וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונה קבוצתית

מאת נגה משל

8.1.2009 / 12:52

המצלמות הדיגיטליות זמינות וזולות מתמיד - ועמן פורח טרנד הצילום החובבני. בני 18 עד 80 ממלאים את קורסי הצילום, משדרגים את הציוד הביתי ואף מרחיקים עד אנטרקטיקה ומונגוליה כדי לחזור עם תמונות עותקות נשימה



דייויד הריס, פיזיותרפיסט בן 52, פנה ללימודי צילום ב"פוקוס" לאחר שהחליט להעשיר את חייו ביצירה, ומהר מאוד התמכר לחדוות הצילום. כיום, לאחר שגם הציג מתצלומיו בבית קפה ירושלמי, הוא מרבה לצאת למפגשי צילום מודרכים שמארגן בית הספר ומצלם בעיקר טבע ונוף בכל רחבי ישראל.



גם ניר אבידן, מנהל באורנג', מעיד על עצמו שנדבק בחיידק. "אין עוד הרבה דברים שהצליחו לגרום לי לקום בשש בבוקר", אומר אבידן, שרק לפני חצי שנה קיבל במתנה מצלמה דיגיטלית ובעקבותיה פנה לקורס יסודות הצילום בבית הספר לצילום של רועי גליץ. משתתפי הקורס ממשיכים לצלם יחד ובימים אלה מארגן אבידן מפגש צילום בביתו.

אבידן והריס לא לבד. מהפכת המצלמה הדיגיטלית והירידה במחירי המצלמות מביאות אנשים בכל הגילים להתעניין בצילום. כחסרי ניסיון, רבים מהם פונים לקורסי צילום במטרה לשפר את שליטתם במצלמה ולהפיק ממנה תצלומים מוצלחים יותר, ולו רק כדי לתעד טוב יותר את הטיולים בחו"ל והמשפחה.



הקורסים והסדנאות השונים מוצעים בכמה בתי ספר מקצועיים וגם במתנ"סים וחוגים עירוניים. מחירם הממוצע הוא 1,900 שקל והם מתנהלים לרוב בקבוצות קטנות למדי, של כ-15 איש. הקורסים משלבים יציאה לשטח והתנסות בצילומי רחוב, לילה, טבע ועוד.



"המדיום הדיגיטלי פתח אפשרות לתוצאה מיידית שלא היתה זמינה לפני כן ויותר אנשים נחשפים אליו ומגלים עד כמה הם צריכים עזרה", אומר גיורא שלמי, המנהל המקצועי של המדרשה לצילום גאוגרפי ומייסדה. על המגמה מצביעה, לדבריו, העלייה הניכרת בביקוש לקורס המתחילים בבית הספר, שמספר הנרשמים אליו הוכפל בשנים האחרונות.



על ההתעניינות הגוברת בתחום מעיד גם רועי גליץ, צלם טבע ומדריך צילום שפתח לפני שנה בית ספר לצילום. גליץ מפרט שכל שבועיים נפתח קורס חדש ביסודות הצילום ובשנה האחרונה הסתיימו כבר 20 מחזורים. האוכלוסייה המגיעה לקורסים הטרוגנית, ומורכבת לדברי גליץ מבני כל הגילים - מצעירים בני 18 ועד מבוגרים בני 80. "רובם מגיעים בהתחלה לשם התחביב ואחר כך ממשיכים לקורסים ממוקדים, כמו צילום מקרו או פורטרטים", הוא מספר.



יותר מאמצעי לצילום הנכדים



המצלמה הדיגיטלית אמנם קירבה את הצילום ללבבותיהם של רבים, אך המדריכים מדגישים כי בניגוד להנחה הנפוצה הצילום בה אינו פשוט כפי שהוא נראה. "המצלמה הדיגיטלית היא יותר מחשב ממצלמה, וצריך לדעת איך להשתמש בתוכנה לפני שמצלמים", מסביר גיורא שלמי. "המצלמה היא לא מכשיר פשוט והיכולת לשלוט בטיב התמונה מובנית בתוך המצלמה עצמה ולא בסרט צילום טוב יותר. ראינו שרוב האנשים לא מתייחסים אל צילום כאל צורת ביטוי ובקורסים המתקדמים - אחרי שמקדישים זמן ללימוד הטכנולוגיה - אנחנו מדברים יותר על ראיית עולם ושימוש בשפה הוויזואלית".



ענת אנידגאר, מנהלת בית הספר לצילום "פוקוס", מ"פוקוס" מצביעה על מגמה דומה: "אנשים מסתכלים על צילום כעל עוד תחום אמנותי ובמהלך הקורס מבינים שהמצלמה היא לא רק אמצעי כדי להנציח את הנכדים יפה יותר". מצד שני, היחס אל המצלמה כאל גאדג'ט שיש לרענן בהתאם לצו האופנה הוא גם חלק מסוד קסמו של התחום. אבידן מודה שלפני שפנה ללימודים רצה קודם כל לשדרג את המצלמה הפשוטה שקיבל במתנה, אך גליץ מסביר כי הדבר לא באמת הכרחי: "כדי להשתתף בקורס יש צורך במצלמה עם שליטה ידנית על צמצם ותריס, אבל יש גם מצלמות קומפקטיות פשוטות שיש להן את הפונקציה הזו".



דובים לבנים, לווייתנים כחולים ושיט לאנטרקטיקה



רוני סופר, צלם שמעביר כבר 16 שנה סדנאות צילום ומלווה השנה מסע צילום לקרנבל המסיכות בוונציה, מספר שההתעניינות המחודשת בלימודי צילום נובעת במידה רבה מהאכזבה של אנשים מהתמונות שצילמו בטיוליהם בחו"ל. "שמעתי המון מטיילים שסיפרו על חוויות מפעימות, אך הצטערו שתצלומיהם לא הצליחו לשקף זאת", מציין סופר. גליץ מוסיף שהמטיילים החכמים הם אלה שמגיעים לקורס צילום לפני הנסיעה לחו"ל, ומסכים כי רבים מהמשתתפים אכן משתייכים לקהילת המאוכזבים, "שראו דברים מדהימים ולא הצליחו לצלם אותם כמו שצריך".



בנוסף לסדנאות צילום מקומיות צוברת תאוצה נישה של מסעות צילום חווייתיים בחו"ל. כך למשל, באחד מימי שישי האחרונים נערך יום פתוח למתעניינים בנסיעת צילום לקרנבל המסכות בוונציה, שמארגנת חברת "ימבטבע". רוני סופר, הצלם שילווה את הטיול, עורר את החשק בעזרת תצלומים מהקרנבל, שטומן בחובו הזדמנויות צילום ייחודיות. במפגש השתתפו בני כל הגילים, חלקם עם ניסיון בצילום וחלקם חובבים.



ענבל חלמיש, צעירה שסיימה ארבע שנות לימוד צילום בוויצ"ו, מסבירה כי דווקא כבעלת ניסיון וידע בצילום, טיול מהסוג הזה יכול לתרום לה. לדבריה, "הקרנבל קצר ומסובך לנסוע אליו לבד, ויש במסע ביקורת יומית, שמאפשרת לימוד אינטנסיווי ואפשרות להשתפר".



"ימבטבע" אף מציעה להצטרף לצלם הבינלאומי עמוס נחום (זוכה פרס ה-BBC לצילומי טבע) לאחד ממסעותיו בעולם, שבהם הוא צופה ומצלם את החיות בטבע. עם זאת, מספר המשתתפים במסעות מצומצם (ארבעה עד שישה אנשים מכל העולם) ועלותם גבוהה.



ההרפתקנים שביניכם בוודאי ישמחו לדעת שהמסעות משלבים צלילה וצילום תת ימי. נחום מציין שלא נדרש ידע מוקדם בצילום ואפשר גם להצטרף רק בשביל החוויה המיוחדת שבמפגש עם דובים לבנים, לווייתנים כחולים ושיט בספינת מפרש לאנטרקטיקה.



בניגוד למסע שמוביל סופר ולמסעות צילום מטעם המדרשה לצילום גיאוגרפי שאליהם מתלווה מדריך טיולים ומדריך צילום, נחום שמתגורר בחו"ל לא מקיים סדנאות הכנה. "תוך כדי עבודה בשטח אני נותן הסברים מוחשיים איך לנצל את תנאי האור וכיצד לעבוד עם פילטרים וצמצם כדי להשיג תוצאות טובות יותר", הוא אומר.



יש גם יוזמות פרטיות למסעות צילום. אילן אביב, מהנדס מחשבים שאוהב מסעות וצילום, מארגן מדי שנה מסע צילום למונגוליה בן 16 משתתפים לערך. הרעיון למסע נולד לאחר שבגיל 40 הגשים אביב חלום, נסע לבדו למונגוליה וחזר מאוהב ומגובה בתצלומים מרהיבים.



"אחרי שחברים ראו את התצלומים הם ביקשו לנסוע וכך נולד מסע צילום שנתי למקום שקפא בזמן", אומר אביב. לקראת המסע הבא, השישי במספר, מקיים אביב סדרת מפגשי הכנה והיכרות שמשלבים מידע על מונגוליה ותרבותה ועל צילום. במסע עצמו, המתקיים בשטח (רכבי 4X4 ולינה באוהלים), עורכים ביקורת צילומים בעזרת מחשב נייד. אביב: "זוהי סדנת צילום נוסעת עם תיקונים און ליין. אחרי שחוזרים עם 3,000-4,000 צילומים - החוויה והצילום האינטנסיווי משפרים את התצלומים והמיומנות באופן משמעותי".



איפה לומדים צילום וכמה זה עולה



גורמים רבים מציעים לימודי צילום למתחילים ולמתקדמים, להלן מקצת מההצעות: המדרשה לצילום גאוגרפי מחיר: 12 מפגשים בעלות של 1,990 שקל. עוד משהו: בנוסף למפגשים, יוצאים מדי שנה מסעות צילום לאיסטנבול, קפדוקיה ומרוקו. כמו כן, מתקיימים מפגשי צילום יומיים. לפרטים נוספים: www.gpc.co.il



בית הספר לצילום של רועי גליץ מחיר: 12 מפגשים בעלות של 1,880 שקל. עוד משהו: בית הספר מקיים מפגשים והרצאות הפתוחים לקהל הרחב חינם ובאתר מאמרים בנושא צילום. לפרטים: www.galitz.co.il



פוקוס - המרכז ללימודי צילום מחיר: 12 מפגשים ב-1,780 שקל. עוד משהו: פוקוס מציעה גם מפגשי צילום יומיים, בעלות של 250 שקל למפגש או 180 שקל למפגש בקניית כרטיסיה. לאחר יום צילום מתקיימת ביקורת אינטרנטית און-ליין מול המדריך והמשתתפים באתר האינטרנט. לפרטים: www.focus.org.il



חברת "ימבטבע" מחיר: מסע צילום לקרנבל המסכות בוונציה (פברואר 2009) לחמישה ימים בהדרכת הצלם רוני סופר - 1,590 יורו. מסעות לצילום בעלי חיים עם הצלם עמוס נחום ביעדים שונים בעולם החל מ-6,900 דולר. לפרטים: www.yambateva.com



לחלום רחוק מחיר: מסע צילום למונגוליה עם אילן אביב (אוגוסט 2009) - 4,400 דולר. עוד משהו: מסע של כ-16 משתתפים, הכולל רכיבת שטח ולינה באוהלים. לפרטים: dream.info-www.far

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully