וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הופכים 6 אגורות ל-175 אלף שקל

מאת שרית מנחם

8.1.2009 / 7:01

מנגנון עיגול אגורות מאפשר לתכלית לגבות עמלות המרה גבוהות מהמותר. תכלית: "המנגנון לא פגע או יפגע בלקוח אמיתי של תכלית"



>> בעידן שבו תחרות מחירים קשה מכווצת את שולי הרווח, מצאו בחברת תעודות הסל תכלית דרך חיננית להגדיל אותם. בעזרת מנגנון עיגול אגורות תמים, פותחת תכלית פתח להגדיל את העמלה שישלם לקוח אם בחר לפדות את תעודת הסל שברשותו שלא במסגרת מערכת הסליקה של הבורסה.

משקיע שמחזיק בתעודת סל ומעוניין למכור אותה יכול לעשות זאת בשתי דרכים. הדרך הראשונה הרווחת בקרב משקיעים, בעיקר הפרטיים שבהם, היא מכירה של התעודה דרך מערכת הסליקה של הבורסה, כלומר דרך הבנקים או הברוקרים.



דרך אחרת שעומדת בפני הלקוח אם הוא אינו מרוצה מהציטוטים שמספקת חברת תעודות הסל, היא לפנות לחברה שהנפיקה את התעודה ולבקש המרה לפי השווי ההוגן של התעודה, בעסקה מחוץ לבורסה.



החברות שמנפיקות את תעודות הסל מדווחות מדי יום על השווי ההוגן של התעודות. אם בחר לקוח לפדות את התעודה בשווי ההוגן שלה, המנפיקה מנכה עמלת המרה שמוגבלת לשיעור של עד 1%, לפי תקנון הבורסה.



לקוח שהחזיק בתעודת הסל תכלית נדל"ן 15 ביקש בשבוע שעבר לממש את השקעתו, בסכום של כ-3.4 מיליון שקל. הוא החליט לפדות את התעודה ישירות מול תכלית, ולבצע את העסקה מחוץ לבורסה.



השווי ההוגן של התעודה באותו היום היה 1.265 שקלים. עמלת ההמרה שגובה תכלית על העסקה היא 0.2%, ולפי עמלה זו המשקיע היה אמור לקבל 1.262 שקלים לתעודה. ואולם בפועל קיבל המשקיע 1.2 שקלים בלבד. הסכומים אולי נראים זעומים, אך מדובר בעסקה גדולה: במקום לשלם דמי המרה של 6,800 שקל, גולחו מחשבונו 175 אלף שקל.



הלקוח פנה לתכלית, ובחברה הסבירו לו כי כאשר סכום ההמרה אינו בכפולות של 10 אגורות, הוא מעוגל כלפי מטה לכפולה הקרובה ביותר של 10 אגורות. כך, על-אף שעמלת ההמרה היא 0.2%, המשקיע שילם בפועל עמלת המרה של כ-5%.



מנגנון העיגול שבו משתמשת תכלית נראה תמוה. מחיר התעודות בבורסה נסחר באגורות, והמנפיקים נוהגים אף הם לנקוב את השווי ההוגן ואת מחירי הפידיון באגורות. בבדיקה שערך TheMarker נמצא כי כל המנפיקות מעגלות את המחיר כלפי מטה עד לאגורה בודדת, ורק תכלית מעגלת את מחיר הפידיון ללקוח לכפולות של 10 אגורות.



המנגנון של תכלית, גם אם הוא נקבע בתמימות, יכול לפגוע במשקיעים. נניח שהשווי ההוגן של תעודה בניכוי עמלת המרה מסוימת הוא 309.3 אגורות, כלומר 3.093 שקלים לתעודה. תכלית תעגל תעודה שכזו ל-3 שקלים, בעוד ששאר המנפיקות יעגלו את המחיר ל-3.09 שקלים. בנוסף, לא ברור איך אישרו הרגולטורים את מנגנון העיגול של תכלית, שמגדיל את דמי ההמרה שנגבים ועוקף את ההגבלה של עמלת ההמרה המקסימלית ל-1%.



מתכלית תעודות סל נמסר בתגובה: "מדובר ברוב מהומה על לא מאומה. זוהי תקרית בין שתי המתחרות הגדולות בענף, תכלית וקסם, ולא אירוע שיכול היה לפגוע או פגע אי פעם בלקוח אמיתי של תכלית. מדובר בפעולה נדירה, שמתרחשת בעיקר בין מתחרות ומחוץ לבורסה.



"לגופו של עניין, בהכנת תשקיף, בעת קביעת מנגנון ההמרה יש צורך לקבוע נקודת חיתוך לצורך חישוב סכום ההמרה בפועל - עניין שקיים בכל החברות שמנפיקות תעודות סל. כאשר הונפקה תעודת תכלית נדל"ן, השפעת העיגול על סכום ההמרה היתה זניחה. עם זאת, בשל צניחת המדד הדרמטית בתקופה האחרונה, נהפכה השפעת העיגול על סכום ההמרה למשמעותית במיוחד - כלומר עלתה בהתאמה לירידת המדד.



"מהרגע שבו החברה הבינה כי מדובר בפעולה של מתחרה ולא בלקוח תמים, ברור כי נעמוד בביצוע ההמרה במדויק לפי הוראות התשקיף, ובמיוחד בהנחה כי מתחרה שבקיאה בניסוח תשקיפים והוראותיהם בדקה ובחנה את תנאי ההמרה שמופיעים בתשקיף והיתה מודעת להם. למותר לציין כי החברה בודקת את כלל התעודות שמונפקות על ידה שהושפעו אף הן מצניחת המדדים, לצורך בחינת התאמות דרושות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully