וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפוך את התחביב לעסק מניב

מאת בר חיון ואור הירשאוגה

8.1.2009 / 7:01

זהו את קהל היעד, שמרו על לקוחות קיימים והקפידו על אריזה נאה. כך תשדרגו את המסחר באתר המכירות המקוונות ebay ותוכלו להפוך אותו לעסק רווחי. כתבה שנייה בסדרה



>> אחת הדרכים היעילות להשלמת הכנסה, ובמקרים מסוימים, ליצירת הכנסה מלאה, היא סחר באתר המכירות המקוונות ebay.



לפני שבוע סיפרנו לכם על הכלים החשובים שיסייעו לכם להצליח למכור ולהימנע מטעויות בסיסיות של מוכרים ישראלים שעושים את צעדיהם הראשונים ב-ebay. ואולם לאחר שעברתם את הריגוש הראשוני במכירה באתר, לא יעבור זמן רב עד שתבינו שלמכור זה לא הכל. כדי להפוך את ebay להכנסה צדדית משמעותית או לפרנסה של ממש, ההכנסה חייבת להיות גבוהה יותר ממה שמקובל לצפות.

בעלי חשבונות רבים שמצליחים יפה במכירות שוכחים כי העלויות במכירה באתר גבוהות, במיוחד כשמסכמים את עלות המוצר, חומרי האריזה והעמלות ל-PayPal ,ebay ולחברות האשראי. רבים גם אינם מביאים בחשבון את זמן העבודה שהם משקיעים בהעלאת הפריט, במעקב אחריו, בשליחת תשובות ללקוחות מתעניינים, באריזת המוצר, בשליחתו ובטיפול בתלונות.



אז לאחר שהצלחתם למכור והבנתם שמכירות הן לא הכל, אספנו כמה עצות שיסייעו לכם לשדרג את המסחר ב-ebay -מתחביב לעסק מניב.



איך בודקים את הערך הריאלי של המוצרים



מה לא לעשות: לא להתייחס אל ebay כאל חלטורה של כסף קל.



רוצים למכור את כל מה שנצבר בעליית הגג של סבתא? גיליתם אוצר של חוברות לימוד מהילדות? לא בטוח שלקוחות ebay כוססים את ציפורניהם בציפייה. ebay, כמו כל עסק, עובד לפי עקרונות של היצע וביקוש. אל תבזבזו זמן ומשאבים לדחוף מוצרים שאתם בעצמכם לא הייתם קונים. מעבר לכך, מוכרים רבים עושים באתר את צעדיהם הראשונים, בוחרים במחיר לא ריאלי בקביעתם את מחיר המינימום שעליו יתמקחו - נמוך מדי או גבוה מדי. אם אינכם מוכרים בעלי מוניטין, כדאי להימנע משתי דרכי הפעולה האלה. לא תרצו למכור את הפריט במחיר נמוך מדי, אך מצד שני מחיר מינימום גבוה כרוך בסיכון להברחת הקונים כמו גם בעמלות גבוהות.



מה כן לעשות: ראשית, בררו היטב שלפריטים אותם אתם מתכוונים למכור יש ערך ריאלי. כיצד? ההיצע העצום ב-ebay יאפשר לכם לבצע תחקיר זריז: אתרו מספר פריטים דומים ב-ebay ובחנו את המחירים. בדקו גם את המוכר שביצע את המכירה. בתחקיר שלכם התעלמו מהמחירים שקבעו המוכרים המנוסים עם הרייטינג המושלם. יש סיכוי קלוש שתוכלו למכור במחירים שבהם הם מוכרים. התעלמו גם ממחירי המינימום הנמוכים ביותר. רק לאחר שהסרתם את נקודות הקיצון, חשבו את ממוצע המחירים ומכרו את הפריטים שלכם במעט פחות.



איפה לחפש מוצרים למכירה



מה לא לעשות: לחפש אוצרות.



מתכננים למצוא את עסקת חייכם בשוק הפשפשים? רוב הסיכויים שתמצאו את עצמכם עם כמה מאות שקלים פחות ומספר חפצים משומשים ונטולי ערך אמיתי שבמהרה יחזרו לשוק הפשפשים. סיפורי הנפלאות על יצירות של ואן גוך בשוק מקבלים את הילתם בדיוק בגלל דמיונם לזכייה בפיס. המציאות היא שמרבית מחפשי האוצרות יודעים שהם עושים זאת בגלל אווירת החיפוש ולא לשם פרנסה.



כדי להצליח למצוא מציאות בשווקים, עליכם להשקיע שעות רבות של חיפושים ולצבור ידע נרחב בתחומי התעניינות מוגדרים. גם אז, מציאה אקראית פעם בכמה שנים לעולם לא תהווה בסיס לעסק עם תזרים מזומנים שוטף.



מה כן לעשות: בשלב הראשון הסתכלו סביבכם ובחנו חנויות ועסקים שנראים לכם ייחודיים ביחס לשווקים העולמיים. לדוגמה, שאלו את הצלמנייה הקרובה לביתכם על תשלילים ייחודיים, כמו, למשל, של אנשים מפורסמים או אירועים היסטוריים; חפשו חנות בעלת גוון מקומי מיוחד - מלאכת יד, מוצרים ייחודיים, כמו, למשל, נרגילה. אם מדובר במוצרי נישה נדירים, בדקו שאין יותר מדי מתחרים מנוסים שיקשו עליכם להיכנס למשחק.



בשלב השני יש לכם אפשרות לקנות את המוצר ולמכור אותו בעצמכם, או לחלופין להציע לבעל העסק שותפות רווחית: הערך המוסף שאתם מביאים לו הוא אפיק שיווקי חלופי עם נגישות לכל רחבי העולם.



נצלו את השווקים שמחוץ לארה"ב



מה לא לעשות: להיצמד באופן מוחלט ל-ebay.com.



רוב המוכרים נרשמים לאתר ebay.com בארה"ב, שבו התנועה הערה ביותר עם היקף המכירות הרחב ביותר. הצגת המוצרים באתרי מדינות אחרות, כמו בריטניה או גרמניה, כרוכה בעמלה של חצי דולר. אבל לא כדאי תמיד לשלול את האפשרות הזאת, משום שלפעמים המוצר שלכם יוכל להתאים לקהל נוסף.



מה כן לעשות: חשבו על קהל היעד שלכם. ייתכן שאוסף מתקני סוכריות פז או ערכות פליימוביל שאתם מוכרים ימצאו קהל מעריצים גדול ונאמן דווקא בגרמניה. כשמדובר במוצרים ייחודיים אפשר לעשות חיפוש של המוצרים שאתם מוכרים בגוגל של אותה מדינה (מתוך כ-30 מדינות שבהן יש אתר ebay), ולנסות לבחון מה מידת הפופולריות שלהם בתוצאות החיפוש.



לקוחות חוזרים - לב העסק שלכם



מה לא לעשות: לקפוא על השמרים.



אחת המטרות החשובות לצורך הגדלת הרווח שלכם ב-ebay היא להרחיב את בסיס הלקוחות החוזרים, שבסופו של דבר מייצב ומגדיל את תזרים המזומנים. עם הזמן ועם צבירת מוניטין, חידוש המלאי והמגוון של המוצרים, סביר שבסיס הלקוחות החוזרים יגדל מאליו, אבל זה לא אומר שלא כדאי לעודד את התהליך בעצמכם.



מה כן לעשות: לפעול להרחיב את מאגר הלקוחות החוזרים. אפשר לשאול כל לקוח אם הוא יהיה מעוניין לקבל הודעות על מוצרים נוספים ואף לבקש את רשותו לשלוח לו ניוזלטר. אם יש לכם שוק ספציפי, חשבו על מוסדות או על אנשים שעשויים להיות לקוחות פוטנציאליים (למשל, במקרה של ספרים עתיקים, פנו לספריות הרלוונטיות). אך שימו לב: ללא אישור של הנמענים לקבלת דוא"ל פרסומי, הקפידו לפנות בצורה אישית כדי שפנייתכם לא תתפרש בתור ספאם.



ניהול מאזנים



מה לא לעשות: להיות רק פועל של העסק שלכם במקום לנהל אותו. אין מה לעשות, בחנות האינטרנטית שלכם ב-ebay אתם המוכרים והמשווקים, מפיצי הסחורה וגם מנהלי העסק. קל להיסחף לעבודת המכירה וההפצה ולשכוח שצריך גם להשקיע בניהול העסק וחשבונותיו.



מה כן לעשות: ערכו ספר חשבונות וסכמו בו את כל ההוצאות והעמלות כדי להבין מה הרווח הנקי שלכם. לאחר שלמדתם למכור ב-ebay ונוצרה שגרת עבודה, חשוב למדוד גם את הזמן שאתם משקיעים בעסק.



חשבו מדי רבעון את הרווח הנקי (לאחר ניכוי כל ההוצאות) וחלקו במספר השעות שאתם משקיעים בעסק. הסכום נמוך מדי? נסו לזהות את נקודת הכשל שלכם - כמו תזמון לא נכון של מכירות, הצגת פריטים חסרי ערך או קביעת מחיר מינימום נמוך מדי - ותקנו אותה. בנוסף, המעקב יסייע לכם לתחום באופן יעיל יותר את השעות שתשקיעו בעסק וכך לא תמרחו את הזמן. ניהול עצמי נכון הוא שם המשחק ב-ebay, ובלי משמעת זה פשוט לא עובד.



כשהגולש ישן הוא לא יכול לקנות



מה לא לעשות: להעלות את הפריט למכירה מתי שבא לכם.



כל מוכר מתחיל יודע כי מרבית הצעות המחיר לפריטים מתבצעות בדקות האחרונות של המכירה. מכיוון ש-ebay היא חנות עולמית, מוכרים רבים מעלים את הפריט מתי שנוח להם, מבלי להתחשב בעניין התזמון. מאחר שמרבית הגולשים שקונים ב-ebay הם אמריקאים (בעיקר בחוף המזרחי), פריטים שעלו בישראל בשעות הבוקר, מכירתם תסתיים אי שם בשעות הקטנות של הלילה בארה"ב, ומספר העיניים שיחזו בסיום המכירה יקטן משמעותית. התוצאה הבלתי רצויה - פחות התמקחות על המוצר שלכם.



מה כן לעשות: כוונו את העלאת הפריטים למכירה לשעות השיא.



השתמשו בכלי זימון המכירות ותזמנו באמצעותו את המכירה לשעות הגלישה הפופולריות - שעות הערב ואחר הצהריים בארה"ב, עם עדיפות לסופי השבוע. בדקו את לוח השנה והימנעו ממכירות ששעתן האחרונה נוחתת על אירועים המוניים, כמו בחירות בארה"ב או הסופרבול. מומלץ גם לבדוק את לוח התחזוקה של ebay, כדי לא ליפול על זמני הורדת האתר לצורך תחזוקה.



להשקיע באריזה



מה לא לעשות: לשלוח את הסחורה באריזה לא ראויה.



ישראלים מצטיינים באלתור. עד כדי כך מצטיינים, שהם מתחילים באגירה בלתי נלאית של קופסאות נעליים, ארגזים בגדלים שונים, עיתונים וכל חומר אריזה מזדמן שנקרה בדרכם לפח הזבל הקרוב למגוריהם. כדאי לזכור כי אריזה חובבנית עולה לכם בזמן, בכסף, ויותר מכך - בלקוח לא מרוצה.



מה כן לעשות: חפשו מרכזים סיטוניים לממכר חומרי אריזה, קנו חבילות גדולות ונוחות לשימוש והשתמשו בכלים ייעודים לשם אריזה. הדפיסו את כתובות הלקוחות על מדבקות והשתמשו בדואר רשום שמאפשר מעקב אחר מקום החבילה, כך שגם אם החבילה לא הגיעה ליעדה, תוכלו לומר ללקוח איפה היא נמצאת. במקרים של מוצרים יקרים, משתלם להשתמש בשירות הביטוח של משרד הדואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully