וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת בוימלגרין-שיבולת למכירת מחצית מארבעה בתי מלון ב-140 מיליון דולר - על סף פיצוץ

מיכאל רוכוורגר

5.1.2009 / 19:34

העסקה למכירת שרתון מוריה אילת לאשר גבאי תמורת 141.5 מיליון שקל מצויה בסימן שאלה


מחנק האשראי בשווקים המונע את ביצוע העסקות פוגע בתוכניות המימושים של איש העסקים שעיה בוימלגרין, שנועדו כדי לעמוד בהתחייבויותיו. חברות אזורים תיירות (75%) ובוימלגרין קפיטל (25%) דיווחו אמש שלא התקיימו התנאים המתלים להשלמת עסקה למכירת 50% מאחזקותיהן בארבעה בתי מלון - שרתון מוריה תל אביב, שרתון פלאזה ירושלים, מוריה קלאסיק ים המלח ומוריה קלאסיק ירושלים. קבוצת משקיעים אמריקאית בראשות עו"ד אמנון שיבולת היתה אמורה לרכוש את המלונות, תמורת 127 מיליון דולר. העסקה צפויה להתבטל לאחר שהקונים ביקשו הנחה ולא נענו.

לא ברור אם החברות היו רושמות רווח בגין עסקה זו, שכן הדבר התלוי בשער החליפין של השקל מול הדולר. החוב בגין המלונות הוא שקלי, בעוד העסקה היא דולרית, כשכל שער חליפין של 3.7 שקלים לדולר ומעלה אמור היה להניב לצדדים רווח.

מדובר בעסקה מורכבת ומתמשכת, שבראשונה נחתמה בסוף 2007, כשאיש העסקים האמריקאי לורנס גלר תיכנן לרכוש 50% מהזכויות בשבעה בתי מלון (בנוסף לאלו שהוזכרו גם - בשרתון סיטי טאוור ברמת גן וכן מרקורי תל אביב ובת ים), תמורת 196 מיליון דולר, בניכוי ההתחייבויות לבנקים. הצדדים לא הגיעו לעמק השווה, גלר נסוג מהעסקה והמגעים נמשכו מול קבוצת משקיעים שחברה אליו, בראשות שיבולת. למרות כל זאת, אזורים ובוימלגרין קפיטל מציינים שהצדדים עדיין מנהלים מגעים וטרם התקבלה החלטה סופית.

אזורים תיירות (75%) ובוימלגרין קפיטל (25%) דיווחו על הארכה ליום רביעי הקרוב במועד העסקה למכירת מלוא זכויותיהם במלון שרתון מוריה אילת לידי לחברת אורון אחזקות מלונאות ותיירות שבשליטת אשר גבאי, מבעלי רשת המלונות אסטרל, ב 141.5 מיליון שקל.

בוימלגרין ניהל באחרונה מגעים גם עם איש העסקים ישראלי לשעבר איציק טולדנו למכירת חלקה של אזורים (33%) בשרתון סיטי טאואר ברמת גן, לפי שווי של 150 מיליון שקל, אך העסקה לא הבשילה להסכם מחייב. זאת, לאחר שטולדנו ביקש הנחה על המחיר המקורי ובוימלגרין לא הסכים לכך.

לפני כחודש חתמה אזורים תיירות, יחד עם שותפות נוספות, על חוזה למכירת מלון מוריה סיטי טאואר לטולדנו ב-150 מיליון שקל. חלקה של אזורים תיירות מהסך מהסכום הכולל יהיה 50 מיליון שקל. בעת הבשלת מזכר ההבנות לחוזה מחייב תכיר אזורים ברווח של 10 מיליון שקל.

מסוף 2006 ועד תחילת 2007 רכש בוימלגרין 13 בתי מלון של רשת שרתון מוריה ואקור ברחבי הארץ, המונים כ-3,300 חדרים, בישראל מקבוצת אי.די.בי, בנק הפועלים ורשת מלונות סטארווד ב-86 מיליון דולר. ביטול העסקות האלו הוא חדשות רעות לבוימלגרין קפיטל, החברה האם של אזורים, המצויה בקשיים תזרימיים קשים, ובנתה שסמכה על תקבולים בסך 100 מיליון שקל בגין מכירת המלונות, שיסייעו לה להיחלץ מהמצב אליו נקלעה. זאת, בצד המגעים שבוימלגרין מנהל להכנסת שותף בחברה.

בוימלגרין קפיטל רשמה בינואר-ספטמבר 2008 הפסד נקי של 129.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 59.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. מניית בוימלגרין קפיטל רשמה תשואה שלילית של 87% בשנה האחרונה. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 44.4 מיליון שקל בלבד. האג"ח מסדרות א' ו-ג' של החברה נסחרות בתשואות זבל של 529%. ו-161% בהתאמה.

רואי החשבון של בוימלגרין קפיטל ציינו כי "אי הוודאות באשר להתממשות התחזיות מעוררת ספקות משמעותיים באשר להמשך קיומה של החברה כעסק חי בעתיד הנראה לעין". בוימלגרין קפיטל צפתה שב-2009 תקבל הלוואות מהבעלים בסך 37 מיליון שקל, 60 מיליון שקל בגין מכירת מתחם אסותא ו-100 מיליון שקל בגין מכירת חלק מהמלונות. החברה מעריכה שסכומים אלה יספיקו לה כדי לפרוע את ההתחייבויות לבנקים ולבעלי החוב, בהיקף של 193.2 מיליון שקל.

עם זאת, החברה צופה קשיים גדולים ב 2010, שבה מלבד הלוואות בסך 18 מיליון שקל מבוימלגרין ודיווידנד בסך 38 מיליון שקל מאזורים, היא אינה רואה מקורות תזרימיים נוספים שיסייעו לה לפרוע את ההתחייבויות לבנקים ולבעלי האג"ח, בהיקף של 197.3 מיליון שקל. בעקבות כך צופה החברה שתסיים את 2010 בגירעון של 133 מיליון שקל בהון עצמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully