וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחה של 62% בשווי החברות הקיבוציות ב-2008

עמירם כהן

8.1.2009 / 14:32

נפילת שווי השוק של 18 החברות הקיבוציות הנסחרות בבורסה מעוררת דאגה מפני גל פיטורים שיחמיר עוד יותר את המשבר בקיבוצים

המשבר הכלכלי בקיבוצים מחריף. כך עולה מנתוני שווי שוק של 18 החברות הקיבוציות הנסחרות בבורסה. שווי השוק המצרפי של החברות ירד מ-5.5 מיליארד שקל בראשית 2008 ל-2.1 מיליארד שקל בראשית 2009 - נפילה של 62%. את הנתונים חשף מקומון התנועה הקיבוצית "הדף הירוק". עוד עולה מהנתונים כי את הירידה החדה ביותר רשמה חברת פלסאון למוצרי פלסטיקה, שאיבדה 787 מיליון שקל משוויה - 70%.

ירידות בולטות נוספות; שווי השוק של מפעל גולן פלסטיק שבבעלות קיבוץ שער הגולן נחתך ב-84%; אופטיקה שמיר נפלה ב-70%. מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, עמוס רבין, אמר כי יש לבחון כל מפעל באופן פרטני לפי כמה פרמטרים, ששווי השוק הוא רק אחד מהם. לדבריו, בתעשייה הקיבוצית יש מפעלים שנסחרים מתחת לשוויים הריאלי.

ב-2008 חלה ירידה של 50% ברווח המצרפי של 60 קיבוצים בעלי הכנסות בינוניות (עד 50 מיליון שקל בשנה) והם נזקקים בדחיפות לאשראי בסכומים גדולים.

עוד עולה מהנתונים כי השחיקה ברווח המצרפי של מפעלי התעשייה הקיבוצית מסתכמת ב-15%, וקיים חשש לגל פיטורים במפעלים שנפגעו, בעיקר במפעלים המייצאים מעל 70% מהתוצרת. בכנס צוין כי רבים מהעובדים שיפוטרו הם חברי קיבוצים והדבר יגדיל עוד יותר את השחיקה בהכנסות הקיבוצים.

ראש המטה להסדר חובות הקיבוצים הזהיר כי גל פיטורים של חברי קיבוץ העובדים מחוץ לקיבוציהם ובקיבוצים עצמם צפוי ליצור עומס כבד על רשת הביטחון שמעמיד הקיבוץ לסיוע לחברים בעלי הכנסות נמוכות, לקשישים ולבעלי צרכים מיוחדים. עוז הדגיש כי המצב המשברי הזה מחייב להבטיח דמי אבטלה גם לחברי קיבוץ שפוטרו. חברי קיבוצים ומושבים אינם מבוטחים כיום בביטוח לאומי לקבלת דמי אבטלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully