וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן להכין ארוחת ערב באמצעות קרינה הנפלטת ממכשירים סלולריים?

אורן מג'ר

9.1.2009 / 7:05

אגדות אורבניות



>> אגדה אורבאנית מצמררת שרצה באינטרנט ממחישה את הסכנה הכרוכה, לכאורה, במכשירים סלולריים פולטי קרינה. לפי האגדה, אם נצמיד שני מכשירים סלולריים משני צדי ביצה לא מבושלת וניזום אל המכשירים שיחה במשך 60 דקות רצופות, המכשירים יפלטו די אנרגיה כדי להפוך את הביצה לקשה, או לפחות לרכה. כך או כך מדובר בשיטה חדשה להכנת ארוחת ערב.

הגיגים אל הניסוי ניגשתי בתקווה גדולה. מי שחרד מהקרינה מתעסק בקטנות ומחמיץ את התמונה הגדולה: שימוש ציני בחברות הסלולר כדי להכניס תחרות בריאה לשוק הגז בישראל. חישבו על המשמעות שבהצלחת הניסוי: באחת יקיץ הקץ על צוברי הגז היקרים, ההמתנה לאספקת הבלונים והתמודדות עם הטכנאים קשי העורף. במקום כירת הגז נתקין כמה מכשירים סלולריים, נניח את סיר החמין ונחכה את 12 השעות המקובלות. בנוסף נוכל לשלוט מרחוק במערכת, שכן הבישול יתחיל רק לאחר שנתקשר אל המכשירים.



מהלך הניסוי בשלב ראשון קניתי ביצה רגילה (לא ביצת חופש ולא אורגנית. התקציב היה מוגבל). במשרד סובבתי אותה על השולחן. היא הסתובבה לאט - הוכחה לחוסר בשלותה. לאחר מכן הרחקתי את העיתונאים הסקרנים והנחתי אותה על מעמד מפלסטיק המיועד לביצים רכות, אותו הגבהתי לגובה של 8 ס"מ באמצעות פתקים צבעוניים משרדיים סטנדרטיים. הנחתי שני מכשירי סלולריים מתוצרת סמסונג חדישים משני צדיה של הביצה. חייגתי אליהם מטלפונים נפרדים ותקינים. באמצעות שעון עצר מדדנו שעה עגולה.



בגמר התהליך וידאנו כי השיחות מנותקות וניגשנו לאזור הניסוי. הוצאנו את הביצה וסובבנו אותה על השולחן. היא הסתובבה במהירות גבוהה יותר! להשלמת הבדיקה פיצחנו אותה: הנוזל הצהוב והלבן נשפך החוצה בדיוק כפי שניתן לצפות מביצה לא מבושלת לחלוטין. תחושת כישלון ריחפה באוויר. שוב הפסדנו לחברות הגז.



הסבר המדען המכשיר הסלולרי אכן פולט קרינת רדיו המסוגלת לחמם חומרים שונים, כפי שמתבצע, למשל, בתנור המיקרוגל הביתי, מסביר ד"ר רונן הראובני, ראש תחום קרינה אלקטרומגנטית במחלקה לבטיחות קרינה, במרכז למחקר גרעיני שורק. אלא שהספק השידור של הטלפון הסלולארי קטן מכדי לגרום לחימום משמעותי, ובוודאי שאינו מספיק כדי לבשל ביצה.



לשם המחשה, התקנים הבינלאומיים המקובלים מגבילים את עוצמת השידור כך שקצב החימום בנקודה החשופה ביותר בגופנו לא יוכל לעלות על כמעלת צלזיוס אחת בשעה. בפועל, החימום המרבי הנוצר בראש המשתמש עקב הקרינה - להבדיל מהחימום הנוצר עקב התחממות המכשיר עצמו או עקב הצמדתו לראש - נמוך בהרבה, ובדרך כלל אינו עולה על מאיות מעלה בודדות. לשם בישול של ביצה נדרש, אם כן, למקד לתוכה את השידור מעשרות או מאות טלפונים לפחות, וזאת אפילו מבלי להתחשב בתהליך התקררות המתרחש במקביל. עם זאת, חשוב לדעת, מדגיש הראובני, כי העובדה שהטלפון אינו מסוגל לבשל את המוח במובן הפשוט של המילה, אינה מעידה בהכרח על כך שהקרינה אינה יכולה לגרום לנזקים אחרים.



oren.magar@themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully