וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראל פיננסים: המבצע בעזה עלול לגרום לעלייה בתשואות האג"ח הארוכות

יורם גביזון

7.1.2009 / 7:01



>> "מחירי איגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך ירדו בימים האחרונים ב-3%, והתשואות על האג"ח עלו במידה ניכרת. להערכתנו, עלייה זו מוצדקת, ואף צפויה להימשך בתקופה הקרובה, במיוחד אם המבצע הצבאי בעזה יתארך ויורחב" - כותבים כלכלני הראל פיננסים.

בהראל פיננסים מעריכים שהמבצע הצבאי והתרחבותו לפעילות קרקעית מסיווית מציבים אתגר תקציבי משמעותי, על רקע מצב בעייתי של התקציב ל-2009 עוד לפני תחילתו של המבצע.



להערכתם, הגירעון התקציבי צפוי לעבור בהרבה את השיא של 2003, שבו הוא הגיע לרמה של 5.3% תוצר, ולהגיע לרמות שלא חווינו מאמצע שנות ה-80, לפני יישום תוכנית הייצוב.



"הגירעון התקציבי ב-2009 עלול להיות גבוה בהרבה מ-5.3% תוצר"



גירעון כזה עלול לגרום לגידול בפרמיית הסיכון הפיסקלית ולעלייה בתשואות של איגרות החוב הארוכות.



מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של הראל פיננסים, מציין שרק הירידה בהכנסות ממסים תעלה את הגירעון התקציבי ב-2009 לרמה של 5% מהתוצר. להערכתו, יהיה מחסור של 30 מיליארד שקל ביחס לתכנון התקציבי ל-2009, שלפיו ההכנסות ממסים יגיעו ל-203 מיליארד שקל.



בנוסף צופה שראל שהכנסותיה של המדינה ממקורות אחרים, כמו עודפי הביטוח הלאומי, דיווידנדים מחברות ממשלתיות ומכירת קרקעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל, לא יסתכמו ב-46 מיליארד שקל, כפי שתוכנן בקיץ 2008, וזאת בשל הירידה החדה בהיקף הפעילות הכלכלית ב-2009.



בהראל פיננסים מעריכים שהממשלה תיאלץ להגדיל את גיוסי האג"ח הרבה מעבר לתכנון המקורי ובכך תתרום לעודף היצע של אג"ח, לירידת מחירים ולעלייה בתשואות.



שראל צופה כי משרד האוצר לא ישתמש ביתרת ההלוואות שניתן לגייס בחו"ל בחסות ערבות של ממשלת ארה"ב, בהיקף של 3 מיליארד דולר, שהם כ-2% מהתוצר. לדבריו, מדובר בנכס אסטרטגי שמאפשר למדינה לגייס בריביות נמוכות יחסית גם כשרמת הריביות ורמת הסיכון של המדינה עולות, ולכן משרד האוצר יעשה שימוש חלקי במכשיר זה, אם בכלל.



להערכתו של שראל, הקיפאון בהנפקות של אג"ח קונצרניות ושנאת הסיכון של משקיעים מוסדיים ,כמו קרנות פנסיה וחברות ביטוח, עשויים למתן את העלייה בתשואות רק בחודשים הקרובים. "אני לא בטוח ששנאת הסיכון תישאר ברמתה הנוכחית לכל אורכה של 2009, ומלבד זאת, בשוק איגרות החוב פועלים גם משקיעים זרים, שידרשו פרמיית סיכון גבוהה יותר אם מצבה הפיסקלי של ישראל יורע", מציין שראל.



כלכלני הראל פיננסים צופים אינפלציה של מינוס 0.1% בדצמבר 2008 ושל מינוס 0.3% בינואר 2009, וכן אינפלציה מצטברת של 1.6% עד נובמבר 2009 (כולל נובמבר). להערכתם, ריבית בנק ישראל תרד ל-1.5% בעוד שישה חודשים, ריבית הבנק המרכזי האמריקאי תהיה 0.25%, ושער החליפין של הדולר מול השקל יהיה 4.03 שקלים לדולר, עלייה של 4% בהשוואה לרמתו כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully