וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד ת"א 25 איבד 2.5%, אך הוסיף 1.5% בסיכום שבועי

טל לוי

9.1.2009 / 7:05

הדולר הוסיף אתמול 0.8% ל-3.9 שקל. מדד ת"א נדל"ן 15 נפל ב-5.4% אתמול. אפריקה ישראל איבדה 6.7%. אלוני חץ ירדה ב-8.9%



>> הבורסה של תל אביב סיימה שבוע מסחר חיובי, על אף שביומו האחרון רשמו המדדים ירידות שערים. כך, ירד אתמול מדד ת"א 25 (מעו"ף) ב-2.5% ל-677.14 נקודות, אך בסיכום שבועי רשם עלייה של 1.5% השבוע. מדד ת"א 100 ירד ב-2.6% ל-594.88 נקודות, אך בסיכום שבועי הוסיף 1.85%. מדד תל בונד 20 סיים את השבוע כמעט ללא שינוי, אך מדד תל בונד 40 עלה ביותר מ-5%.

בשוק המט"ח, הוסיף הדולר 0.8% ושערו נקבע על 3.888 שקלים. בסך הכל הוסיף הדולר 2.25% (כ-8 אגורות) מתחילת השנה. מסורתית, הציבור נוהג לרוץ לדולר בזמן לחימה ויש בכך לכאורה כדי להסביר את העלייה השבוע. עם זאת, הדולר התחזק בשבוע האחרון בכל העולם, כשמול היורו הוא עלה בכ-2% ל-1.373 דולרים ליורו.



בסוכנות דירוג האשראי מודי'ס לא מתרגשים במיוחד ממבצע "עופרת יצוקה". לפי שעה מתברר שהלחימה זו אינה מאיימת על דירוג האשראי של ישראל ועל תחזית הדירוג של המדינה. החשש העיקרי של מודי'ס, וגם של כלכלנים אחרים, הוא בעיקר מעלות הלחימה והשפעתה על התקציב. במודי'ס טוענים כי העובדה שישראל הצליחה להתמודד בעבר עם טלטלות חמורות, גם בתקופות שבהן החוב הממשלתי היה גדול יותר, מגדילה את רמת האמון שלנו בדירוג האשראי הגבוה שלה.



שני פרמטרים נוספים שדחפו את השוק מעלה השבוע הם "אפקט ינואר", שמתרחש השנה בכל השווקים בעולם. הבורסה של תל אביב רשמה עליות בשבעת הימים שהסתיימו ביום שלישי. העליות האלו התבססו גם על רצף עליות שנרשם בוול סטריט ובאירופה. "אין זה פלא, אחרי שב-2008 איבד מדד ת"א 100 יותר מ-51%, חלק מהמניות נסחרות במחירים אטרקטיוויים בעבור מי שמוכן להעז", אמר מנהל חדר העסקות בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, רועי לאופר.



איגרות החוב הקונצרניות - הסיפור העצוב של 2008 - שאבו השבוע עידוד ממסיבת העיתונאים שערך משרד האוצר ובו הציג את התוכנית לבניית קרנות מנוף. במשרד האוצר מתכננים להקים בחודשים הקרובים שתי קרנות. בראשונה שבהן ישקיע משרד האוצר 400-600 מיליון שקל ובשנייה ישקיע 200-400 מיליון שקל. זאת, מתוך תקווה שמשקיעים מוסדיים יכפילו או ישלשו את הסכומים. הכסף שיצטבר אמור להיות מופנה לחברות "איכותיות", כהגדרת האוצר, כלומר חברות שמציגות מודלים עסקיים בריאים ולאפשר להן לערוך מימון מחודש. כלומר, למחזר את ההלוואות הקיימות בשוק ההון או בבנקים.



אחד המשקיעים המוסדיים שנכח במסיבת העיתונאים העריך כי בקרן הראשונה יהיו בערך 1.5 מיליארד שקל, שמהם יוכלו ליהנות כ-30 חברות, שכל אחת מהן תקבל כ-50 מיליון שקל.



העליות שנרשמו באיגרות החוב לא נעלמו מעיניהן של החברות שהתרגלו בחודשים האחרונים לרכוש את איגרות החוב שלהן עצמן במחירי רצפה, ובכך בעצם למחוק חובות עתידיים. בשבוע האחרון נשלחו לבורסה רק 119 הודעות של חברות שהודיעו על רכישה עצמית של איגרות חוב, לעומת 314 חברות שעשו זאת בשבוע האחרון של 2008.



גם היקפי הרכישות ירדו. אחת הסיבות לכך היא שההתאוששות מרגיעה לפי שעה את ההיסטריה של הציבור, שהפסיק לפדות את כספי קופות הגמל וקרנות הנאמנות. היסטריה כזו יצרה היצע גדול של איגרות במחירים נמוכים, שקרצו לבעלי העניין. ואולם ברגע שפגה ההיסטריה, חזרו המחירים לטפס. "ההזדמנות הגדולה שעליה דובר בחודשים האחרונים מתחילה להתממש", אמר השבוע מנהל בכיר בשוק ההון.



מדד ת"א נדל"ן 15 נפל ב-5.4%. מניית אפריקה ישראל איבדה 6.7%. אלוני חץ ירדה ב-8.9%. מדד ת"א בנקים נחלש ב-4.1%. בנק הפועלים ירדה ב-3.7%. לאומי איבדה 4.4%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully