וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרילנסר, הפסקת לבצע פרויקט בגלל שגויסת? תיחשב מפר חוזה

חיים ביאור

9.1.2009 / 7:05

עובדים תחת אש



>> א' עוסק בשנים האחרונות בשיווק פרויקטים בענף הנדל"ן עם התמקדות בקבוצות רכישה. הוא אינו עובד פנימי של החברה שלה הוא מספק את שירותיו, אלא פרילנסר. כלומר, שכרו משולם לו לפי מספר הדירות שהוא מצליח למכור בעבור החברה, ולא על בסיס קבוע.

לפני עשרה ימים א' נקרא לשירות מילואים בעזה. מלבד החשש המלווה כל מי שמגויס לחזית, א' הביע דאגה כי בשל גיוסו למילואים הוא לא יוכל לעמוד בלוח הזמנים לביצוע שיווק הפרויקטים, כפי שנקבע בחוזה העסקתו, ובעקבות זאת החברה תראה בו כמי שהפר את החוזה עמה ותפסיק את העסקתו או תפחית מהתשלומים המגיעים לו. מקרב אלפי חיילי המילואים שגוייסו באחרונה, נמצאים עובדים רבים במעמד של פרילנסרים מתחומי עיסוק מגוונים, שחשש זה מלווה גם אותם.



עו"ד נתן שטיינברג, שותף במשרד עוה"ד שטיינברג רבינוביץ, אומר שבית המשפט העליון קבע אמנם כבר לפני 30 שנה שבישראל מלחמה היא אירוע שתמיד יש לצפות כי יתרחש, ולכן היא אינה תירוץ לביטול חוזים שנחתמו או לדחיית התחייבויות בתחום הכספי או בתחום הענקת שירותים. עם זאת, הוא אומר, פסקי דין מאוחרים יותר, וגם כאלה שניתנו לאחר מלחמת לבנון השנייה, הכירו במלחמה כ"כוח עליון", שבכוחו לדחות או לבטל התחייבות שנותן השירותים נתן במסגרת החוזה עליו חתם - גם אם בחוזה אין סעיף ספציפי של כוח עליון.



מצבו של עובד פרילנסר, איש מילואים, שחתם על חוזה לביצוע עבודה/לספק שירות לאחר פרוץ המלחמה, מורכב יותר. במקרה זה, אומר שטיינברג, העובד הפרילנסר היה צריך לצפות שבמצב מלחמה הוא עשוי לקבל צו 8 למילואים, ולכן היה עליו לחשוב פעמיים אם לקבל על עצמו את ההתחייבות. פרילנסר כזה, הוא אומר, עלול למצוא עצמו במצב שבו הוא לא זכאי לביטול או דחייה של התחייבות שניתנה במסגרת חוזה.



על פי ההסדר המעוגן בחוק החוזים, פרילנסר שלא מסוגל לעמוד בלוח הזמנים לביצוע העבודה בגלל המלחמה, נחשב אוטומטית למפר חוזה. מזמין העבודה עלול לתבוע ממנו פיצוי עבור ההוצאות שנגרמו לו במסגרת העסקה בין הצדדים. המחוקק פשוט לא נתן דעתו לכך שפרילנסרים ייאלצו לבטל התחייבויות שנתנו לגורמים המעסיקים אותם כתוצאה מקבלת צו 8. שטיינברג מציע לפרילנסרים, אנשי המילואים, להקפיד לכלול סעיף מפורש בחוזה מתן השירות שלהם, לפיו קבלת צו 8, בכל שלב של אירוע לחימה, הוא כוח עליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully