וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לרשום את הפטנט של סבתא

רוני לינדר-גנץ

7.1.2009 / 7:01



>> איך רושמים פטנט על תרופת סבתא? בשאלה הזו בדיוק מתלבטות לא מעט חברות תרופות שמנסות לפתח מוצרים שמבוססים על ידע או על חומרים שקיימים בטבע או שהמידע עליהם עבר מדור לדור. הבעיה, מסביר עורך הפטנטים ד"ר רוני בן שפרוט ממשרד ריינהולד כהן, מתחילה בכך שהתנאי הראשון לרישום פטנט הוא חידוש, כלומר המצאה או דבר שלא תוארו בעבר. למשל, מולקולה כימית חדשה שמופקת במעבדה תוך השקעה כספית וסיכון ניכר לכישלון. לעומת אלה, תרופת סבתא היא תרופה שכבר קיימת, הפעילות שלה ידועה ומוכרת לרבים.

אז איך מתגברים על הבעיה? "כדי לרשום פטנט על מוצר שמקורו בתרופת סבתא, חייבים להוכיח שהמוצר החדש לא תואר קודם ושיש לו ערך מוסף, קפיצה המצאתית. למשל, שהתמצית שהופקה מהמקור הטבעי יעילה יותר בטיפול במחלה, שיש לה פעילות ושהפעילות הזו לא היתה צפויה", מסביר בן שפרוט.



כך, לדוגמה, ידוע כבר שנים כי שום יעיל לטיפול בכאבי בטן, ולכן בלתי אפשרי לרשום את השום או מוצר שמבוסס עליו כפטנט לכאבי בטן. לעומת זאת, ידוע גם כי אפשר להשתמש בקליפות הדרים לניקוי ידיים. בעוד שלא ניתן לרשום פטנט על מוצר שמשתמש בתמצית קליפות הדרים לניקוי ידיים, "יש חברה שהפיקה תמציות ייחודיות מהקליפות, שהן לא רק בעלות פעילות של חיטוי אלא גם בעלות פעילות אנטי-מיקרוביאלית ואנטי-פטרייתית על העור. הם לקחו את מה שידוע מתוך תרופת הסבתא ועשו צעד אחד קדימה של פיתוח, ולכן הצליחו לרשום פטנט על המוצר", מסביר בן שפרוט.



דוגמה נוספת היא ארס נחשים, שחברות תרופות שונות מנסות לפתח תרופות לטיפול במחלות קשות, שמבוססות עליו. "על ארס הנחש עצמו אי אפשר להגן, כי הוא קיים בטבע ובמונחי פטנטים זה כמו פרסום קודם", מסביר שפרוט, "לכן החברה צריכה לתאר את השימוש הספציפי, את הפורמולציה הרוקחית המיוחדת שעושה שימוש בארס ויעילה בטיפול במחלה - ועליה להגן".



לדברי בן שפרוט, "על אף שהיום יש חזרה לתרופות שמבוססות על תמציות טבעיות, עדיין מדובר באחוז קטן יחסית לתרופות הכימיות, כי מחקר ופיתוח של תרופות כאלה הוא בעייתי, מסובך ויקר יותר - הרבה יותר קל למצוא שורה של מולקולות סינתטיות יעילות במעבדה, מאשר לחקור תמצית של חומר טבעי, שכוללת לפעמים מאות מולקולות שונות. בנוסף, לפעמים היעילות של החומר הטבעי נובעת מהשילוב בין המולקולות וברגע שמפרידים ביניהן, הפעילות נעלמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully