וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסק בקשיים: כך תוכל למנוע את הגבלת חשבון הבנק

משה בן דוד

8.1.2009 / 7:01

קחו טיפ



>> ימים אלה הם ימים קשים לבעלי העסקים, שרבים מהם נתקלים בקשיים שונים. בעלי עסקים רבים חושבים שאם חברתם נתקלה בקשיים הם יכולים לפתוח חברה אחרת תחתיה ולהתחיל מחדש, אך המציאות לא כל כך פשוטה.

למשל, אם בחשבונה של חברה בע"מ בבנק חזרו יותר מ-10 צ'קים, החשבון יוגבל בתוך שבועיים. הלכה למעשה, ברגע שחשבון בנק נהפך למוגבל, לא יוכל בעל החשבון לפתוח חשבון חדש בבנק. כמובן שהמידע באשר להגבלת פעילותו של חשבון בבנק ידוע לכל גוף בנקאי, דבר שיקשה עד מאוד על התנהלות החברה.



רבים סבורים שאפשר לפתוח חברה חדשה ולהעביר אליה את כל הפעילות. המציאות המשפטית מלמדת כי מהלך שכזה דורש שיקול דעת שייעשה במסגרת הדין. הפעולה הנכונה ביותר היא לנסות למנוע בכל דרך אפשרית את ההגבלה האמורה ולהגיע להסדר עם הבנק בעניין.



חוק צ'קים ללא כיסוי קובע כי חשבון יהיה מוגבל ובעליו יהיה מוגבל אם סורבו במשך 12 חודשים עשרה צ'קים או יותר שנמשכו על החשבון, ובלבד שעברו לפחות 15 יום בין הסירוב הראשון לאחרון. עסק שמצוי בקשיים ומעוניין להימנע ממצב שבו חשבונו יוגבל, מומלץ לו לנקוט, בין היתר, בצעדים הבאים:



* נסו לא להשתמש בצ'קים אלא במזומן ובכרטיסי אשראי, שכן הגבלה נגרמת ממשיכת 10 צ'קים ללא כיסוי במשך שנה אחת. שימוש בצ'קים רבים לרבות דחויים, עלול להוביל במקרים מסוימים לחוסר שליטה מצד העסק. זאת, שכן האדם שנמסר לו הצ'ק רשאי להפקידו במשך תקופה של כחצי שנה מהמועד הנקוב בו, כך שלעתים הצ'ק יופקד ב"איחור" (מבחינת בעל העסק) דווקא במועד שבו המסגרת כבר נוצלה והצ'ק לא יכובד.



* רצוי למסור צ'קים לא סחירים ("למוטב בלבד"), כדי שמקבל הצ'ק לא יעביר אותו לצד ג'. אז, במידת הצורך, אם נמסר צ'ק דחוי והבנק צפוי שלא לכבדו לנוכח חריגה ממסגרת, אפשר לפנות למקבל הצ'ק בהצעה לקבל מזומן תמורתו, או צ'ק אחר של חשבון אחר, שיכובד.



* יש לבצע מעקב מדוקדק ביחס למצב החשבון והצ'קים שנמסרו, ובמידת הצורך והאפשר - להגדיל את המסגרת בבנק לפני שיופקדו צ'קים שהבנק לא יכבד, משום שמסגרת האשראי הקיימת כבר נוצלה.



* פתחו מבעוד מועד חשבון בנק נוסף, שכן אם חלילה החשבון העיקרי יוגבל, לא תהיה אפשרות לפתוח חשבון בנק נוסף במשך תקופת ההגבלה. ואולם אם כבר קיים חשבון נוסף, ניתן לפעול בו (למעט מקרים של הגבלה חמורה, אז לא ניתן למשוך צ'ק על אף חשבון).



-



הכותב הוא מומחה במשפט מסחרי-אזרחי במשרד עוה"ד בן דוד, אברהם, הכהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully