וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 תחזיות ל-2009

גיא רולניק

8.1.2009 / 7:32



1. 100 ימים אחרי שברק אובמה ייכנס לבית הלבן, הציפיות הגדולות שנתלו בשינויים המהירים שיביא הנשיא החדש לכלכלה האמריקאית יתחילו להתפוגג.

אובמה, שהבטיח שינויים גדולים והשקעות חסרות תקדים בתשתיות, בריאות וחינוך, יגלה ששפיכת הכספים המטורפת של האוצר האמריקאי ושל הבנק המרכזי האמריקאי לא יכולה להוציא את ארה"ב מהמשבר.



הדרך להבראה של הכלכלה האמריקאית חייבת לעבור בדיאטה ארוכה של צריכה פרטית וציבורית שמשמעותה ירידה חדה ברמת החיים בארה"ב - לאחר שני עשורים שבהם האמריקאים טבלו בכסף שהם לוו מבנקים ומממשלות זרות.



2. עומק התלות הגדולה של הכלכלה האמריקאית בכסף זול ובאשראי יתברר ויילך במהלך 2009, כאשר חברות ענק ותעשיות שלמות שנשענו על אשראים גדולים או צרכנים שביצעו רכישות באשראי - יקרסו. חבילות ההצלה של הממשל לתעשיות הרכב האמריקאיות יתבררו כאקמול למחלה קשה. שיעור האבטלה בארה"ב יעלה לקראת סוף השנה לרמה הגבוהה ביותר ב-20 השנה האחרונות.



אובמה, נגיד הבנק המרכזי בן ברננקי וכל שאר הכלכלנים ואנשי העסקים האמריקאים שהתרגלו לראות בריביות אפסיות מרשם בדוק להאצת הכלכלה יגלו שהגוף החולה של המשק האמריקאי כבר לא מגיב לתרופה הזאת. הדפסת הכסף חסרת התקדים של הבנק המרכזי והממשל יביאו בסופו של דבר למיתון שמלווה באינפלציה.



3. המשבר הפיננסי בשוק ההון האמריקאי יפתיע לרעה את רוב החזאים וימשיך להתפשט גם ב-2009. תעשיית קרנות הגידור תתכווץ ב-70%-90% בעקבות ההפסדים הכבדים, מחנק האשראי ופרשת מיידוף. ההפסדים הענקיים בקרנות הפנסיה ייצרו גירעונות תקציביים קשים הן בסקטור הציבורי והן בסקטור הפרטי האמריקאי. אפילו במנהטן ששמרה על עוצמה לאורך 2008 - יורגש המיתון בכל עוצמתו ב-2009.



4. המשבר הכלכלי האמריקאי ייהפך ב-2009 למשבר ריאלי ברוב המדינות שנשענות על ייצוא לארה"ב. בקרב המדינות המערביות יבלטו במיוחד לרעה בריטניה - שכמו אמריקה התמכרה לפריחת סקטור הפיננסי ולאשראי בעשור האחרון, ויפאן - הנשענת על ייצוא ענק לארה"ב ועשויה גם לסבול מעוצמה יחסית של היין.



אבל האכזבה הגדולה מכולן תהיה סין - מנוע הצמיחה של המשק הגלובלי בשנים האחרונות. קצב הצמיחה בסין - שלא נפל בחמש השנים האחרונות מרמה של 10% - יקרוס בעשרות אחוזים, עשרות אלפי מפעלי ייצוא ייסגרו וחבילת ההצלה של ממשלת סין לא תצליח למנוע האטה חריפה, גידול חד באבטלה ומהומות אזרחיות שידוכאו ביד קשה על ידי הממשל.



תמונה דומה תתפתח בראשונה מזה שבע שנים ברוסיה. קריסת מחיר הנפט תביא למשבר פיננסי ופיסקלי ומהומות קשות. העם הרוסי שנתן לוולדימיר פוטין אשראי אינסופי בימים שהנפט ניפח את הכלכלה, יאבד את סבלנותו כאשר הרעב יגבר במדינה הגדולה ביותר בעולם.



5. הכלכלה הישראלית - שרבים מצפים שתפגין עוצמה יחסית למשבר העולמי ותתחיל להתאושש ב-2009 - תיקלע למיתון שיובל על ידי תעשיות הייצוא ולאחר מכן יתפשט גם לענפי המסחר והשירותים. נפילה חדה בגביית מסים ואוזלת יד של הממשלה תביא את המשק לגירעון הגבוה ביותר מזה שבע שנים - יותר מ-5% מהתוצר. פוליטיקאים ואנשי עסקים יתבעו להגדיל את הגירעון כדי להוציא את המשק מהמשבר - אבל המקור העיקרי לגידול בגירעון לא יהיה השקעות בתשתית ובתמרוץ הסקטור העסקי אלא שמירה על המנגנון הציבורי המנופח בכלל ותקציב הביטחון הענק בפרט.



הממשלה תנסה לממן את הגירעון בעיקר בחו"ל כדי למנוע את החרפת משבר האשראי בשוק המקומי - אבל במהלך השנה יתחילו הריביות על אג"ח ממשלתיות ארוכות לעלות, מה שיקשה עוד יותר על הסקטור העסקי.



6. הנטל הגדול של הסקטור הציבורי הישראלי על המשק יחזור לבלוט ולהכאיב למאות אלפי המשפחות מהמעמד הבינוני שאינן שייכות לוועדים הגדולים או מחוברות לעטין הציבורי. בעוד שבסקטור הפרטי יקוצצו עשרות אלפי משרות ללא רחם כתוצאה מהמשבר העולמי - על הסקטור הציבורי חולשת הממשלה ועוצמת הוועדים תמנע קיצוצים משמעותיים או שינויים מבניים. ההזדמנות הגדולה שטמונה במשבר לביצוע שינויים מבניים, ובראשם שינוי בתמהיל ההוצאה הציבורית - שוב תפוספס.



7. 2009 תהיה הזדמנות היסטורית למשקיעים חובבי סיכון לרכוש אג"ח קונצרניות ומניות - לא בגלל שהן יתאוששו, אלא דווקא מאחר שהמשבר בשוק ההון יימשך. הציפיות להתאוששות גדולה ומתמשכת בשוק המניות הישראלי לאחר שנחתך בחצי ב-2008 יתבדו. ב-2009 יחל השלב השני במשבר הפיננסי, כאשר מחזורי המסחר בשוק המניות יקרסו ואחרוני המשקיעים חובבי הסיכון יתייאשו וינטשו את השוק. כמה פרצי עליות חדים במניות יתבררו במהרה כמלכודת דובים, ושוק המניות יכרה תחתית חדשה במהלך השנה.



גם בשוק האג"ח הקונצרניות, שם משוכנעים כיום כל השחקנים שיש הזדמנויות של פעם ב-100 שנה - יהיו אכזבות קשות ב-2009, כאשר בעלי שליטה בחברות רבות יתנערו מהחובות שלהם וינהלו קרבות עם המשקיעים המוסדיים במטרה לרושש את הפנסיונרים ולשלם רק חצי או שליש מהחוב המקורי. איגרות חוב של חברות שבעלי השליטה והמנהלים בהן יראו נחישות להחזיר את החובות או להציע לבעלי המניות הסדרים הכוללים חלוקת רווחים במקרה של התאוששות ("אפסייד"), ירשמו עליות חדות.



8. המשבר בעסקיהם, חוסר הניסיון שלהם בשוק האג"ח והעובדה שחלק מהם נשלטים על ידי אנשי עסקים שבעצמם שקועים בחובות ענקיים - ימנעו מחלק גדול מהמשקיעים המוסדיים לבצע בנאמנות את המשימה העיקרית שלהם ב-2009, והיא להגן על המשקיעים שלהם מבעלי השליטה בחברות, שינסו לנצל את המשבר כדי להתנער מההתחייבויות שלהם לציבור.



המשקיעים המוסדיים יתחלקו לשתי קבוצות: אלה שיגלו אחריות ציבוריות ויבינו ששעת המבחן האמיתית שלהם היא 2009 ושהמשבר מביא עמו גם הזדמנות - ואלה שייכנעו לחולשה ויבנו על הזיכרון הקצר של הציבור.



9. התחזיות של יזמי הנדל"ן והקבלנים לעלייה במחירי הדירות בישראל ב-2009, בעקבות הקריסה בהתחלות הבנייה - יתנפצו לקרקע המציאות המשברית. גלי הפיטורים הגדולים, התפוגגות תחושת העושר של קונים רבים והירידה היחסית במחירי הנדל"ן בכל העולם יביאו בסופו של דבר לירידה גם בשוק הנדל"ן המקומי. דירות הפאר שנבנו במגדלים הרבים שפרחו בתל אביב ב-2008 יעמדו שוממות ופרויקטים שטרם הסתיימו יוקפאו בתקווה להתאוששות שתבושש להגיע.



10. ב-2009 ייחשף מצבם האמיתי של כמה טייקונים ואנשי עסקים מהמצליחים והבולטים בישראל. לפתע יתברר כי ההפסדים שהם ספגו כתוצאה מהקריסה הפיננסית גדולים ממה שנחשף לציבור. כמה מהם התפתו בשנות הגאות לבצע השקעות פרטיות ענקיות בניירות ערך ובנדל"ן והם לא יוכלו למחזר את ההלוואות שלקחו. הבנקאים ינסו להנשים חלק מהם, בעיקר הגדולים והמקורבים להנהלות הבנקים השכירות - אבל התערבות של בנק ישראל, שיהיה חרד ליציבות המערכת הפיננסית, תאלץ את ועדות האשראי לחשוב היטב בטרם יגדילו להם את מסגרות האשראי.



11. גל מיזוגי "אין ברירה", שנראו עד לפני כמה שנים בלתי אפשריים, ישטוף את המשק הישראלי - לעתים בלחץ הבנקים ובעלי החובות. הרשות להגבלים עסקיים תיאלץ לבחון היטב היכן המיזוגים הם בלתי נמנעים והיכן הם רק ניצול של האווירה המשברית כדי לפגוע ברמת התחרות הנמוכה ממילא במשק הישראלי.



12. זאת לא תהיה שנה קלה, 2009, והתקווה הגדולה שלנו היא שבעוד שנה נוכל להגיד כאן בשמחה שטעינו, שהמשבר היה קצר בהרבה ממה שצפינו, שהקפיטליזם והשווקים החופשיים הוכיחו גמישות ויכולת התאוששות מהירה הרבה ממה שחזינו ושממשלת ישראל, בראשונה בתולדותיה, התעשתה וניצלה את המשבר כדי לבצע שינויי עומק ורפורמות חסרות תקדים שיעזרו למשק הישראלי לפרוץ ראשון קדימה - כאשר יסתיים גל ההאטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully