וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: התנגדות באוצר להצעה להעמיד ביטוח מדינה לאשראי חדש בשוק איגרות החוב

מאת מירב ארלוזורוב

6.1.2009 / 6:58



>> מסתמנת התנגדות של צמרת האוצר להצעה להעמיד ביטוח של המדינה למתן אשראי חדש בשוק איגרות החוב. את ההצעה העלה יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, וככל הנראה, בנק ישראל עשוי לתמוך בה. אבן הנגף העיקרית היא עמדתו של האוצר, מאחר שמדובר בהצעה לביטוח הנפקות חדשות של איגרות חוב בכמה מיליארדי שקלים.

הצעתו של גושן נועדה לשחרר את שוק איגרות החוב מקפאונו, ובכך להקל על מצוקת האשראי במשק. להערכתו, הגידול הטבעי של אשראי חדש בשוק איגרות החוב אמור להגיע ל-6-10 מיליארד שקל בשנה. לפיכך, גושן מציע כי המדינה תעניק ביטוח להיקף כזה של הנפקות חדשות של איגרות חוב - הכוונה היא להנפקות חדשות בלבד, ולא להשקעה באיגרות חוב קיימות בשוק (לשם כך כבר העמיד האוצר את המנגנון של קרנות המנוף המשותפות למדינה ולמגזר הפרטי, ומיועדות להעניק הלוואות שיסייעו למחזר חובות של חברות הנתונות במצוקה תזרימית).



לפי הצעתו של גושן, המדינה תבטיח את קרן ההנפקות החדשות בשיעור של 80% - משמע, המדינה תבטיח כי שיעור ההפסד המרבי מההנפקות יהיה 20%. להערכתו, העמדת ההפסד המקסימלי על 20% תשחרר את הגופים המוסדיים מחששותיהם להשקיע בהנפקות של איגרות חוב, ומצד שני לא תגרום לעיוותי השקעה ולא תביא לכך שהמוסדיים ישקיעו בהנפקות לא אחראיות, כי ה-20% הראשונים של ההפסד נופלים עליהם.



>> ככל הידוע, בבנק ישראל שוקלים ברצינות את הצעתו של גושן, אבל בצמרת משרד האוצר יש התנגדות חריפה להצעה; ההתנגדות נובעת גם ממגבלות תקציביות בשל החשש מפני חריגה עצומה בגירעון הממשלתי ב-2009, וגם בשל הסתייגות מהמשך העמדת כספי תקציב לשם תמיכה בהשקעות פרטיות בשוק ההון, לאחר שהאוצר כבר העמיד 5 מיליארד שקל לשם השקעה בקרנות המנוף, שאמורות לשמש לפריסת חובות של איגרות חוב בשוק.



באוצר אומרים, בין השאר, כי בלתי אפשרי לתמוך בהנפקות חדשות של איגרות חוב - כאשר איגרות חוב קיימות נסחרות בשוק בתשואות של עשרות אחוזים, שירתיעו כל חברה מגיוס הון בתשואות גבוהות כל כך. לכן, עיקר המאמץ של האוצר הוא לשחרר את הכשל הקיים בשוק איגרות החוב באמצעות קרנות המנוף.



קיימת גם מגבלה חוקית שעלולה להגביל מאוד את אישור ההצעה: לפי חוק, המדינה אינה יכולה להעמיד ערבויות מדינה ביותר מ-23 מיליארד שקל. באופן שגרתי, המדינה מעמידה כ-10 מיליארד שקל ערבות לחברות בנות שלה ולפעילויות ממשלתיות. כחלק מתוכנית ההאצה גדל היקף הערבויות שמעמידה המדינה ב-2009 לכ-18-19 מיליארד שקל. לכן, בידי המדינה נותרו רק 4 מיליארד שקל הזמינים לצורכי ערבות השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully