וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרינט: צפי לצמיחה אפסית בברזיל בחציון הראשון של 2009

TheMarker

7.1.2009 / 15:58

התאוששות תחול רק לאחר שתנאי הכלכלה הגלובאליים יבשילו, גזרת הסחר הבינלאומי תתייצב, ומחנק האשראי ישתחרר ויתמוך בהשקעות חדשות וצריכה פרטית



במהלך המחצית הראשונה של 2008 ובתחילתה של המחצית השנייה, הכלכלה הברזילאית הפגינה חוסן רב בהובלת המגזר היצואני המורכב מתעשיות רבות ונהנה מיתרון יחסי משמעותי לעומת מדינות רבות, הן מהעולם המפותח והן מהמתפתח, וזאת לאור המשאבים הטבעיים הרבים במדינה, כח העבודה זול ובכלל עלות ייצור נמוכה.



בנוסף, הביקושים המקומיים היו חזקים, מגזרי הייצור והשירותים המשיכו לספק נתוני צמיחה חזקים, ונראה היה כי הכלכלה הברזילאית תצלח את המשבר הנוכחי בקלות יחסית. לאחרונה החל המשק הברזילאי לגלות סימני שבירה ברמה הכלכלית-פונדמנטאלית המתבטאים בירידה חדה בפעילות הריאלית, ובעיקר בפעילות הייצור התעשייתי ובענפי השירותים.



הכלכלה הברזילאית היא חלק מהכפר הגלובאלי, ולכן מושפעת באופן משמעותי ממגמות הסחר הבינלאומי אשר צפוי להתכווץ בשיעור של כ-2.5% ב-2009. כמובן, גם מחנק האשראי והתחזיות הכלכליות העגומות מניעות עסקים לצמצם תפוקה ועלויות תפעוליות, דבר אשר עלול להוביל את ברזיל לאפקט הדומינו המתחולל במדינות מערביות רבות ומוביל להאטה בצמיחה ובחלק מהמקרים להתכווצות בתמ"ג.



הייצור התעשייתי בחודש נובמבר רשם ירידה חדה בשיעור של 5.2% לעומת החודש הקודם. לא רק שהתוצאה הייתה נמוכה בהרבה ממוצע התחזיות המוקדמות אשר עמדו על 3.5%-, הנתון גם שיקף את הירידה החדה ביותר משנת 1995.



יש לציין כי גם בחודש הקודם נרשמה ירידה בייצור, אך חדה פחות, בשיעור של 2.8%. בנוסף, נתוני חודש נובמבר שיקפו ירידה בפעילות הייצור בשיעור של 6.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר הממוצע הנע של שלושת החודשים האחרונים ירד ב-2.1% לעומת הממוצע בחודש הקודם.



21 מתוך 27 סקטורים רשמו ירידה בפעילות הייצור התעשייתי, כאשר הסקטורים אשר השפיעו בעיקר הם תעשיית הרכב, מיכון וציוד תעשייתי, ומוצרי אלקטרוניקה. ייצור הרכבים ירד בחודש נובמבר בשיעור שיא של 22.5%, מיכון וציוד לתעשייה הנמנים עם סקטור נכסי ההון (Capital Goods) ירד בשיעור של 11.9%, וייצור של מוצרי אלקטרוניקה ירד בשיעור של 17%.



מנגד, נרשמה עלייה בייצור מוצרי התחבורה (רכבות, מטוסים, אוטובוסים) בשיעור של 7.8%. להערכתנו, סקטור ייצור נכסי ההון למפעלים צפוי להיפגע באופן משמעותי בחודשים הבאים כאשר עסקים מבטלים או דוחים השקעות עסקיות עתידיות.



דו"ח הייצור אשר פורסם על ידי הבנק המרכזי בברזיל מצייר תמונה קודרת לגבי תנאי הכלכלה הנוכחיים והעתידיים בברזיל. התמ"ג הריאלי צפוי להתכווץ ברבעון הרביעי ואנו צופים צמיחה סביב האפס במחצית הראשונה של 2009. התאוששות תחול רק לאחר שתנאי הכלכלה הגלובאליים יבשילו, גזרת הסחר הבינלאומי תתייצב, ומחנק האשראי ישתחרר ויתמוך בהשקעות חדשות וצריכה פרטית.



על פי הנתונים האחרונים אנו לא רואים התאוששות לפני המחצית השנייה של 2009. מה שבטוח הוא שהגיע הזמן שהבנק המרכזי ייכנס לתמונה ויחדל לשלב ידיים כפי שנהג בחצי השנה האחרונה. הריבית בברזיל עומדת כיום ברמה של 13.75%.



לאור סיכוני הצמיחה ולאור המשך הירידה בלחצים האינפלציוניים, אנו מעריכים כי הבנק המרכזי יתחיל לבצע הרחבות מוניטאריות כבר בחודש הנוכחי, כאשר גובה הריבית יירד לרמה של 11.00% בסוף המחצית הראשונה השנה. כמובן, שהורדת ריבית בלבד לא תספיק, והבנק יהיה חייב לבצע צעדים תומכי מתן אשראי נוספים, כמו גם הממשל הברזילאי בראשותו של לולה דה סילבה.



הכותב: אריה טל הוא אנליסט ראשי בספרינט השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully