וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רויטרס: טבע מועמדת לרכישת רציופארם הגרמנית

מאת יורם גביזון

9.1.2009 / 7:05



>> יממה לאחר שהמיליארדר אדולף מרקל, אחד מאנשי העסקים המובילים בגרמניה, התאבד בעקבות הפסדים כבדים של חברת ההשקעות המשפחתית VEM, העריכה סוכנות הידיעות רויטרס כי חברת טבע היא אחת המועמדות לרכוש את החברה הגנרית הגרמנית רציופארם שבבעלות VEM.

במקביל העריכה רויטרס כי גם החברה הגנרית האיסלנדית אקטוויס, החברה הרביעית בגודלה בעולם, עומדת למכירה תמורת 6 מיליארד דולר. רויטרס העריכה שהמועמדות לרכישתה הן יצרניות התרופות המקוריות פייזר, סנופי-אוונטיס וגלקסוסמית'קליין.



חברת ההשקעות של מרקל, שמחזיקה גם בשליטה בחברת היידלברג צמנט (יצרנית המלט הגדולה בגרמניה), הסתבכה בהימור שגוי כשמכרה בחסר את מניות פולקסווגן ונקלעה לחובות של 5 מיליארד יורו. התאבדותו של מרקל תסלול את הדרך כנראה למכירה מהירה של רציופארם שמעסיקה 5,400 איש במאמץ להקטין את חובותיה של VEM.



מכירה חפוזה צפויה לגרום לירידה במחיר המכירה. אנליסטים מעריכים שחיסול מהיר של האחזקה ברציופארם יניב תמורה של 2-3 מיליארד יורו, בהשוואה לתג מחיר של 4-5 מיליארד יורו. להערכתם, טבע עשויה להיות מועמדת בשל ההזדמנות הגלומה במחיר המכירה הנמוך. ואולם מקורות בשוק ההון העריכו כי הסבירות שטבע תחליט לרכוש את רציופארם, החברה הגנרית השנייה בגודלה בגרמניה, אינה גבוהה.



החברה הגרמנית הפיקה 65% ממחזור של 2.4 מיליארד דולר מהשוק הגרמני, כשאחד מלקוחותיה החשובים היתה קופת החולים AOK, שמבטחת 34% מתושבי גרמניה. באחרונה פירסמה AOK את תוצאות מכרז הרכש של 58 תרופות גנריות ל-2009 ול-2010. טבע זכתה ב-20% מהמכרז במונחים כספיים, ואילו רציופארם לא זכתה בנתח כלשהו במכרז - כך שנראה כי רמת האטרטקטיוויות שלה כיעד לרכישה פחתה משמעותית מבחינת טבע.



רציופארם אינה מחזיקה בקו מוצרים ייחודי שעשוי להשלים את זה של טבע, כפי שהיה במקרה של סיקור האמריקאית (מוצרי הזרקה) איווקס (תרופות ומשאפים לחולי אסתמה) ובאר (מוצרים לבריאות האישה). הנוכחות הבינלאומית של רציופארם אינה מרשימה. החברה פעילה ב-35 מדינות בעולם, ופרט למעמד מוביל בפינלנד, צרפת וצ'כיה, וכן תחילת פעילות בברזיל, אין בכוחה לשנות מהותית את מצבה של טבע בשווקים, בעיקר לא בשווקים החשובים.



גורם אחר שמקטין את הסבירות שטבע תרכוש את רציופארם הוא העובדה שמאזנה של טבע הפך ממונף יותר, והיא נאלצה למאמץ פיננסי ניכר להשלים את רכישת באר תמורת 7.5 מיליארד דולר, כולל הלוואה של 1.75 מיליארד דולר שפרעונה בסוף 2009, שקיבלה מבנק הפועלים ומבנק לאומי.



נראה שאף לא חברה גנרית אחרת תורשה או תוכל לרכוש את רציופארם. סנדוז מקבוצת נוברטיס, החברה השנייה בגודלה בעולם, מחזיקה באמצעות הקסל במעמד המוביל בגרמניה, ואילו מיילן החברה השלישית בגודלה בעולם שקועה במאמץ מתמשך לעכל את רכישת מרק ג'נריקס במאי 2007 תמורת 6.7 מיליארד דולר.



המועמדות לרכישת החברה מלבד טבע הן יצרניות תרופות מקוריות (אינובטיוויות) שירצו להיכנס לגנריקה כדי לרכך את המכה הצפויה כתוצאה מפקיעה מואצת של פטנטים בשנים הקרובות, וכן להיערך לקראת הצמיחה החזקה בביו-גנריקה (גרסות גנריות לתרופות ממקור ביולוגי). אחת המועמדות הבולטות מבין החברות האינובטיוויות היא חברת סנופי אוונטיס, שמחזיקה בחברה הגנרית הצ'כית זנטיבה.



טבע אינה מגיבה להערכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully