וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמחיר המניה יורד - כיצד יכולות להגן על עצמן חברות מפני השתלטות עוינת?

TheMarker

8.1.2009 / 17:20

התרסקות השווקים הפיננסים משפיעה לא רק על מוסדות פיננסים אלא גם על מחירי המניות של חברות. וכשהמחירים יורדים חברות ציבוריות רבות שוקלות צעדי מניעה כדי לא להפוך לטרף קל בידיהם של בעלי מניות עוינים



התרסקות השווקים הפיננסים משפיעה לא רק על מוסדות פיננסים אלא גם על מחירי המניות של חברות. וכשהמחירים יורדים חברות ציבוריות רבות שוקלות צעדי מניעה כדי לא להפוך לטרף קל בידיהם של בעלי מניות עוינים. משום כך, בעוד חברות תרופות מפתחות תרופות לרפא אנשים, עורכי דין מפתחים גלולות רעל על מנת לסייע לחברות לגדר את אותם בעלי מניות עוינים.



כיצד יכול דירקטוריון לנהוג כאשר מחיר המניה יורד משמעותית, וערך החברה יורד מתחת למזומן שבידי החברה, כדי להקשות על אופורטוניסטים להשתלט על קופת מזומנים נגד האינטרס של כלל בעלי המניות?



ישנם מספר צעדי מנע שחברה יכולה לאמץ, המפורסמים שבהם הם דירקטוריון מדורג, מצנחי זהב וגלולת רעל. חלקם דורש את אישור הדירקטוריון בלבד וחלקם גם את אישור בעלי המניות.



דירקטוריון מדורג (Staggered Board)



דירקטוריון מדורג הוא אולי האמצעי המקובל ביותר כדי למנוע השתלטות. בחברה ללא בעל בית, השתלטות על הדירקטוריון משמעותה השתלטות על החברה. בחברה שיש לה דירקטוריון מדורג, מחולק הדירקטוריון למספר סדרות, בדרך כלל ארבע כך שבכל שנה נבחרים רק חלק קטן מהדירקטורים.



לדוגמא, דירקטוריון של 8 חברים יחולק, לשני דירקטורים חיצונים (אשר נבחרים אחת לשלוש שנים על פי חוק), שני דירקטורים שיהיו שייכים לסדרה א' וימונו לשנה אחת (מחליפיהם ימונו לשלוש שנים), שני דירקטורים יהיו שיכים לסדרה ב' וימונו לשנתיים (מחליפיהם ימונו לשלוש שנים), ושני דירקטורים יהיו שיכים לסדרה ג' וימונו לשלוש שנים (מחליפיהם ימונו לשלוש שנים).



אם בעוד שנה ירצה בעל מניות להשתלט על החברה, כל שיוכל לעשות, זה להחליף רק שניים מתוך שמונת הדירקטורים, דבר שיבריח חלק רב מהאופורטוניסטים שמחפשים בדרך כלל מימוש מהיר של השליטה כדי להשתלט על קופת המזומנים.



מצנחי זהב



המשמעות של מצנח זהב היא שהחברה מתקשרת עם מנהליה הבכירים בהסכם לפיצוי כספי משמעותי (פעמים או שלוש המשכורת השנתית) במקרה של שינוי שליטה שגורר פיטורים של המנהל או התפטרותו מסיבה טובה. למעשה המשתלט העוין יודע טרם ההשתלטות שאם בכוונתו לפטר את ההנהלה ולמנות את עושי דברו לאחר השתלטות הדבר יעלה לו ביוקר. מצנחי זהב אינם מונעים השתלטות אלא רק מייקרים את התהליך.



גלולת רעל



גלולת רעל פותחו בשנות ה-80 בארה"ב והיא מהאמצעים המפורסמים ביותר למניעת השתלטות עוינת. בשנים האחרונות גלולות רעל כמעט נעלמו מוול-סטריט, בעיקר בעקבות ביקורת של חלק מהגופים המוסדיים בארה"ב, ארגוני בעלי מניות שונים (ISS), ובעלי מניות אקטיוויסטים כמו קארל איקאן (שפעיל ב-Yahoo), ולכן בנקאי השקעות אינם מאשרים לחברות לצאת ל-IPO עם גלולת רעל. אך לאחרונה, לאור המצב הכלכלי, חזרה הגלולה לאופנה, ואנחנו רואים חברות רבות בוול-סטריט שמאמצות גלולות רעל.



גלולת רעל היא למעשה אופציה הניתנת לכל בעלי המניות של החברה, אך היא ניתנת למימוש רק ביום שבעל מניות כלשהוא הופך להיות בעל מניות של יותר מאחוז מסוים (10%-15%). באירוע כזה כל בעלי המניות, למעט בעל המניות שגרם לאירוע זכאים לרכוש מספר מניות נוספות של החברה בערך שנמוך מערכן בשוק, לפי נוסחה שנקבעת מראש.



בפועל, גלולות רעל אף פעם לא מופעלות וכוחן בהרתעתן. כמו לגלולות אמיתיות, גם לגלולת רעל יש תמיד תאריך תפוגה, וכן מנגנונים לביטול על ידי הדירקטוריון.



בארה"ב גלולות רעל עברו את מבחני הפסיקה כל עוד היו סבירות. בדין הישראלי ישנן מספר רב של שאלות לגבי גלולות רעל, לרבות שאלות הקשורות לשוויון בין מניות ובעלי מניות, חובות נאמנות של הדירקטוריון, הצעת ניירות ערך לציבור, ואחרות.



תוקפן של גלולות רעל מעולם לא נבחן בבתי משפט בישראל, אך אין בכך להעיד שהן אינן תקפות, ומספר חברות ישראליות (כולל אחת שנסחרת בבורסה בת"א) כבר אימצו או בדרך לאמץ גלולות רעל. מעבר לכך, סביר להניח שעצם העובדה שביטולן נלווה במלחמה משפטית ותקדימית עשוי בהחלט להבריח משתלטים עוינים רבים, גם אם לא את כולם.



סיכום



אימוץ גלולות רעל ואמצעים אחרים צריכים להישקל בזהירות על ידי חברות ודירקטוריונים. בעוד תפקידם העיקרי של אמצעים אלו הוא לשמור על ערך החברה ועל בעלי המניות, הם בקלות יתר יכולים לשמש גם אמצעי לשימור ההנהלה והדירקטוריון, גם כאשר אין זה לטובת בעלי המניות.



חברות ודירקטוריונים צריכים לשקול היטב אימוץ ולא פחות מזה שימוש באמצעים האלו כדי לא להפר את חובות האמונים שלהם. עיתוי אימוץ צעדי המנע הוא חשוב מאוד. חברה ששוקלת צעדי מנע כאלו או אחרים צריכה לפעול מוקדם ככל האפשר ולא להמתין לשעת צרה. כמו בכל תרופה לא מומלץ לקחת אותה ללא מרשם רופא.



הכותב: עו"ד איתי פרישמן הוא שותף המומחה לתחום טכנולוגיה, דיני תאגידים וניירות ערך אמריקאים במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully