וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: אין להפקיע קרקע חקלאית לתשתית תחבורה ללא פיצוי

מאת עמירם כהן

5.1.2009 / 7:30

בפסיקה תקדימית קבע הרכב בראשות הנשיאה ביניש כי אין להמשיך את הפגיעה בחופש הקניין, שמקורה בחוק מתקופת המנדט, והורה לשר התחבורה להציע קריטריונים לפיצוי מלא בגין ההפקעה



>> המדינה אינה רשאית להפקיע קרקעות חקלאיות לשם הקמת תשתיות תחבורה ללא תשלום פיצוי מלא על כל השטח המופקע לבעליו - כך פסק בג"ץ בשבוע שעבר בהרכב של שבעה שופטים בראשות הנשיאה, דורית ביניש, בהחלטה תקדימית.

חוק "פקודת הדרכים ומסילות הברזל", שנחקק ב-1943 בתקופת המנדט הבריטי ושתקף עד היום, קובע כי הממשלה רשאית להפקיע רבע משטח קרקע חקלאית לשם סלילת כבישים, דרכים ומסילות ברזל, ללא פיצוי בעלי הקרקע. למשל, אם הופקעו 1,000 מ"ר לסלילת כביש, ניתן פיצוי על 750 מ"ר מהם בלבד. יתר על כן, אם הופקע שטח הקטן מרבע חלקה, לא שולם לבעלים פיצוי כלל.



החוק מעניק לשר התחבורה סמכות לפצות את בעלי הקרקע בגין כל השטח שהופקע רק אם "ההפקעה גרמה סבל לבעליה", כנוסח החוק. ואולם מאז הקמת המדינה כמעט שלא היו מקרים ששרי תחבורה ניצלו סמכות זאת והורו לשלם את מלוא הפיצוי לבעלי קרקע מופקעת.



בסדרת פסקי דין שניתנו בשנים האחרונות בבתי המשפט המחוזיים, קבעו השופטים כי תשלום פיצוי חלקי בלבד בגין פגיעת המדינה בקניין הפרט סותרת את עקרונות היסוד של מדינה דמוקרטית, אינה מידתית ונוגדת מושכלות יסוד משפטיים, ובעיקר את הוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.



בעתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה שהגיש חקלאי מבנימינה ביולי 2005, טען העותר באמצעות עורכי הדין גד שטלמן ואורי לאור, כי הפקעת קרקע מחקלאי גורמת לו "סבל כלכלי", ולכן יש לחייב את המדינה בפיצוי מלא.



לטענת העותר, לא יעלה על הדעת שדווקא חקלאים שאיתרע מזלם להיות בעלי קרקע הסמוכה לכבישים, יממנו ברכושם את הרחבת הכבישים, כשבפועל אינם נהנים מההפקעה, והיא אינה משביחה את יתרת חלקתם, ובמרבית המקרים אף מפריעה לעיבודה.



לנוכח המשמעות מרחיקת הלכת של העתירה החליטה ביניש כי העתירה תידון בפני הרכב של שבעה שופטים. בדיון מתחו השופטים ביקורת חריפה על המדינה, וקבעו שנוכח העלאת זכות הקניין למעמד חוקתי בחוק יסוד, לא ניתן להמשיך ולפגוע בקניין הפרט . בית המשפט הורה לשר התחבורה לקבוע בתוך 60 יום קריטריונים לפיצוי מלא של בעלי קרקע בגין הפקעת קרקע. לעותר ולמדינה ניתנה הזכות להגיב להחלטת בג"ץ בתוך 30 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully