וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החתולים השמנים סידרו לעצמם עוד שמנת

נחמיה שטרסלר

6.1.2009 / 6:58

ושלא יעבדו עליכם



>> סם ברונפלד, יו"ר הבורסה, הוא שועל ותיק. הוא מבין היטב את טבע האדם. במסיבת העיתונאים השנתית של הבורסה, לרגל סיום 2008 (שנה נוראה מבחינה בורסאית), החליט ברונפלד להכות על חטא: "עיתוי העלאת השכר היה שגוי", הוא אמר לעיתונאים, והם התמוגגו מנחת. הנה היו"ר מודה בטעות. הם "קיפלו" אותו. אבל ברונפלד צחק בלבו, כי שום דבר לא השתנה באמת. תוספת השכר נשארה על כנה.

ביום חמישי 25 בדצמבר התכנס דירקטוריון הבורסה ואישר העלאת שכר של 6% לבכירי הבורסה, כולל ליו"ר עצמו ולמנכ"לית אסתר לבנון. כל אחד מהם יכול לגמור את החודש גם בלי התוספת. כל אחד מהם מרוויח (שכר ונלווים) כ-80 אלף שקל בחודש, לפני התוספת. גם הסמנכ"לים הבכירים קיבלו תוספת שכר יפה. בנוסף, אושרו לכל בכירי הבורסה בונוסים בגין 2007.



בשוק הפרטי יש פיטורים, יש צמצומים ויש הורדות שכר. אך במגזר הציבורי, או המונופוליסטי, החיים נמשכים כרגיל. ברונפלד מדבר על תוספת שכר בגין 2007, אך היא תישאר כמובן גם ב-2008 ובכל השנים הבאות. גם בזכויות הפנסיה.



מעניין שאף אחד מ-16 הדירקטורים בבורסה לא הביע התנגדות, כולל אף אחד מהדירקטורים החיצוניים. הסיבה די פשוטה. לפני זמן לא רב אישר דירקטוריון הבורסה, בראשות ברונפלד, את שילוש עלות השכר של הדירקטורים החיצוניים. עלות שכרם של חמישה דירקטורים חיצוניים תעלה ל-300 אלף שקל בשנה, במקום 110 אלף שקל עד כה. הם יקבלו 11 אלף שקל לישיבה במקום 6,000 שקל עד כה. וכידוע, יד רוחצת יד.



מאזן הבורסה ל-2008 לא פורסם עדיין, אך אפשר לנחש שהוא יצביע על הפסד. האם יעלה על הדעת שבשנת הפסד ההנהלה תעלה לעצמה שכר? כן. במונופול הבורסה.



בכיר בבורסה אמר שהוא לא יוותר על התוספת, כי אף אחד במשק לא ויתר. היכן הוא חי? הוא לא קורא עיתונים? הוא לא שמע על הקיצוצים? הוא לא שמע על חברי הכנסת (שמרוויחים חצי משכרו) שהקפיאו את התוספת לשכרם עקב המשבר הכלכלי?



אותו בכיר נימק את התוספת שקיבלו הדירקטורים והמנהלים בתוספת שקיבלו העובדים. שיא הציניות. הרי הנהלת הבורסה נלחמה נגד התוספת שדרשו העובדים, עד כדי השבתת הבורסה. אז עכשיו הוא רוצה ליהנות מהישגי העובדים?



אם ברונפלד באמת מבין את נפש האדם, הוא צריך למהר ולסגת עכשיו ומיד, לפני שיאלצו אותו לכך. אסור לו לשפוך דמעות תנין על העיתוי השגוי, אלא לבטל את ההחלטה השערורייתית. ח"כ אופיר פינס ממפלגת העבודה כבר התבטא נגד התוספת. הוא אף דרש את פיטורי ברונפלד.



ראוי גם לציין שבארי טאף, נציג בנק ישראל, לא טרח כלל להגיע לדיון. הסיבה לכך היא ההחלטה שקיבל בנק ישראל באמצע דצמבר: חלוקת בונוסים למחצית מעובדיו. הבנק, שהתמחה בשוד הקופה הציבורית, קורא לזה בהומור רב "מענק הצטיינות". אתם מכירים ארגון שבו מחצית מהעובדים הם "מצטיינים"? בכל מקרה, הבנק חילק ביום האחרון של 2008 מענק שהוגבל ל-25,500 שקל לעובד. המענק ניתן גם לארבעה בכירים, ששכרם הוא כ-45 אלף שקל בחודש. לכן העדיף טאף להישאר בירושלים. למה לו לדבר על נושא כה רגיש?



אנחנו עוד זוכרים את המאבק העיקש והממושך של סטנלי פישר נגד אלי כהן, הממונה על השכר. פישר נלחם כדי לשמור על השכר הגבוה שקיים בבנק ישראל, שם עשרות "בכירים" מקבלים יותר משכרו של מנכ"ל האוצר או משכרו של שר האוצר עצמו.



אז מה הפלא שמחלקת המחקר של בנק ישראל, שגם בה השכר בשמים, לא מפרסמת מחקרים על השכר המופרז בחברת החשמל, ברשות הנמלים או ברשות שדות התעופה? מה הפלא שהיא לא דנה בשאלת השפעת הוצאות השכר ב-2009 על הגירעון הצפוי בתקציב ועל הנזקים למשק? זה לא נעים. זה יחזור אליהם כבומרנג.



גם הנגיד לא מדבר על נושא השכר במגזר הציבורי. הוא אמנם חושש מגודל הגירעון ב-2009, שעלול לעלות על 4%, מה שיקשה על האוצר למחזר את החוב ויגרום להעלאת ריבית לטווח ארוך, שזה רע לצמיחה. הוא מודאג מהדרישות הצפויות של הצבא לתוספת תקציב למימון המלחמה בדרום, אבל הוא לא אומר מלה וחצי מלה בעניין השכר. הוא לא מעז להציע הקפאת שכר כללית במשק; הוא לא מעז להציע דחייה של תוספת השכר הגבוהה שקיבלו באחרונה המרצים והרופאים (כ-24%); והוא גם לא מציע לבטל את תוספת השכר שאישרה לעצמה הנהלת הבורסה - כי לא זורקים אבנים כאשר אתה חי בבית זכוכית.



לכן הגיע הזמן ששר האוצר רוני בר-און יתאושש מהדממה שבה הוא שרוי ויתחיל לכפות ניהול תקין במשק. יכול להיות שאין לו סמכות פורמלית בחוק, אך יש לו כוח ציבורי ומעשי. האם הבחירות הקרבות משתקות גם אותו?



דרך חדשה לאהבה ב-HOT



בימים אלה של לחימה, מתברר החיסרון הגדול של HOT מול yes. לא בעסקי ריאליטי עסקינן, אלא בעסקי חדשות. כבר מזמן הסירה HOT את רשת החדשות החשובה CNN, ולא הואילה להכניס לשידוריה את רשת אל ג'זירה באנגלית. לעומת זאת, yes מספקת למנוייה את שתי הרשתות.



ואולם HOT מתמחה ביחסי ציבור. השבוע קיבלו מנוייה מכתב מהחברה המספר להם על ערוצים חדשים ש"מגלים דרך חדשה לאהבה". כמעט שיר. אבל בקטן-קטן, בקצה השמאלי התחתון של האיגרת, נכתב שהחברה הורידה באותה הזדמנות ערוץ מאוד פופולרי - AXN.



האם הם עד כדי כך בטוחים שהציבור לא יעזוב אותם לטובת yes?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully