וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

RBC ממליץ: אמדוקס, נייס ופרטנר

מאת שמואל שוסטר

8.1.2009 / 7:01

חרף ההאטה הכלכלית מעריך האנליסט דניאל מירון שיש הזדמנויות במניותיהן של החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט



>> השנה האחרונה לא היתה קלה בעבור החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב. בממוצע איבדו הנציגות שלנו בוול סטריט כ-55% משווי השוק שלהן ב-2008 - ירידה חדה מזו שרשמו המדדים המובילים בארה"ב. 2009 אמנם כבר החלה אבל את דו"חות הרבעון הרביעי של השנה החולפת החברות צפויות לפרסם רק בחודשים הקרובים.



בימים הראשונים של השנה האזרחית החדשה אמנם נרשמו עליות שערים בבורסות העולם, אבל המשבר בשווקים הריאליים עדיין רחוק מסיום. לקראת פרסום הדו"חות מאמין האנליסט דניאל מירון מהבנק הקנדי RBC, הפועל בישראל באמצעות בית ההשקעות תמיר פישמן, כי בכל הקשור לחברות תקשורת ותוכנה - על המשקיעים להיערך לחורף סוער.

ב-RBC מעריכים כי התאגידים הגדולים צפויים להימנע מהוצאות כבדות, שאינן נחוצות בטווח המיידי, ולהוציא את המינימום הנדרש בלבד. חרף ההאטה ברבעון הרביעי, מודאגים בשוק בעיקר מהצפוי ברבעון הראשון, שנחשב באופן מסורתי רבעון חלש.



מירון אומר כי בשל המצב בשווקים קשה להעריך מה צופן העתיד, מה שעשוי להגדיל את טווח התחזיות שיספקו חברות בחודשים הקרובים ואף לגרום לכך שחברות רבות יימנעו ממתן תחזית ל-2009. להערכתו, רוב החברות פועלות כעת במרץ לצמצום הוצאות, הקטנת מצבת כוח האדם וקיצוץ במשכורות. התחזקות הדולר מול רוב המטבעות סייעה גם היא בצמצום ההוצאות בישראל - מה שייסע לחברות.



האנליסט של RBC ממליץ להיצמד בשלב זה להשקעות בחברות מבוססות, המפרסמות תחזיות חיוביות ומציגות נתונים כספיים יציבים. בבנק הקנדי ממשיכים להמליץ על מניות אמדוקס ונייס, הצפויות לייצר להערכתם תשואה עודפת. גם אנ.די.אס מקבלת דירוג גבוה על רקע הצעת הרכש שהגישה ניוז קורפ לחברה - הצעה שעשויה להניב רווח מהיר של כ-10% לבעלי המניות, אם אכן תצא אל הפועל בחודש הקרוב.



מבין המניות הדפנסיוויות ממליץ מירון בעיקר על מניותיהן של ספקיות הסלולר פרטנר וסלקום, שנהנות מזרם הכנסות קבוע יחסית ממשתמשי הסלולר והנוהגות להציג תשואת דיווידנד שנתית של כ-10%. אחת ההמלצות המפתיעות בסקירתו היא מנייתה של קומברס, שהסתבכה בעבר בשערורייה חשבונאית הקשורה לשערוך מחדש של אופציות לבכיריה. מירון מעריך כי פרשה זו תסתיים בחודשים הקרובים, דבר שיסייע ישירות למניית החברה, שנסחרת כיום מחוץ לרשימה הראשית בבורסת נאסד"ק.



בכל הנוגע למלחמה בדרום, לא צופים ב-RBC השפעה מהותית על המניות הישראליות הנסחרות בארה"ב. "אנו לא צופים כי לתגובה נגד החמאס ברצועת עזה תהיה השפעה משמעותית על הפעילות המקומית או על התפוקה של חברות ההיי-טק הישראליות. על אף שהפעולה עלולה לייצר רעש, אנו צופים פגיעה מצומצמת וקצרת טווח בלבד", כותבים בבנק הקנדי.



חברות טכנולוגיה



ספקית פתרונות הבילינג אמדוקס צפויה ליהנות מחסינות רבה יותר בפני ההאטה לעומת ספקיות ציוד התקשורת האחרות, שכן 40% מפעילותה מגיעה ממתן שירותים ו-70% מצבר ההזמנות שלה כבר בוצע. עם זאת, החברה עלולה להתקשות בהשגת פרויקטים גדולים חדשים ב-2009 על רק ההאטה. החברה כבר ביצעה לא מעט קיצוצים בכוח האדם היקר בישראל ב-2008 ועשויה להמשיך לעשות זאת גם בתקופה הקרובה.



ההליך למכירתה של אנ.די.אס, שמספקת פתרונות בעבור תעשיית הטלוויזיה בתשלום, לתאגיד ניוזקורפ, נמשך ומושך את המניה מעלה. על אף שבשלב זה יש חשיבות משנית לפעילותה, עסקי החברה ממשיכים להיות בריאים, חרף האווירה הקשה בגזרת המקרו. בבנק הקנדי מעריכים כי העסקה תיסגר תוך 30 יום, בהתבסס על פגישה עם הנהלת החברה ועל ראיון שנתן המנכ"ל באחרונה.



למרות המשבר בשווקים צפויה נייס, ספקית מערכות הצילום, האבטחה ומרכזי המידע, להמשיך להציג ביצועים טובים, בעיקר בשל הדרישה הרגולטורית לאבטחה בפרויקטים צבאיים ואזרחיים במדינות רבות. בנוסף, הפתרונות של נייס מאפשרים לשפר את יעילותם של מרכזי השירות ללקוחות, שם מתבצעות עסקות רבות בהיקפים של מאות אלפי דולרים לעסקה. בנייס ממשיכים לצפות לצמיחה ב-2009 ולהערכת ההנהלה, החברה צפויה לצלוח את הסופה עם ביצועים חזקים והזמנות רבות.



ספקיות שירותי תקשורת



ספקיות שירותי התקשורת הישראליות ממשיכות להציע למשקיעים חסינות מסוימת בפני ההאטה המקרו-כלכלית. הכלכלה הישראלית הוכיחה עצמה עד כה יציבה יחסית וגם הוצאות החברות רגישות פחות להאטה כלכלית, בראייה היסטורית. עם זאת ספקיות סלולר, בהן פרטנר וסלקום, וספקיות אינטרנט, דוגמת 012 סמייל, עדיין לא חוו פגיעה בעקבות המצב הכלכלי. בשל כך, ייתכן שקצב הגידול של חברות אלה יקטן לאור ההאטה הכלכלית וצמצום הפעילות במגזר העסקי, בעיקר בשל פיטורים וצמצומים.



פרטנר וסלקום ממשיכות לייצר מזומנים, להציע תשואת דיווידנד יציבה של 9.3% ו-10.7% (בהתאמה) ומניותיהן נסחרות במחירים נמוכים. עם זאת, על רקע עונת החגים בישראל ב-2008, שחלה ברובה באוקטובר, צפויה ירידה מסוימת בהכנסות שיציגו החברות ברבעון הרביעי.



ציוד תקשורת ותוכנה



המשבר ועצירת ההזמנות הביאו לכך שהיכולת להעריך מה צפוי ברבעונים הקרובים ליצרניות ציוד התקשורת לוקה בחסר. מחנק האשראי עלול לפגוע בחברות כגון אלווריון, סרגון, אלוט ואורכית. הארכת מחזורי המכירות ועיכוב אימוצן של טכנולוגיות חדישות עלולים לפגוע ברדוויז'ן ובוולטייר.



הקושי להעריך את היקפי ההכנסות עלול להוביל לסיבוב נוסף של תיקון תחזיות הרווח בקרב חברות אלה. הצמצום במצבת כוח האדם שבוצע באחרונה בין השאר באלווריון, אורכית רדוויז'ן ואלוט מהווה עדות נוספת לחולשה הצפויה. בנוסף, רמת המחירים הנוכחית משקפת חדשות רעות ותוצאות חלשות בעבור חלק לא מבוטל מהחברות הללו. חברות כמו אלווריון וסרגון עשויות לצאת מהמשבר במצב טוב יותר ממתחרותיה.



נתוני הבסיס של סיוה, ספקית הטכנולוגיות לפיתוח שבבים, נותרו יציבים. מוצרי החברה ממשיכים לתפוס נתחי שוק בתחום הטלפונים הסלולריים - דבר שעשוי לאזן את הירידה הצפויה בביקושים ב-2009. עם זאת, יש לא מעט חדשות רעות בכל הקשור לירידה בהוצאות הצרכנים על ציוד אלקטרוני.



בניגוד לסיוה, הבסיס של יצרנית השבבים לטלפונים אלחוטיים די.אס.פי.ג'ינותר חלש - וב-RBC ממליצים להתרחק בטווח הקרוב ממניית החברה. בטווח הארוך עשויה החברה דווקא להרוויח משליטתה בשוק.



חברות הפועלות בתחומי טכנולוגיות המידע היו בין הראשונות להיפגע מהמשבר. מסיבה זו חתימה על חוזים חדשים צפויה להיות לא פשוטה בעבור פאנדטק ובלופניקס, במיוחד על רקע ההארכה של מחזורי המכירות וביטול או דחייה של פרויקטים מסיבות תקציביות. עם זאת, עסקיהן הקיימים של החברות הללו עשויים למתן את הירידה בביקושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully