין חברות למשקיעים או חוק שתקבל הכנסת. תמורת הדחייה תשולם למשקיעים תוספת ריבית. בין מקדמי ההצעה - שי טלמון, מנכ"ל כלל ביטוח



>> דחיית כל פירעונות האג"ח המיועדים ל-2009 בתמורה לחיזוק הביטחונות ותוספת ריבית - זוהי ההצעה שמקדמים בימים אלה בשוק ההון, במסגרת הניסיונות להתמודדות עם מחנק האשראי.



את ההצעה מקדמים כמה גורמים, ובהם גופים מוסדיים גדולים וכן כמה אנשי עסקים. לפחות אחד מהנוסחים של הצעה זו כבר הוצג בפני המפקחים על שוק ההון, בניסיון לשכנע אותם לקדם יוזמת חקיקה ברוח זו.

ככל הידוע, מדובר בכמה יוזמות דומות שהועלו במקביל על ידי כמה גורמים עסקיים גדולים. היוזמה היותר פשוטה היא שהגופים המוסדיים בשוק ההון יתכנסו יחד, ויחליטו על הצעה שלפיה כל חברה שתגיע להסדר עמם תזכה בדחייה אוטומטית של הפירעונות שלה מ-2009, בתמורה לחיזוק ביטחונות ותוספת ריבית של 1%.



הכוונה היא שתהיה מעין "הצעת מדף" מסודרת שכל הגופים המוסדיים יסכימו עליה, ושתיבחר כברירת מחדל אוטומטית בכל הסדר אשראי שייעשה עם החברות השונות בשוק ההון בשנה הקרובה. ההצעה הזו, לפיכך, מדברת על הסדר וולונטרי שכל המוסדיים בשוק יסכימו עליו ושינסחו את תנאיו המוסכמים מראש.



מי שפועל כדי לקדם פתרון מסוג זה, הנוגע להארכת משך החיים הממוצע של האג"ח, הוא מנכ"ל כלל ביטוח, שי טלמון, שכיהן בעבר כחשב הכללי במשרד האוצר.



גישה אחרת, אגרסיווית יותר, מנסה לקדם הצעה שלפיה דחיית פירעונות כזו תיהפך למעין מורטוריום (שמיטת חובות) בכפייה - באמצעות חקיקה. הכוונה היא שהכנסת תעביר חוק שלפיו לא יהיו פירעונות אג"ח בשנה הקרובה, וזאת בתמורה לשיפור תנאי פירעון האג"ח.



להצעה הזו יש התנגדות גורפת בקרב המפקחים בשוק ההון. לפחות אחד מהם אמר ל-TheMarker כי אין לו כל כוונה להתערב בחקיקה בחוזים שנחתמו בשוק ההון בין המלווים לחברות הלוות, וכי בכל מקרה לא ניתן יהיה להגן על חקיקה כזו מבחינה משפטית.



עוד אמר אותו מפקח כי הצעה כזו נועדה לשרת אינטרסים של אילי הון ושל בעלי חברות, הנמצאים במצוקה. "חלקם כבר אינם בפועל בעלי החברה. החברה שלהם כבר שייכת בפועל לבעלי האג"ח, אז מה פתאום שהם יישאו ויתנו על דחיית תשלומים תמורת תנאים אלו ואחרים?", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully