וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסדיים דרשו מרמי ירדן להעלות את שווי האג"ח

מאת יורם גביזון

5.1.2009 / 7:00

העליות החדות בשוק האג"ח הקונצרניות מעוררות שאלות בנוגע לטיב השיקולים שמנחים את גופי ההשקעה המוסדיים. למשל השאיפה לסגור את השנה בנזקים מינימליים ככל שמדובר בתשואה שתוצג לעמיתים



>> הצעת הרכש שנכשלה לאג"ח של חברת גלובל פיננס ג'י.אר 2 פותחת צוהר לעולמם המופלא של הגופים המוסדיים. גלובל פיננס ג'י.אר מוחזקת על ידי רמי ירדן (50%), דוד כהן (16%) וגדעון תדמור (33%). החברה הונפקה בפברואר ובאפריל 2004, והציעה למשקיעים אג"ח צמודות לדולר ונושאות ריבית ליבור לשישה חודשים + 0.9%.



תשלומי הריבית והקרן של גלובל פיננס 2 גובו בהשקעת תמורת ההנפקה בשטרי חוב (CLN) שהונפקו על ידי הבנקים טורונטו דומיניון, UBS , ו-ABN AMRO. שלושת הבנקים הזרים השתמשו בתמורת ההנפקה, 633 מיליון שקל, לרכישת מכשירים מסוג ) , שמשמשים כביטוח נגד אירועי אשראי של מדינת ישראל וחברת החשמל.

גלובל פיננס ג'י.אר 2 נפלה חדות בתחילת דצמבר - למחיר של 44 אגורות ב-48% מתחת לערך ההתחייבותי של האיגרת. רמי ירדן ואור שטדלר, מנהליה של חברת גלובל פיננס, מתארים באי-מייל למוסדיים את מה שעבר עליהם באותם ימים: "בתחילת דצמבר הגיע מחיר איגרת החוב לשפל בלתי סביר. קיבלנו קריאה ממספר רב של מוסדיים לעשות כל מאמץ להחזיר את האג"ח לערך כלכלי נאות לפני תום שנת הכספים".



מהו הערך הכלכלי הנאות לאיגרת שהונפקה - ולמה צריך לעשות כל מאמץ להחזיר את האיגרת למחיר זה דווקא לקראת תום שנת הכספים ולא בתחילת ינואר 2009 - ירדן ושטדלר לא מבהירים. ואולם יהיו המניעים אשר יהיו, גלובל פיננס נחלצה לטפל במצב הבלתי סביר.



"הדרך הנכונה לטפל במצב לטעמנו היתה קבלת ציטוט לקנייה מהבנקים בחו"ל ופרסום הצעת פדיון פומבית ושקופה לכלל המחזיקים. היתרון של פעולה זו", מסבירים ירדן ושטדלר, "הוא ייצוב מחיר האג"ח ושחרור לחץ מיידי".



נראה שירדן ושטדלר לא היו היחידים שסברו שפרסום הצעה לפדיון מוקדם של האיגרת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק ישפר את המצב, שכן בארבעת ימי המסחר שקדמו לפרסום הצעת הפדיון המוקדם האיגרת עלתה ב-8.2% במחזורים גדולים.



הצעת הפדיון, במחיר של 70 אגורות ובהיקף כולל של 324 מיליון שקל, פורסמה ב-11 בדצמבר, "עידכנה את מחיר הנייר (האיגרת עלתה באותו יום ב-27%), שיפרה את הנזילות והגשימה לטעמנו בעצם קיומה חלק גדול ממטרות המהלך".



פרסום ההצעה דרש, לדברי ירדן ושטדלר, תיאום מורכב עם הנאמן לאיגרות, רשות ניירות ערך, הבורסה וחברת הדירוג כדי להשלים את המהלך לפני תום השנה האזרחית, כפי שביקשו המוסדיים.



גלובל פיננס השיגה את כל האישורים, ואף עידכנה כלפי מעלה את מחיר הצעת הרכש ל-71 עד 73 אגורות, בהתאם לתמהיל הנכסים שייפדו ושער הדולר. משקיעיה של גלובל פיננס נענו בהתלהבות וב-17 בדצמבר, המועד האחרון של הצעת הרכש, נרשם ביקוש יתר של 33%, בין היתר על רקע החשש שמצבם הפיננסי של הבנקים שהנפיקו את השטרות לגלובל פייינס ג'י.אר 2 יסכן את פירעון האיגרת.



שמחת המשקיעים היתה מוקדמת



אלא שהשמחה של המשקיעים על החילוץ מנייר ערך מובנה היתה מוקדמת. עוד בערב קבלת התוצאות של הצעת הפדיון המוקדם הודיע UBS לגלובל פיננס שלא יוכל לסגור את העסקה, משום שעקב התוצאות הגרועות ב-2008 מיהרו הסוחרים בחו"ל, שהנפיקו את ה-CDS על חברת החשמל ומדינת ישראל, לחסל את הפוזיציות לקראת חופשת חג המולד.



גלובל פיננס נאלצה לבטל את הצעת הפדיון המוקדם ב-22 בדצמבר, 11 יום בלבד לאחר שפירסמה אותה, עובדה שגררה ירידה של 11% באיגרת. באותו יום גם הורד דירוג האשראי של UBS, שהנפיק 20% מהשטרות שגיבו את הנפקת גלובל פיננס ג'י.אר 2, מ-AA מינוס עם תחזית דירוג שלילית ל-A פלוס, ודירוג האשראי של RBS שרכש את ABN AMRO, המנפיק של 47% משטרי ההון שגיבו את האגרת, ירד גם הוא מ-AA מינוס ל-A פלוס.



גלובל פיננס ג'י.אר 2 פירסמה מועד חדש לפדיון מוקדם של עד 49% מהאיגרות במחיר של 66 אגורות בכפוף לשער הדולר עד 14 בדצמבר, כשהפדיון המוקדם ישאיר את ABN AMRO כבנק המנפיק של 95% מהשטרות המגבים את האיגרות.



רמי ירדן מגלובל פיננס ג'י.אר 2 מסביר את הרקע לבקשה של הגופים המוסדיים "להחזיר את האג"ח לערך כלכלי נאות לפני תום שנת הכספים": "המוסדיים פנו אלינו בעקבות ירידה חדה במחיר האיגרת במחזורים נמוכים שאירעה לקראת סוף השנה. הפנייה שלהם לגיטימית, משום שגלובל פיננס ג'י.אר 2 נסחרה במחירים נמוכים משווי ה-CDS של מדינת ישראל וחברת החשמל שמגבים אותה. הרבה גופים מוסדיים נבחנים על פי התשואות שלהם בסוף השנה, וזכותם לבקש ציטוט הוגן אם הם מעוניינים לצאת מההשקעה.



"הצעת הפדיון המוקדם לא יצאה אל הפועל משום שהבנקים הזרים שהנפיקו את השטרות המגבים את האג"ח גלובל פיננס ג'י.אר 2 חששו להישאר עם פוזיציות פתוחות לפני סוף השנה, וכבר שבוע לפני חג המולד סגרו אותן.



"הבנקים הזרים יחדשו את הציטוטים בשבוע השני של ינואר, ומעריכים שהתנאים לציטוט הוגן יהיו אז טובים יותר. הצעת הפדיון שלנו היתה שקופה, משום שפירטנו את המנגנון לחישוב מחיר הצעת הרכש ואת העמלות שנגבה, והתחייבנו שאם המחיר שנקבל מהבנקים הזרים יהיה גבוה יותר, ההפרש יועבר למשקיעים", סיכם ירדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully