וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי: "גברו הסיכויים לשפל כלכלי ודפלציה בארה"ב"

סוכנויות הידיעות

6.1.2009 / 22:00

כך עולה מפרוטוקול ישיבת הריבית של הבנק בחודש שעבר בה הורדה הריבית בארה"ב לרמה הנמוכה מעולם



הבנק הפדרלי העריך כי גברו הסיכויים לשפל כלכלי ולדפלציה בארה"ב, ובוחן שימוש בכלים חדשים לייצוב הכלכלה על רקע התדרדרות חדה במצבה. כך עולה מפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שנערכה בחודש שעבר, שבה הוחלט על הורדת הריבית לרמתה הנמוכה מעולם, ואשר פורסם היום.



"כמה ממשתתפי הישיבה העריכו כי קיים סיכוי ניכר למיתון ממושך, אם כי זה אינו התסריט הסביר ביותר", נכתב בפרוטוקול הישיבה. "הלחצים האינפלציוניים כנראה יתפוגגו, וכמה מחברי הוועדה העריכו כי קיים סיכון ניכר לירידה באינפלציה למשך זמן ברמות נמוכות המעוררות אי-נוחות", נאמר בפרוטוקול.



חברי ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי צופים נפילה חדה בתוצר הגולמי של ארה"ב ברבעון הרביעי של 2008 ובתחילת 2009, ותחילתה של התאוששות איטית במחצית השנייה של 2009. עם זאת, חברי הוועדה ציינו כי קיימת חוסר ודאות ניכרת לגבי התחזית, וכי קיימת אפשרות לכך שהמיתון יהיו עמוק וממושך יותר משהוערך עד כה. "הסיכונים להרעה נוספת בפעילות הכלכלית החלשה גם כך, היו מקור רציני לדאגה", נכתב בפרוטוקול.



מרבית הדיון של הועדה בישיבת הריבית נסוב סביב הצעדים שבהם ינקוט הבנק הפדרלי לאחר שהכלים המוניטריים העומדים לרשותו להגברת הנזילות בשווקים יאזלו עקב התקרבות הריבית לרמה אפסית. כמה ממשתתפי הישיבה תמכו באימוץ יעדים פומביים לרזרבות הבנקים בתחום היצע הכסף, ואילו אחרים גרסו כי אין צורך בכך משום שמנגנון ההלוואות של המגזר הבנקאי כולו תקוע. בסופו של דבר, הוחלט כי נוסח הודעת הבנק הפדרלי יכלול רק אמירה כללית לפיה הבנק יעשה שימוש בכל הכלים העומדים לרשותו כדי לתמוך בכלכלה.



הבנק הפדרלי חתך בישיבת הריבית בחודש שעבר את הריבית בארה"ב לרמתה הנמוכה מעולם, בניסיון למנוע מהמיתון העמוק ביותר זה רבע מאה להחריף לכדי שפל כלכלי גדול, ואותת כי יותיר את הריבית ברמה נמוכה למשך זמן בעקבות התמתנות בלחצים האינפלציוניים.



הבנק הפדרלי הוריד את הריבית בארה"ב מרמה של 1% לטווח של 0%-2.5% - רמתה הנמוכה מעולם. בהורדת הריבית בחודש שעבר, השלים הבנק הפדרלי סדרה של עשר הורדות ריבית בתוך 15 חודשים - מרמה של 5.25% בספטמבר 2007.



כמו כן, אותת הבנק בחודש שעבר על שלב חדש במדיניותו, במסגרתו מדיניות של הגדלת היצע הכסף (quantitative easing) תתפוס את מקום המדיניות המוניטרית - כלומר הורדת הריבית - ככלי המדיניות העיקרי של הבנק הפדרלי.



הבנק הפדרלי, שהכלים המוניטריים העומדים לרשותו להגברת הנזילות בשווקים הולכים ואוזלים עקב התקרבות הריבית לרמה אפסית, החל באחרונה לנקוט בצעדים נוספים לתמיכה במערכת הפיננסית, בהם הגדלת היצע הכסף. הבנק המרכזי הזרים בחודשים האחרונים לשוקי הפיננסים יותר מטריליון דולר, והיקף הנכסים במאזני הבנק זינק עקב כך ל-2.2 טריליון דולר, לעומת כ-900 מיליארד דולר בספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully