וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסדיים לוחצים: מרקסטון ופימי קיבלו דרישה להפחתת דמי ניהול; בפונטיפקס הפחיתו ב-15%-10%

גיא גרימלנד

6.1.2009 / 21:00

גורם בקרנות ל-TheMarker: "אי אפשר שלא להוריד היום דמי ניהול כשאנחנו דורשים מהחברות שלנו לקצץ"


המשבר גורם לקרנות פרייווט אקוויטי וקרנות הון סיכון להפחית בדמי ניהול. קרן מרקסטון קיבלה דרישה מגופים מוסדיים להקטין את דמי הניהול שלה ב-10% עד 15%, אך טרם נתנה תשובה בעניין. פנייה דומה נעשתה גם לקרן פימי של ישי דוידי. גורם המעורה בנושא הסביר כי התקבלה פנייה להורדת דמי ניהול, אך הדבר דורש אישור של כל המשקיעים הזרים מאחר ומדובר בקרן אמריקאית, וזהו הליך ארוך טווח. בתגובה רשמית שהעביר דובר הקרן, מוטי שרף, הוא מחדד את העניין: "הנושא נמצא בבדיקה והועבר לצורך קבלת החלטה בקרב הגורמים הזרים המעורבים בקרן, מאחר שמדובר בקרן אמריקנית שרוב משקיעיה זרים".

בינתיים, יש כבר קרנות הון סיכון שהחליטו לקצת בדמי ניהול. קרן פונטיפקס, קרן השקעות בחברות מענף מדעי החיים, המנוהלת על ידי תומר קריב ורן נוסנבאום, החליטה להוריד את דמי הניהול בשיעור של 10% עד 15%. הקרן גבתה עד כה 1.5% דמי ניהול שנתיים מקרן שהיקפה הכולל 120 מיליון דולר (הקרן הראשונה והשניה יחדיו), כלומר 1.8 מיליון דולר לשנה. בקרן לא רצו להגיב באופן רשמי לידיעה, אך נודע כי גורמים בקרן טוענים כי בקרן החליטו על הפחת דמי ניהול על דעת עצמם. גורם בקרן אמר ל-TheMarker: "אף אחד לא פנה אלינו, אבל אי אפשר שלא להוריד היום דמי ניהול כשאנחנו דורשים מהחברות שלנו לקצץ. נאה דורש - נאה מקיים. מלכתחילתחילה אמרנו לחברות שבהן השקענו כי הן ירוויחו אם אנחנו נרוויח. הסיבה שלא פנו אלינו, היא שאין משקיעים שיכולים לומר לקרן שגם ככה לוקחת את דמי הניהול הכי נמוכים בארץ ולבקש ממנה להוריד".

הכלל הנהוג כיום בקרנות פרייווט אקוויטי וקרנות הון סיכון בישראל הוא דמי ניהול בגובה של 2.5%, ודמי ניהול (קארי) בגובה של 20% על רווחי הקרן. המשמעות היא שקרן בהיקף של 100 מיליון דולר משלמת דמי ניהול לשותפים בקרן בגובה של 2.5 מיליון דולר לשנה, ללא קשר לתשואות שהיא משיגה וללא קשר לכמה כסף קראה בפועל.

לפני מספר ימים התייחס לנושא חמי פרס, מייסד בקרן פיטנגו, כשאמר בכנס כי לא צריך להתייחס לנושא דמי ניהול והעלאת שאלה שכזו היא עניין פופוליסטי. עם זאת, לא כולם מסכימים עם הגישה של פרס. חלקם סבורים שיש טעם לפגם בעובדה שקרנות הון סיכון לא מפחיתות בדמי ניהול, אך דורשות מחברות הפורטפוליו לקצץ. אחד ממנהלי קרנות הון סיכון בישראל אמר ל-TheMarker כי מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה, ודאי כשמדובר בקרנות שהתשואה שלהן בינונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully