וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשפחות החזקות לא איבדו השפעתן במשק"

אורה קורן

7.1.2009 / 13:32

דן אנד ברדסטריט: למרות ירידה של 80% בשוויין הבורסאי אין שינויים בצמרת הקבוצות החזקות במשק. נוחי דנקנר בולט ברשימה

המשפחות החזקות במשק הישראלי איבדו בחודשים האחרונים חלק גדול משוויין, אך לא את השפעתן במשק. כך אמר היום ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל. לדבריו, שווי ההשקעות הסחירות של משפחות אלו ירד מאז השיא בכ-80% בממוצע וההפסדים שנגרמו להן נובעים בעיקר מהשקעותיהן בחו"ל.

כלכלני דן אנד ברדסטריט ציינו, כי למרות הירידה בשווי הבורסאי שלהן, עולה כי אין שינויים בצמרת הקבוצות החזקות במשק. עושרן של המשפחות אולי נפגע, אבל כוחן והשפעתן על המשק דרך החברות שהן מחזיקות לא נפגעו.

בצמרת הקבוצות החזקות במשק של דירוג דנ'ס 100 נמצאות קבוצות שחולשות על כמה תחומים במשק, בעיקר בענפי בנקאות, ביטוח ונדל"ן.

לדברי הכלכלנים, נוחי דנקנר בולט ברשימת הקבוצות החזקות באמצעות שליטתו באי.די.בי, הנוגעת כמעט בכל תחום משמעותי במשק - שופרסל, סלקום, נטוויז’ן וכלל ביטוח.

גם שרי אריסון צויינה כאחת האנשים החזקים במשק. אריסון מחזיקה בשליטה בבנק הפועלים לצד השליטה בחברת הנדל"ן שיכון ובינוי.

עוד ברשימה: מתיו ברונפמן שמחזיק בשליטה בבנק דיסקונט וגם בשליטה בחברת הרהיטים, איקאה, הוא גם מהמשפיעים במשק, וצדיק בינו ששולט בבנק הבינלאומי לצד אחזקות חברת פז נפט.

משפחה שולטת נוספת היא משפחת ורטהיים, המחזיקה בשליטה משותפת בבנק מזרחי במקביל לשליטה בחברה המרכזית לייצור משקאות. גם משפחת עופר נכללת ברשימה - האחים יולי וסמי עופר השולטים בבנק מזרחי עם ורטהיים, כשבמקביל הם מחזיקים בחברות נוספות בעיקר דרך חברת האחזקות - החברה לישראל.

לשלמה אליהו יש אחזקה משמעותית במניות בנק לאומי אם כי בשלב זה הוא רחוק מהשליטה בבנק שנמצאת עדיין בידי המדינה. המקום שלו בצמרת הקבוצות החזקות במשק נובע בעיקר משליטתו בחברת הביטוח אליהו.

עוד במשפחות החזקות, משפחת המבורגר מחזיקה בשליטה בקבוצת הביטוח הראל; קבוצת ויסמן בירן שמחזיקה בריבוע כחול ואלון דלק; קבוצת סבן שמחזיקה בשליטה בבזק; קבוצת עזריאלי שמתמקדת בהשקעות בקניונים ברחבי הארץ ובקבוצת גרנית.

כן נכללות שלוש קבוצות שהחברות שלהן נפגעו בצורה מאוד חריפה מהמשבר בשווקים - לב לבייב, אליעזר פישמן ויצחק תשובה. השלושה פועלים עם אשראי מאוד גדול ועל רקע ירידות הערך של הנכסים שברשותם, הונם התכווץ בשיעור ניכר. עם זאת, בדן אנד ברדסטריט, סבורים שהשלושה ימשיכו לככב ברשימות הקבוצות הגדולות גם בשנה הבאה. "צריך לזכור שהיזמים הללו יודעים להתמודד עם לחצים ועם שוק משתנה", אומר קובנט. להערכתו, "נפילה של אחד מהגורמים שנמנו לעיל, עשויה להיות בעלת השפעה מרכזית על כלל המשק, משמע נפילה של אחת הקבוצות משולה לנפילת אחד מהבנקים הגדולים בישראל ולכן מבחינה לאומית, חייבים לבחון את ההתנהלות בקבוצות אלו ובתקופות משבר, לסייע. כי בנפול קבוצה מרכזית, הנזק שעשוי להיגרם למשק יכול להיות בהיקף שלא ניתן להערכה".

  • עוד באותו נושא:
  • עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully