וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקה בתל אביב

חגי עמית

5.1.2009 / 7:30

נורמות גלובליות



>> רבים אמרו באחרונה שלמרבה המזל השוק המקומי לא הספיק לפתח את המוצרים הפיננסיים המובנים המורכבים שגרמו למחיקות האדירות בארה"ב. אבל היו מי שהקדימו את זמנם גם בישראל.

בין המעטים שהספיקו להביא לכאן מוצרים הפיננסיים כאלה היתה גלובל פיננס, שכפי שמרמז שמה הביאה נורמות פיננסיות שהיו נהוגות בעולם. דש גלובל פיננס היתה חברה ייעודית שהוקמה לצורך הנפקת אג"ח מורכבות המגובות במכשירים פיננסיים זרים או באג"ח לא סחירות.



כך הנפיקה החברה את הסדרה גלובל פיננס 5 המגובה ב-CDO. גלובל פיננס 5 גייסה 133 מיליון שקל ביולי 2005 בהנפקת אג"ח מסדרה א' הצמודות למדד, נושאות ריבית שנתית שנגזרת מתשואת האג"ח הממשלתית גליל בתוספת מרווח נומינלי ועומדות לפירעון בספטמבר 2012. תמורת ההנפקה שימשה להשקעה ב-CDO בבנק UBS. ה-CDO הוא למעשה אג"ח של אג"ח - בנק השקעות רוכש שורה של אג"ח מכמה חברות ברמות סיכון שונות, ויוצר מהן שרכש איגרת אחת, שמשקללת את הסיכון והתשואות של כולן.



פעילות כזו איפשרה למשקיעים להיחשף להשקעות בסיכון גבוה ולקבל תשואה גבוהה יותר. במקרה של גלובל פיינס 5, התיק כלל 100 חברות. הסכנה עבור המשקיעים היא פגיעה בקרן או בריבית אם יש מספר רב של פשיטות רגל בקרב החברות בתיק. במקרה של גלובל פיינס 5, שמחו בגלובל פיננס לציין אז כי לא תחול כל פגיעה בקרן עד ששש חברות לפחות בתיק יקרסו.



בנוסף הונפקה גלובל פיננס 8 - שמטרתה המרת אג"ח לא סחירות לאג"ח סחירה אחת. הרעיון היה להוריד את רמת הסיכון, שכן האג"ח החדשה גובתה במספר רב של אג"ח לא סחירות, וכך מתפזר הסיכון. מי שרכש את האג"ח שהנפיקה דש קיבל בכל חודש את תזרים האג"ח המגבות את ההנפקה.



המחיר ששילמה דש למוסדיים שמהם קנתה את האג"ח הקונצרניות הלא סחירות מורכב ממחיר השוק של האג"ח הסחירות בניכוי פרמיית הסחירות לאג"ח הלא סחירה, ובניכוי עלויות האיגוח והרווח שגוזרת החברה. דש גלובל פיננס גייסה כך יותר מ-4 מיליארד שקל בשבע סדרות.



הרעיון של השגת נזילות ברכישת אג"ח סחירות והיפטרות מהאג"ח הלא סחירות מצא חן בעיני רבים. גלובל 8 גייסה כך 1.6 מיליארד שקל - וגובתה בתזרים מזומנים של 70 אג"ח קונצרניות לא סחירות של 40 חברות ישראליות. בין הרוכשים היו קבוצת דש, קבוצת כלל ובנק הפועלים. הרווח של גלובל פיננס היה טמון בהצפת הערך שלה זכתה מפרמיית הסחירות המתקבלת מההנפקה הציבורית.



בנכסים המגבים את גלובל פיננס 8 ניתן היה למצוא את חברת החשמל, החברה לישראל, כור ואפריקה ישראל. 45% מהתזרים הגיעו מענף הנדל"ן, 10.8% מתחום התשתיות ו-9.4% מענף הגז והנפט. בית ההשקעות דש עצמו רכש ניירות ערך בכמה מאות מילוני שקלים בדש גלובל פיננס.



הסיפור של גלובל פיננס משקף את התגלגלות המשבר. מה שנראה כפיזור סיכונים מושלם ב-2005-2007, זכה לתשואה של אג"ח זבל ב-2008 - ולא בכדי: התסריט של פשיטות רגל של 10% מהחברות המגבות חלק מהסדרות של גלובל פיננס כבר לא נראה דמיוני, שם הקוד CDO B נהפך לשם גנאי, והאג"ח הלא סחירות שבהן מחזיקה גלובל פיננס עצמה הופכות לנטל כפול בעידן שבו אין מסחר גם בשוק האג"ח. הסחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully