וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להצליח במבחני הקבלה לעבודה

מאת עידו סולומון

6.1.2009 / 6:58

אסרטיווי אך לא אגרסיווי, נעים אך עומד על שלך, וגם יודע לצייר עץ על כל חלקיו החשובים - כך תעברו בשלום את ימי המיון ומרכזי ההערכה של החברות





>> מרכזי הערכה וימי מיון - שני כלים המשמשים ארגונים לסנן מועמדים לעבודה - מהווים לא אחת מחסום פסיכולוגי בפני המועמדים, בעיקר בשל חוסר המודעות בפני מה הם עתידים לעמוד, מה נדרש כדי לעבור אותם בהצלחה ואיך, אם בכלל, אפשר להתכונן ולהגדיל את הסיכויים לזכות במשרה המבוקשת.

כיום, כשיש יותר מועמדים מאשר משרות, ימי המיון וההערכה ישחקו תפקיד מכריע מתמיד בקרב חברות המבקשות לגייס, שכן הם מאפשרים סינון מוקפד של המועמדים. לכן, חשוב מתמיד לדעת מהם האתגרים העומדים בפניכם.



בשני המקרים מדובר בטכניקות לאבחון בין המועמדים לתפקיד. מרכזי הערכה כוללים בדרך כלל קבוצה גדולה יחסית של מועמדים שנדרשים לעבור ראיונות, דינמיקה קבוצתית וסימולציות, ואורכים כ-3-4 שעות. משתמשים בהם לרוב בגיוסים גדולים של עובדים, למשל, לתפקידי שירות ומכירות.



לימי מיון מוזמנים בדרך כלל מספר מצומצם של מועמדים לתפקיד מסוים, ויש צורך לבחור את המתאים ביותר. מדובר באבחון מקיף ומעמיק יותר, הכולל ראיון אישי עם פסיכולוג, מבחנים ושאלונים שונים, דינמיקה קבוצתית ומבדקי אמינות. אבחון ארוך יותר ויכול להגיע עד תשע שעות. מומחי האבחון תמימי דעים שלא ניתן לתת טיפים חד משמעיים שיהפכו כל אחד למועמד אידאלי, מכיוון שחלק מהעניין באבחונים הוא בגישה האישית שמציג כל מועמד. עם זאת, יש כמה נקודות שכדאי להקדיש להן תשומת לב בטרם קופצים למים.



לישון טוב ולדעת את הפרטים



לרמת הלחץ והחרדה המלווים את המועמד במהלך שעות האבחון השפעה מכרעת על ביצועיו. כשמועמד מגיע מלא חששות, בלי לדעת מה מצפה לו, הוא מציב את עצמו במצב פגיע שיכול להיות לו לרועץ.



"מידע זה כוח, גם באבחונים", אומרת הילה אדס, מנהלת יחידת אבחון באדם מילא. "ככל שהמועמד ידע יותר לקראת מה הוא הולך, כך הוא יהיה רגוע יותר. חשוב לשאוב כמה שיותר אינפורמציה לגבי תהליך המיון ומעבר לכך, חשוב לישון טוב בלילה שלפני, לא לגשת למיונים חולה או כשאתה לא במיטבך ולהשקיע ביום הזה את הזמן והכבוד הראוי".



דעו את עצמכם



נסו לזהות מה החולשות והמקומות שבהם אתם עלולים "ליפול" בסיטואציה חברתית. "אם אתה אדם שנפתח לאט בסיטואציות חברתיות, עליך להתכונן לכך שבמרכז ההערכה תצטרך להביא את עצמך לידי ביטוי מבלי שיעמוד לרשותך זמן אינסופי 'להתחמם'", אומרת אדס. "נכון שבמהלך 3-4 השעות שתשהה במרכז נוצר תהליך ופעמים רבות רואים אנשים שקטים ומופנמים שנפתחים אט-אט, אך על המועמדים לדאוג להאיץ את התהליך".



שתלטנות ומוטיווציית יתר עלולים לשחק לרעתכם ולצייר אתכם כאגרסיוויים ולא קשובים. הדרך הנכונה לפעול היא להכיר ביכולותיכם ולשדר ביטחון שקט. מי שמרגיש כי אינו יודע מספיק לגבי התנהלותו, ראוי שיתחקר את הסביבה הקרובה, יתייעץ וישמע עוד נקודות מבט. ניתן גם לתרגל ולעשות סימולציות עם חברים.



דינמיקה קבוצתית



מטרות הדינמיקה קבוצתית הן לבדוק כישורים חברתיים, יכולת עבודה בצוות וכישורים ייחודיים לתפקיד הספציפי. הכלל הראשון הוא לקחת חלק פעיל בדיון ולשלב בין הבעת דעה להקשבה. "יש להימנע מלעשות הצגות ולא לנסות להיות מי שאתה לא", אומרת שמעונה קדיש, מנהלת מחלקת אבחון בפילת. "זה פשוט לא עובד, נראה מאולץ ולא יעבור בודק מנוסה. חשוב לנסות להבליט היתרונות היחסיים של המועמד: אם אתה מאוד נחמד וכולם מתחברים אליך בקלות, השתמש בזה; אם אתה לא נחמד אבל אסרטיווי, תבחר בתבונה את הנקודות ששווה לך להתערב בשיחה ושם הבע את דעתך, בנקודה שבה תשפיע הכי הרבה. גם כאן צריך להיזהר - אסרטיוויות מוקצנת עלולה להתפרש כאגרסיוויות".



מה אסור להגיד? ערן מרדכי, סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת דנאל, אומר: "כדאי להימנע מהתבטאויות שעלולות לגרום להרמת גבה. למשל, שאתה בא לתקופה קצרה או קצובה לפני טיול גדול. לא כדאי להשתמש במושגים שמדגישים חוסר סובלנות או התנשאות. מאוד לא כדאי לבטל בהינף יד דברים שאומרים מועמדים אחרים".



סימולציות



כחלק ממרכז ההערכה נערכים לא אחת גם משחקי תפקידים שמטרתם לדמות סיטואציות מעולם התוכן של המשרה העתידית. כך למשל, במקרה של מרכז הערכה לנציגי שירות, יכול המנחה לבקש מהמועמדים לדמות שיחה בין נציג ללקוח. כדי להתמודד בצורה המיטבית עם האתגר, חשוב ללמוד ככל שניתן על המשרה העתידית, הדרישות המקצועיות והאתגרים שיעמדו בפני העובד. בסימולציות עצמן חשוב לדבוק בהוראות שניתנות על ידי המנחה ולהקפיד על שפה תקנית.



ראיון



חלק בלתי נפרד מתהליך המיון הם הראיונות האישיים. הם יכולים להיערך בנוכחות הקבוצה, במקרים של ימי הערכה, או אחד על אחד במקרים של ימי מיון. בשני המקרים מטרת הראיון היא להכיר את האדם שמאחורי קורות החיים, וללמוד עליו גם מעבר לתחנות בחייו המקצועיים. כאן חשוב לשים לב לדרך הביטוי ולאופן שבו עונים על השאלות לא פחות מלתוכן הדברים.



פעמים רבות המראיין ישאל שאלה טריוויאלית לכאורה, כמו "ספר משהו שלא יודעים עליך", כשהמטרה היא לא לגלות את חיבתו הנסתרת של המועמד לחתולים, אלא את מידת הביטחון העצמי שלו דרך השפה שבה הוא משתמש. שפת הגוף שיכולה להסגיר ניגודים בין הנאמר בעל פה למה שמתחולל אצל המועמד פנימה. "לראיון אפשר להתכונן יותר מאשר לכל שאר השלבים", אומרת אדס. "יש לעבור טוב על כל ההיסטוריה התעסוקתית שלך, לרענן את הזיכרון לגבי תרומתך בכל אחד מהמקומות ולנסות לזהות פערים או נקודות מעוררות שאלה בתוך קורות החיים כמו תקופות שלא עבדת, או מעברים מהירים בין מקומות עבודה - נושאים שסביר שיישאלו. כדאי לחשוב על דוגמאות ומקרים מהעבר שיכולים להדגים את יכולת התמודדות של המועמד עם מצבים שונים ולהכין אותם מראש, כדי שהלחץ לא ישתק אתכם ברגע האמת".



מבחני ציור ותמונות



מבחני הציור, שבהם מתבקשים המועמדים לצייר עץ, אדם, משפחה או בית, לא נועדו לאתר ציירים פוטנציאלים. על אותו משקל, המבדקים שבהם מציגים למועמד ציור ומבקשים ממנו לספר את הסיפור שמאחוריו, לא מתיימרים לסמן את העמוס עוז הבא. מדובר במבחני השלכה שמשמשים את הבודק כמפת רמזים לגבי המועמד. מטרתם לבדוק רבדים עמוקים באישיות המועמד ותכנים שמשפיעים על תפקודו.



"כל טיפ בנושא הזה עלול למעשה להכשיל את המועמד", אומרת קדיש. "מועמד שינסה לעקוב אחרי טיפים מובנים מראש עלול לצייר לעצמו תדמית שטוחה ולא אותנטית. עם זאת, ניתן להסתייע בספרי הדרכה למבחני מיון".



"גם אם שלושה אנשים יספרו את אותו סיפור על ציור מסוים, עדיין כל אחד יכתוב מנקודת מבטו ומזווית הסתכלות שונה, והיא זו שמעניינת", אומרת אדס. "הדבר החד-פעמי שמאפיין את המועמד סביר שיופיע לכל אורך היום. זו טביעת האצבע האישיותית שלא ניתן ממש ללמד אותה".



מבחני כישורים



לרוב, מבחני כישורים מתבצעים באמצעות מחשב ומטרתם לבחון את כישורי החשיבה של המועמד. הם כוללים סדרת שאלונים בנושאים שונים, כמו בעיות לוגיות, חשבוניות, תפיסה מרחבית ואחרות.



"מבחני הכישורים נחשבים לאחד החלקים המלחיצים ביותר בעבור מועמדים", אומרת אדס. "הם בודקים אינטליגנציה ולכן קשה להתכונן אליהם או לשפר תוצאות. יש אמנם מכוני הכנה וספרים שאמורים לסייע למועמדים לתרגל וזה יכול לעזור, אבל זה לא מה שיהפוך מועמד לאינטיליגנטי. היתרון של התרגול הוא בריענון הזיכרון והכנה לפורמט, לא יותר. חשוב לזכור שהציון בסופו של דבר יחסי ולא אבסולוטי, ולמעשה משווה אותך לאוכלוסייה שמולה המועמד מתמודד".



איך מציירים עץ?



>> כחלק מן המבחנים, נדרשים המועמדים לצייר עץ - זהו מבחן השלכתי ש"גרפולוגים מתייחסים אליו באותה דרך שהם מתייחסים לכתב יד", אומרת הגרפולוגית חנה קורן. אז מה המשמעות של ציור העץ? קורן מסבירה:



צמרת העץ מסמלת את יכולת המצייר ליישם את הפוטנציאל הגלום בו. צמרת בעלת גבולות מוגדרים וסגורים מעידה על אדם בעל חשיבה מובנית, מסודרת ומאורגנת. צמרת פתוחה ומלאת ענפים תצביע על סגנון חשיבה יצירתי ופתוח.



הגזע צריך להיות פרופורציונלי לצמרת. הפרשים בין גודל הגזע לגודל הצמרת מעידים על פערים בין שאיפות ליכולת ההגשמה. לכל שינוי בפרופורציות יש משמעות: גזע גדול מדי מייצג אגוצנטריות; גזע קטן מדי מעיד על ביטחון עצמי נמוך, צניעות וביישנות.



השורשים מסמלים את הקשר עם המציאות, גישה מעשית ותחושת שייכות. היעדר קו אדמה יסמל תחושת תלישות וחוסר יציבות. הדגשה גדולה מאוד של קו האדמה וציור שורשים רבים תייצג גישה מטריאליסטית וחיבור חזק למשפחה.



התמונה הכוללת: כמו בכל מבחן גרפולוגי, גם מבחן העץ כולל בתוכו את הנחת היסוד של הגרפולוגיה - יש להצליב סימנים לפני שמסיקים מסקנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully