וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכירת חיסול היסטורית של ני"ע אמריקאיים ברבעון: זרים מימשו 89 מיליארד דולר

דפנה מאור

5.1.2009 / 14:59

סכום שיא של השקעות זרים בארה"ב מומש ברבעון הרביעי, עם ההאטה הכלכלית והמשבר הפיננסי ■ בחמשת הרבעונים האחרונים נרשמה מדי רבעון זרימה שלילית של השקעות זרות בארה"ב ■ עם בריחת המשקיעים עלולה ארה"ב למצוא עצמה ללא מקור מימון לצריכה הפרטית ולהוצאות המ



סכום שיא של השקעות זרים בארה"ב מומש ברבעון הרביעי, עם ההאטה הכלכלית והמשבר הפיננסי. משקיעים זרים מכרו אחזקות של ניירות ערך אמריקאים בשווי נקי של 89 מיליארד דולר - הסכום הגדול ביותר שנרשם מאז החלה ממשלת ארה"ב לנהל רישום ב-1960. כלכלנים תיארו את המגמה כמכירת חיסול ומנוסת בהלה, דיווח "USA טודיי".



ההשלכות של בריחת המשקיעים מארה"ב עלולות להיות הרות אסון. במשך עשור מימנה ארה"ב את הגירעון הענקי במאזן הסחר ובתקציב שלה באמצעות מכירת ניירות ערך אמריקאים לזרים. עם בריחת המשקיעים - הנובעת מקריסת המערכת הפיננסית ומשבר האשראי - עלולה ארה"ב למצוא עצמה ללא מקור מימון לצריכה הפרטית ולהוצאות הממשלה. לעת עתה מחזיק הביקוש האדיר לאג"ח הממשלתיות את המאזן בחשבון השוטף במצב סביר. הביקוש לאג"ח הממשלתיות הרקיע שחקים בעקבות בריחת המשקיעים מכל השקעה נושאת סיכון - מניות, אג"ח קונצרניות, שווקים מתעוררים וסחורות.



היפוכה המהיר של זרימת ההון הפרטי מביא לסופה תקופה בת שני עשורים של גלובליזציה בהון, לטענת כלכלנים במועצת יחסי החוץ של ארה"ב. הרכישה והמכירה של מניות, אג"ח קונצרניות ואג"ח ממשלתיות היתה שקולה ל-18% מהתמ"ג של ארה"ב, אולם צנחה כמעט לאפס ברבעון, לאחר חמישה רבעונים רצופים של נסיגה חדה משוק ההון האמריקאי.



בחמשת הרבעונים האחרונים נרשמה מדי רבעון זרימה שלילית של השקעות זרות בארה"ב. המשקיעים הזרים מכרו ניירות ערך אמריקאים יותר משקנו אותם. לעומת זאת, במחצית הראשונה של 2007 ההשקעות שהזרימו משקיעים זרים לארה"ב, למעט אג"ח ממשלתיות, הסתכמו בממוצע ב-250 מיליארד דולר ברבעון. מי שהציל את המצב היו הבנקים המרכזיים של ממשלות זרות, שהמשיכו להשקיע בהיקפי ענק באג"ח של ממשלת ארה"ב.



מגמה דומה נראתה גם בהפקדות בנקאיות של זרים. בעוד שברבעון הראשון של 2008 הפקידו זרים יותר מ-79 מיליארד דולר בבנקים אמריקאים, משכו ברבעון השני הזרים סכום שיא של 256 מיליארד דולר, והמגמה נמשכה גם ברבעון השלישי, עם משיכות של 147 מיליארד דולר. בדומה לכך משכו בנקים אמריקאים סכום של 151 מיליארד דולר מבנקים זרים ברבעון.



המשקיעים מכרו בתחילת הרבעון אג"ח של חברות פיננסים אמריקאיות כמו פאני מיי ופרדי מאק בהיקפי שיא. בריחה גדולה במיוחד נראתה בני"ע ארוכי טווח, לטובת אחזקות קצרות טווח. הסיבה - חששות מסיכון ומימוש כדי לגייס מזומנים. בדומה לכך גם בשוק המניות נרשמו חודשים רבים של מכירה נטו על ידי משקיעים זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully