וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 4 חודשים: מיקי אריסון עדיין בגרעין השליטה בהפועלים

מאת שרון שפורר

8.1.2009 / 7:01

שרי אריסון הכריזה שתרכוש מאחיה 23.1% מאריסון אחזקות - שמחזיקה בכ-20% מבנק הפועלים, אבל העסקה מתמהמהת



>> ארבעה חודשים חלפו מאז הודיעה שרי אריסון כי בכוונתה לרכוש 23.1% בחברת אריסון אחזקות מידי אחיה מיקי אריסון - והעסקה עדיין לא התבצעה. באריסון אחזקות טוענים שמדובר בתהליך שעדיין לא הושלם. שרי אריסון אמרה בעבר כי היא לא קונה את המניות של אחיה באריסון אחזקות, שמחזיקה בכ-20% ממניות הפועלים, אלא שמדובר בהעברת מניות אליה במסגרת עסקים בין בני משפחה.

עם זאת, לא יהיה זה מופרך לשער כי אחיה, מיקי אריסון, דורש תמורה בעבור המניות, במזומן או בדרך אחרת. באריסון מסרבים לפרט בנוגע לעסקה. על-פי הערכות, הסיבה לכך שאריסון הודיעה באוגוסט על כוונתה לרכוש את מניות אריסון אחזקות מידי אחיה, נעוצה במגעים למכירה שניהל האח עם לן אברמסון ועם קבוצת משקיעים אמריקאים נוספים.



אריסון עושה מאמצים גדולים לבצר את שליטתה בבנק הפועלים בשנתיים וחצי האחרונות. במסגרת מאמצים אלה, היא הוציאה את לן אברמסון ומשקיעים אמריקאים נוספים מגרעין השליטה בפועלים. כשאריסון הבינה שאברמסון עלול לחזור להיות שותף בבנק, הודיעה כי היא תרכוש מאחיה את מניות אריסון אחזקות.



מאז 2006 ועד היום, השקיעה אריסון 3-4 מיליארד שקל ברכישת מניות הפועלים. היא רכשה את מניות משפחת דנקנר במלח תעשיות, ובהמשך רכשה גם את מניות הציבור; היא הוציאה את שלמה נחמה מחברת אריסון אחזקות; והיא רכשה את המניות של השותפים האמריקאים שלה בבנק. בנוסף, היא רכשה מניות של בנק הפועלים בעסקות בבורסה ומחוץ לה. בשיכון ובינוי היא רכשה את מניות העובדים. בסך הכל השקיעה אריסון כ-4 מיליארד שקל בהתבצרות בבנק. כיום היא מחזיקה ב-26% מהמניות בבנק, בשווי כ-2.9 מיליארד שקל.



קשה לדעת בדיוק כמה הפסידה אריסון מהצניחה החדה בשווי הבנק, אך ברור שמדובר במיליארדי שקלים. ההפסדים של אריסון על הנייר אינם מאפיינים רק את אחזקתה בבנק הפועלים. אריסון מחזיקה גם ב-57% משיכון ובינוי דרך אריסון השקעות - גם שם מיקי אריסון הוא שותף באחזקה. מניות שיכון ובינוי נחתכו בשנה האחרונה בכ-60%, כך שאריסון הפסידה על הנייר כ-850 מיליון שקל.



בנקים ומשקיעים מוסדיים מימנו לאריסון חלק מרכישת המניות בשיכון ובינוי ובפועלים, בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל, תמורת הטלת שעבוד על מניות שבשליטת אריסון: 57% ממניות שיכון ובינוי (מלוא אחזקתה בחברה) ו-100% ממניות מלח (שמחזיקה בכ-5.8% ממניות בנק הפועלים). הצניחה החדה בשווי המניות של אריסון בבנק הפועלים ובשיכון ובינוי הביאה לכך שהבנקים והמוסדיים ידרשו ממנה להגדיל ביטחונות בגין ההלוואות.



הצרות של אריסון כתוצאה מהמשבר בשווקים לא נגמרות בישראל, והן מתעצמות מעבר לים. מניות קרניבל קורפ, חברת השיט שבשליטת משפחת אריסון, איבדה יותר מ-20 מיליארד דולר משוויה בתוך שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully