וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה למפעילים סלולריים וירטואליים יוצאת לדרך: הכדאיות הכלכלית מוטלת בספק

מאת אמיתי זיו

5.1.2009 / 7:30

012 סמייל, 018 אקספון, HOT ודואר ישראל צפויות להפוך למפעילות סלולריות במודל הווירטואלי, שעושה שימוש בתשתית קיימת ■ השיטה הצליחה בעולם בעיקר בקרב חברות שהצליחו למצוא נישה ייחודית להן - בארץ לא בטוח שהמצב דומה ■ האנליסט ארי באנרג'י מיאנקי גרופ:



משרד התקשורת יפרסם בימים הקרובים שימוע לרישיונות לשירות ה-MVNO (ראו מסגרת) שיאפשר כניסה של מפעילות סלולריות חדשות לישראל, לאחר שנים של קיפאון בשוק, שבו פעילות רק ארבע חברות.



עם פרסום השימוע, יוקצו כמה שבועות שבמהלכם יוכלו חברות להגיב להצעות של המשרד ולאחר מכן יתפרסמו הרישיונות הסופיים, כך שעוד ב-2009 או בתחילת 2010 נראה שמות חדשים בענף הסלולר, כמו HOT או סמייל. לקראת פרסום הרישיונות, בדקנו את המודל, שזכה לתמיכה נלהבת אך גם להתנגדות חריפה בישראל.

ראשון המתנגדים ל-MVNO הוא מנכ"ל פרטנר דוד אבנר. אבנר נוהג להגיד כי יש רק שני מקרי הצלחה ל-MVNO בעולם: וירג'ין בארה"ב ווירג'ין בבריטניה. אבל זה לא מדויק.



עוד לפני ההצלחה של וירג'ין, רשמה המפעילה הגרמנית Freenet הצלחה, לאחר שרכשה ביולי האחרון את Debitel, ולחברה כעת 19.5 מיליון משתמשים, מה שהופך אותה למפעיל ה-MVNO הגדול בעולם. ברבעון השלישי של 2008 רשמה חטיבת הסלולר שלה הכנסות של יותר ממיליארד יורו.



רשימת סיפורי ההצלחה עוד ארוכה: בכנס של נוקיה-סימנס בעניין MVNO, הציג ברי אינמן, בכיר בחברה, כמה דוגמאות להצלחות. בין הדוגמאות - מפעילים חדשים שמתמקדים בנישה של מהגרים אתניים באירופה. Lycamobile, למשל - כנראה המפעיל הסלולרי האתני הגדול באירופה, עם 2 מיליון משתמשים באנגליה, סקנדינוויה, הולנד ובלגיה.



דוגמה נוספת היא Lebara, מפעיל אתני שפעיל בשבע מדינות עם מיליון משתמשים, הכנסות של 162 מיליון יורו בשנה והכנסה ממוצעת ממנוי של יותר מ-20 יורו בחודש.



האנליסט ארי באנרג'י מיאנקי גרופ: "מפעילות סלולריות וירטואליות הן לרוב חברות חדשניות מאוד, גם מבחינה תמחירית וגם מבחינת המיקוד העסקי. מדובר בחברות קטנות וגמישות שמוצאות להן נישה. למשל, מיזם סלולרי בשם בליק הוקם באנגליה באמצע 2007 ומשווק תוכניות סלולריות ללא חוזה, וללא תשלום בכלל, כאשר כל המודל העסקי מבוסס על צפייה בפרסומות. להגיד שזה יצליח לאורך זמן? קשה להאמין. אבל אפשר להבין את המגמה של השוק הזה".



סלולרי לרשתות מזון



באנרג'י מציין עוד מודל נפוץ של MVNO - קמעוניות מזון שמקימות חברות סלולריות, כמו למשל Effortel, שהקימה פעילות סלולריות בבלגיה ובאיטליה לענקית קמעונות המזון CarrFour. החברה הסלולרית מנצלת את היתרונות השיווקים של הקמעונית כדי לקדם את עסקי הסלולר, ולהפך.



דוגמה נוספת היא Tesco Mobile, רשת סלולר ב-MVNO של הקמעונית הגדולה בבריטיניה, שלה כבר 2 מיליון לקוחות בתחום הסלולר. דוגמה נוספת היא Poste Mobile, מיזם סלולרי שהקימה רשות הדואר האיטלקית רק לפי שנה וכבר צבר חצי מיליון לקוחות. Tchibo, מפעילה סלולרית גרמנית עם מיליון לקוחות, מופעלת בכלל על ידי רשת בתי קפה במדינה. אפילו לענקית התקשורת הבריטית BT יש זרוע סלולרית מבוססת MVNO שמיועדת ללקוחות עסקיים.



עם זאת, באנרג'י לא ממש אופטימי לגבי הצלחת המודל בישראל: "MVNO מתאים לשווקים ענקיים שבהם אפשר למצוא נישה, ואז המפעילה קטנה אבל רווחית. לכן, אני מעריך שבשוק כמו ישראל, שהוא קטן ורווי סלולר, יהיה קשה למפעילה סלולרית וירטואלית לשרוד".



באנרג'י מוסיף כי יש גם תפקיד לרגולציה בהצלחת או כשלון MVNO: "בארה"ב רוב מיזמי ה-MVNO כשלו, גם כאלה שהייתה להם הכנסה גדולה, פשוט מכיוון שהחברה שמספקת את התשתית גבתה מחירים גבוהים. תמיד צריך לקחת בחשבון שבעלי הרשתות יקשו על המפעילים החדשים".



מול סיפורי ההצלחה יש גם לא מעט סיפורי כשלון, כולל מיזמי MVNO שהוקמו על ידי ענקיות כמו דיסני בארה"ב ווירג'ין בסינגפור.



הדעות בישראל חלוקות



יש מספר לא מבוטל של חברות ישראליות שמעוניינות לפעול ב-MVNO, בהן HOT ו-012 סמייל.



מנכ"ל HOT הקודם, דוד קמיניץ, הצהיר לא אחת שכשהחברה שלו תוכל להיות מפעילה סלולרית היא תציע מחיר הנמוך ב-30% מהמקובל. עוד מתעניינות בשירות: 018 אקספון וחברת דואר ישראל, שאף נפגשה בעניין עם חברות תקשורת גדולות בחו"ל.



כמובן שהמתנגדות הגדולות ל-MVNO בישראל הן חברות הסלולר הקיימות. הטיעונים שלהן הם שמדובר בהלאמה של נכס שהן בנו בהשקעה כספית גדולה, תוך נטילת סיכון, ולא יתכן שיאפשרו לטרמפיסטים לרכב על התשתית, מכיוון שזה יפגע במוטיווציה של חברות הסלולר לשדרג את הרשתות, ולכן תיפגע כלל התעשייה והחדשנות. בנוסף, הן טוענות כי אין מודל כלכלי ל-MVNO בישראל, מכיוון שהשוק רווי והמחירים נמוכים ביחס לאירופה.



מה זה MVNO



MVNO זה ראשי תיבות של Mobile Virtual Network Operator, או בעברית - מפעיל רשת תקשורת וירטואלי. הכוונה היא הקמת מפעילים סלולריים חדשים שיפעלו על בסיס אנטנות של חברות הסלולר הקיימות, ללא תשתית פיסית משלהם.



יש כמה מודלים ל-- Full MVNO :MVNO מפעיל עם מתג טלפוניה משלו, מותג משלו ומערכות בילינג, שחוכר את התשתית מחברות הסלולר הקיימות; - Basic MVNO המפעיל החדש קונה מהמפעיל הקיים דקות שיחה, נהנה מהנחת כמות ומוכר את הדקות המוזלות לצרכן.



בכל אופן, ל-MVNO יש פוטנציאל גדול להוזיל את מחירי השיחות בסלולר, בגלל המרווחים הגדולים בין דקה עסקית זולה לדקה לצרכן הבודד, שהיא יקרה יותר.



כל הקמה של מיזם MVNO תלויה בהסכם בין המפעילה החדשה למפעילות הקיימות, וזה לא יהיה פשוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully