וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליונר היהודי פליקס פוזן, תורם מרכזי למוסדות ישראליים, בין קורבנות מיידוף

מאת ליאור דטל

8.1.2009 / 7:01

פוזן, אחד התורמים המרכזיים לפעילות תרבותית יהודית בעולם, היה שותפו העסקי של המיליונר מארק ריץ'



הונאת הענק של ברנרד מיידוף ממשיכה לגבות קורבנות: ל-TheMarker נודע כי המיליונר היהודי פליקס פוזן, שבעבר היה שותפו העסקי של מארק ריץ', איבד חלק מכספי הקרן הפילנתרופית שלו עקב השקעה בקרנות הקשורות למיידוף.



לפוזן (80) פעילות פילנתרופית ענפה בישראל, והוא נחשב לאחד התורמים המרכזיים לפעילות התרבות היהודית בעולם. הוא הקים ומשמש נשיא קרן פוזן, המנוהלת על ידי בנו, דניאל. הקרן, הממומנת מההון המשפחתי, תורמת למוסדות חינוך בישראל, ולפרויקטים לקידום רעיון התרבות היהודית-חילונית ברחבי העולם.

עתה ממשיכה הקרן לפעול, אך השהתה חלק מהתשלומים ואת הפעלת הפרויקטים החדשים שתיכננה עד לחודש מארס. במועד זה יתכנסו מנהליה כדי לבחון את המצב.



הונו של פוזן, המתגורר בבריטניה, הוערך ב-2008 על ידי "סאנדיי טיימס" בכ-150 מיליון ליש"ט - כ-250 מיליון דולר. לפי הערכות, פוזן הפסיד חלק נכבד מכספו האישי שהיה מושקע בקרן הן כתוצאה מהשקעות הקשורות למיידוף הן עקב המשבר הכלכלי.



עם זאת בנו, דניאל פוזן, אמר ל-TheMarker שהפגיעה מצומצמת: "הקרן השקיעה כספים בקרנות הקשורות למיידוף, שייתכן כי סבלו מהפסדים. אנחנו לא מושפעים באופן משמעותי אבל סובלים כמו רוב הקרנות הפילנתרופיות שהושפעו ממיידוף. זה קשה וזה מצב עצוב לכולם".



דניאל פוזן הוסיף: "אנחנו לא שוקלים לסגור את הפעילות, אבל לוקחים קצת זמן כדי לשקול ולהעריך כיצד לפעול בזמנים קשים. חלק מהנכסים במצב טוב יותר וחלק במצב טוב פחות, והמצב מוערך כרגע מחדש. המטרה היא לעשות ב-2009 מה שעשינו ב-2008 עקב הנזקים שנגרמו לתיק ההשקעות שלנו. יש דברים שאולי לא נוכל לעשות ב-2009 ונעשה אותם ב-2010. ייתכן שנצטרך לקצץ בפעילות לכמה שנים עד שנפתור את הבעיה".



לפי הערכות, הקרן, הפועלת בשווייץ, משקיעה מיליוני דולרים בשנה בישראל ובמטרות יהודיות בעולם. מאז הקמתה השקיעה הקרן עשרות מיליוני דולרים בישראל. פוזן היה שותף להקמת המרכז לחקר אנטישמיות באוניברסיטה העברית, והוא ממקימי עלמא המפעילה מוסדות חינוך ללימוד תרבות עברית. בנוסף עמד פוזן מאחורי האנציקלופדיה החילונית "זמן יהודי חדש", שיצאה לאור ב-2007.



לפי אתר האנציקלופדיה, הקרן פוזן תומכת בתוכניות לימודים בנושא יהדות ב-33 אוניברסיטאות בעולם ובישראל.



את הונו עשה פוזן כשותפו העסקי של מארק ריץ', שגם לו פעילות פינתרופית בישראל. ב-83' הורשע ריץ' בהעלמת מס בהיקף של יותר מ-48 מיליון דולר ובקניית נפט מאיראן תוך הפרת הסנקציות של ארה"ב. הוא נמלט מרשויות החוק האמריקאיות עד שזכה לחנינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully