וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשת הפיננסים היהודייה לא מוכנה לוותר על הכספים שהפסידה בהונאת מיידוף

מאת אורה קורן וליאור דטל

5.1.2009 / 7:30

סוניה קוהן מנהלת השקעות של בעלי הון מרחבי העולם, ושומרת בלבה פינה חמה לישראל: היא מבקרת כאן כמה פעמים בשנה ואף השקיעה בחברות מקומיות. לאחר שהפסידה בהונאת מיידוף 3.2 מיליארד דולר החליטה ממשלת אוסטריה להשתלט על בנק מדיצ'י שהיה בשליטתה



>> סוניה קוהן אינה מתכוונת להרים ידיים, גם לאחר ההפסד הצורב שספגה מהונאת פונזי של ברנרד מיידוף. אשת הפיננסים הבינלאומית, שמרכז פעילותה היה בנק מדיצ'י באוסטריה, צפויה, כנראה, להיאבק על השקעותיה לפני שתרשום אותם כהפסדים.

קוהן, ששלטה (75%) עד לימים האחרונים בבנק ההשקעות מדיצ'י ממרכז פעילותה באוסטריה, הפסידה 3.2 מיליארד דולר שהושקעו אצל מיידוף. כתוצאה מכך, בצעד שנוי במחלוקת, השתלטה ממשלת אוסטריה על בנק מדיצ'י.



עורך הדין יהודה רווה שוחח עמה מיד לאחר פרסום מעורבותה בקרנות מיידוף. הוא מתאר אותה כ"חברה טובה" שלו וכמומחית בעלת שם של מקצוענית במערכת הפיננסית העולמית. "לא שאלתי איך זה קרה, אבל הצעתי עזרה", הוא אומר. "עם זאת, היא לא צריכה אותי כדי לתבוע את מי שצריך".



בשלב זה לא ברור עד כמה היתה קוהן מעורבת ישירות בהחלטה להשקיע אצל מיידוף. לפי אחד ההסברים שנשמעו באחרונה, קוהן השקיעה במיידוף באמצעות בנק HSBC. אם אכן כך הם פני הדברים, יש להניח שעורכי הדין שלה ורגולטורים האחראים על HSBC בודקים מה חלקו של הבנק בבחירת השקעות שלה, ואם אפשר לתבוע אותו על כך.



רווה מפליג בשבחים על כישוריה הפיננסיים של קוהן: "היא אשת עסקים מוכשרת מאוד ונחשבת גאון במוצרים פיננסיים - מהימים שהמושג הזה לא היה מלה גסה. הרבה מאוד אנשים הרוויחו מזה הרבה מאוד כסף במשך הרבה מאוד שנים". לדבריו, העובדה שבנק אוסטריה, הבנק הגדול באוסטריה, הסכים להיכנס בשותפות באחזקות מיעוט (25%) בבנק מדיצ'י שבשליטתה, היא עדות למיצובה הגבוה במערכת הפיננסית הבינלאומית.



קוהן נחשבת יהודייה חמה, ולדברי רווה היא תורמת עם בעלה למוסדות בלי לפרסם זאת. ילדיה מתגוררים בישראל והיא רכשה בית פרטי בשכונת יוקרה בירושלים, שבו היא שוהה עם בעלה שלוש-ארבע פעמים בשנה. הביקור האחרון שלהם בישראל היה לפני כחודשיים וחצי.



קשרים עם גאון



קוהן נחשבת למקורבת לגופים גדולים באוסטריה, בהם בנק אוסטריה, והיא אף ניסתה להביא את הבנק להשקיע בישראל בכמה הזדמנויות. עם זאת, קוהן עצמה לא ביצעה השקעות גדולות במשק הישראלי.



ב-99' השקיעה בקרן ההון סיכון אלון, שהקים בני גאון. ככל הנראה, גאון הכיר את קוהן מתוקף קשריו בבנק אוסטריה ושיכנע אותה להצטרף להשקעה בקרן ההיי-טק. היא רכשה כ-26% ממניות הקרן ושימשה בה דירקטורית. קוהן הצליחה למשוך לקרן משקיעים אירופיים גדולים - את בנק אוסטריה, קבוצת יופיטר הבריטית וחברות ביטוח אוסטריות. ב-2004 נמכרה פעילות קרן אלון לקבוצת יופיטר, והקשר עם קוהן הסתיים.



יורשו של גאון, בנו משה, שהיה בשנים האחרונות דירקטור בחברות בקבוצה ומכהן כיום כיו"ר גאון אחזקות, כלל אינו מכיר אותה.



קוהן הכניסה את בנק אוסטריה גם להשקעה בחברת כור שווקים עתידיים, שהיתה בבעלות כור. כשעזב בני גאון את כור נמכרה החברה לקבוצת מנורה-גאון שוקי הון ושמה שונה ל-MGC International Markets.



מנכ"ל MGC באותה תקופה היה ז'אק גולדהר, שבעבר גם הקים את הדסק הישראלי של Prudential Securities (אחת מקבוצות ההשקעות הגדולות בעולם) באירופה. ב-2002 הקים גולדהר את חברת ההשקעות גולדהר אנד קו עם איש העסקים השווייצי גבריאל ספדיה. אל ספדיה הצטרפה קוהן כמשקיעה. ככל הידוע, זהו הקשר הפעיל היחיד שלה עם עסקים בישראל כיום, אך היא לא מעורבת בניהול ההשקעות.



ב-2007 הקימו גולדהר אנד קו ובנק מרכנתיל את מרכנתיל גולדהר - ניהול השקעות גלובלי, חברה ישראלית המנהלת תיקי השקעות במניות חו"ל ופונה בעיקר למשקיעים מוסדיים ולמשקיעים עשירים. החברה מנהלת, בין השאר, את השקעות קרן הנאמנות ישיר גלובלית של ישיר בית השקעות. חברה בת נוספת של גולדהר אנד קו - גולדהר פיננס - עוסקת במתן שירותי ייעוץ וניהול השקעות בשווקים הבינלאומיים לגופים מוסדיים. יחד עם הפעילות המשותפת במרכנתיל, מנהלת החברה מאות מיליוני דולרים.



דרכה של קוהן לצמרת הפיננסית העולמית החלה לפני כ-30 שנה בניו יורק, כשהיתה שותפה במריל לינץ'. לאחר כמה שנים פרשה והקימה עסק משלה. במשך שנים היא נחשבה להצלחה גדולה, ומי שהשקיע אצלה נהנה מרווחים נאים. כיום היא פועלת ממשרדים בווינה ובמילאנו. בין לקוחותיה נמנים בעלי הון מסין ומהונג קונג. לפי ההערכות, הסכום המינימלי שנדרש כדי להשקיע באמצעותה היה 100 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully