וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן שווה כסף

רוני מולה

7.1.2009 / 13:23

עובדים הנשארים שעות נוספות בעבודה לא יודעים את כל החוקים וההגבלות. שימו לב לשעון ואל תצאו פרייארים

בין אם אתם נעים בסקאלה של האנשים העובדים 8 שעות ביום או 12, יום העבודה שלכם הוא ברור ומוגן ע"י חוזה. רבים מן השכירים כלל אינם יודעים כי הם עובדים שעות נוספות שמעבר לשעות עבודתם וכן, שלא משולמת להם תוספת שכר המגיעה לכם.

חוק שעות העבודה והמנוחה קובע כי לעובד שהועבד בשעות נוספות ישולם שכר בעד שתי השעות הנוספות הראשונות שבאותו יום - 125% מהשכר הרגיל - ובעד כל שעה נוספות שאחריהן לא פחות מ-150% מהשכר הרגיל.
לפי לשכת התמ"ת 36% מהשכירים דיווחו כי הם עובדים שעות נוספות שמעבר לשעות עבודתם. כמעט 30% מהם דיווחו כי לא משולמת להם על כך תוספת שכר.

בנוסף, עובדים הנדרשים לעבור תקופת הכשרה או קורס במסגרת תפקידם החדש (מלצרים, אנשי שירות לקוחות וכו'), גם הם צריכים לקבל על כך שכר מלא. מנתונים שנאספו למשרד התמ"ת, נמצא ש 29% מהעובדים השכירים התבקשו לעבור קורס ו/או תקופת הכשרה כהכנה לתפקידם. מתוכם, 26% דיווחו כי לא קיבלו שכר בגין תקופה זו ועוד 5% דיווחו כי קיבלו בעבורה שכר חלקי בלבד.

שעות מן העבר

רוצים לדעת מה לעשות כדי לתבוע שעות נוספות ממעסיקכם או מעסיקכם לשעבר?

החל מ-1 בפברואר 09 נכנס לתוקף תיקון בחוק הגנת השכר שעל פיו הנטל להוכיח כמה שעות עבודה עובד עבד, מוטל על המעסיק. העובד צריך לטעון את רצונו והנטל להוכיח אחרת יוטל על המעסיק. עד אז הוא צריך להוכיח את רשומת השעות בעצמו. ושימו לב, גם תרשומת אישית נחשבת .
ועכשיו, נסו לחשב כמה תוספת שכר מגיעה לכם בעבור שעות עבודה נוספות או שעות הכשרה שלא דרשתם עבורן שכר.

רבים הם האנשים שלא תובעים את שעות השכר הנוספות שחייבים להם תוך כדי זמן העבודה, ולכן כדאי לעובד שמפסיק את עבודתו לדעת שהוא יכול לתבוע הפרשי שכר במשך שבע שנים לאחר הפסקת עבודתו.
ישנם מצבים בהם מעסיקים רוצים לטעון שעובד לא חל עליו שעות עבודה והוא מנסה להכניס אותו לחוזה גלובלי. הסידור של עובדים גלובליים רלוונטי רק במקרה שעובדים מועסקים כעובדי הנהלה או עובדים שלא ניתן לעקוב על שעות העבודה והמנוחה שלהם. רוב המעסיקים טענים שהעובדים נמצאים בחוץ עם כל מני גורמים שאי אפשר לפקח עליהם. הפסיקה מפרסת את החריגים בצמצום, ולכן אלה רק תפקידי הנהלה בכירים ביותר ויכולת לפטר ולשכור עובדים כרצונם ומצד שני החוק מוציא מתכולתו עובדים שלא ניתן לפקח על שעות העבודה שלהם. יש מצב שבו בהסכם העסקה קובעים מראש מכסת שעות בנוסף לשעות העבודה. המעסיק יהיה מכוסה מפני שעות נוספות.

הנה כמה דוגמאות , לפיהן תוכלו לדעת אם כדאי לכם לתבוע את מעסיקכם בתואנת קבלת שעות נוספות:

*ניהול משמרת במסעדה אינו תפקיד הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי אלא אמון בלבד, ולפיכך חל עליו חוק שעות עבודה ומנוחה.

*עורך דין שכיר, אשר תפקידו אינו כרוך במידה מיוחדת של אמון אישי וניתן לפקח על שעות עבודתו, זכאי לתשלום שעות נוספות .

*עצם השהייה של שומר באתר שמירה מהווה ביצוע עבודה, בגינה זכאי העובד לשכר עבודה ושעות נוספות, לרבות בגין השעות בהן נם.

על פי החוק

א. ניתן לתבוע רק בעבור שבע השנים שקדמו למועד הגשת התביעה - תקופת ההתיישנות.

ב. נטל ההוכחה לעבודה בשעות נוספות מוטל על העובד. עובד שלא תיעד את השעות הנוספות ואין כל רישום המעיד על ביצוען- לא יצליח להוכיח תביעתו.

ג. אם בתלוש השכר מופיע סיכום מלוא שעות העבודה בחודש כולל השעות הנוספות- ניתן להוכיח שיש חריגה משעות המשרה החודשית (חריגה מ- 186 שעות בחודש למשרה מלאה- תזכה בשעות נוספות). ואולם, מכיוון שחישוב השעות הנוספות הינו יומי, ייתכן שעובד ביצע שעות נוספות במהלך החודש, ועדיין לא הגיע למשרה מלאה. נכון הדבר לגבי עובדים שעתיים או עובדים במשמרות, שביום אחד עובדים 16 שע' וביום אחד 4 שע'.

סייעה בהכנת הכתבה: עו"ד הילה פורת - מנהלת אתר עולם העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully