וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני חושש כי אפוטר. איך מרכיבים את רשימת המפוטרים?

דפנה שמואלביץ'

7.1.2009 / 7:01

אני רק שאלה



החברה שבה אני עובד נערכת לבצע פיטורי צמצום. אני חושש ששמי ייכלל ברשימה. איך מרכיבים רשימת מפוטרים?

הרכבת רשימת העובדים המפוטרים צריכה להיבנות משיקולים ענייניים ורלוונטיים בלבד, וכן בהגינות ובסבירות. בשלב ראשון, כדאי שתבדוק אם נחתם הסכם קיבוצי בחברה, מאחר שלעתים מגדיר ההסכם הקיבוצי את הקריטריונים לגיבוש רשימת מפוטרים, ולרוב שותף ארגון העובדים בגיבוש הרשימה.



אם אין הסכם קיבוצי, הבא בחשבון שהמעביד מוסמך לבחון באופן חד צדדי את צורכי החברה, ולהחליט אילו משרות חיוניות להמשך תפקודה התקין של החברה, ועל אילו משרות ניתן לוותר בשלב זה (או לאחד בינן לבין משרות אחרות). על סמך נתונים אלה תורכב רשימת המועמדים לפיטורים.



מה בודקים אצל העובדים שמיועדים להיכלל ברשימה?



במסגרת הרכבת רשימת המפוטרים, המעביד יקבל מידע מהממונים הישירים של העובדים לגבי התפקוד המקצועי של כל עובד ועובד; אפשרות התאמתו למשרות אחרות במקום העבודה; ופרק הזמן שיידרש לעובד להשתלב במשרות אלה.



בנוסף, המעביד ירכז נתונים נוספים לגבי כל אחד מן העובדים, דוגמת ותק במקום העבודה, יחסי אנוש עם עמיתים לעבודה, וכן נתונים אישיים רלוונטיים לצורך קבלת ההחלטה, כמו מצב משפחתי הראוי להתייחסות מיוחדת, מצב בריאותי מיוחד ומצב סוציו-אקונומי בעייתי.



אילו שיקולים הם שיקולים פסולים בהרכבת רשימת מפוטרים?



על פי החוק, שיקולים פסולים הם מעמד אישי, הורות, שירות מילואים, גיל, מין, נטייה מינית, לאום, שיוך עדתי וכל שיקול אחר הפוגע בהזדמנות השווה של העובד במקום העבודה.



כיצד יש לנהוג לאחר הרכבת רשימת העובדים המפוטרים?



לאחר הרכבת רשימת העובדים המפוטרים יש לזמן כל עובד לשימוע שבמסגרתו תינתן לו אפשרות לשכנע את המעביד מדוע אין לפטרו.



ההודעה על קיום השימוע צריכה להישלח לעובד זמן סביר טרם קיום השימוע, וכן יש לפרט בה את הסיבות שבגינן שוקל המעביד לפטרו. זאת, כדי שיהיו בידי העובד די זמן ונתונים כדי להכין את טיעוניו בעניין. העובד אף זכאי לייצוג של עורך דין במהלך השימוע.



האם במסגרת פיטורים יש חובה לסיים תחילה את הצבתם של עובדי הקבלן ורק לאחר מכן להתחיל לפטר את עובדי החברה?



הכלל הוא כי אין אין חובה להתחיל בפיטורי עובדי קבלן. יתר על כן, עלות העסקתם של עובדי קבלן בדרך כלל נמוכה יותר, ולכן סיום העסקתם לא תביע לחיסכון הכספי המקווה. המעביד מוסמך לפטר את עובדיו שלו ללא קשר לעובדי הקבלן, אלא אם נטל על עצמו התחייבות מפורשת אחרת.



-



הכותבת היא עורכת דין המתמחה ביחסי עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully