וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר העולמי לא פוסח על בקתות הסקי היוקרתיות

בלומברג

9.1.2009 / 7:05

הליש"ט הנחלשת פוגעת בכוח הקנייה של הבריטים, הלקוחות האהובים ביותר על סוכני הנדל"ן שמשווקים נכסים באלפים הצרפתיים



>> דן מורגנס הוריד את מחירה של בקתת הסקי שהוא מנסה למכור ליד שאמוני שבאלפים הצרפתיים, אחרי שמחנק האשראי והנפילה בליש"ט חיסלו תקופת שגשוג ארוכה בבריטניה.



מורגנס, שף בן 35, הוריד ב-13% את מחירו של הבית, הכולל ג'קוזי חיצוני הפונה לכיוון הר מון בלאן, ל-1.5 מיליון יורו (2.1 מיליון דולר). הוא עצמו שילם 750 אלף יורו עבור הבקתה ב-2001. "הקיבה שלי מתהפכת", אומר מורגנס, שבמשך שבע שנים שירת אורחים ששהו בבקתה. "השוק לא זז".

הביקוש הבריטי לנכסי סקי סייע להזניק את המחירים באלפים במשך לפחות שש שנים. עכשיו ערכי הנכסים צוללים מטה: הקונים לא נלהבים לחתום על עסקות לאחר המשבר הפיננסי, ועל רקע נפילה של 22% בליש"ט מול היורו מתחילת השנה.



חצי מהתיירים הזרים בשאמוני הם בריטים, ומחירי הבתים צנחו עד 20%, אומר קרייג וידיקומב, שמוכר בתים באזור. "כלכלת ההר בכללותה סובלת", אומר גבריאל מינז'ון, מנהל המכירות של MGM אימובילייה, אחד מיזמי הנדל"ן הגדולים באזור. "הבריטים הם צרכנים גדולים".



הלקוחות הבריטים היוו כ-12% מ-360 עסקות המכירה של MGM השנה, בהשוואה ל-18% מ-420 מכירות ב-2007. "הבריטים הם מובילי השוק. כשהם קונים, הצרפתים רואים את זה ומתחילים להתעניין", הוא אומר. "הם אלה שהעניקו למערכת את הדינמיות שלה".



כלכלות מתכווצות



כלכלת בריטניה התכווצה ב-0.6% ברבעון השלישי של 2008, הירידה החריפה ביותר מאז 1990. הבנק המרכזי של אירופה מעריך שגוש היורו כולו יתכווץ ב-0.5% בשנה הבאה.



בשאמוני, 88 קילומטרים מז'נווה, הידרדרותה של הליש"ט מקשה למשוך בריטים, אומר סיימון וורן מאג'נסי מונטאן, חברת נדל"ן מהעיר. ערכה של הליש"ט ירד עד לכ-95.5 פני ליורו השבוע.



"הבעיה הכי גדולה שלנו היא שאף אחד לא צריך בקתה באלפים", אמר וורן בזמן שהוא בוחן את צלחת העוף התאילנדי בשאמבר נוף, בר הממוקם מול תחנת הרכבת של שאמוני. "זו הוצאה שמצריכה הרבה שיקול דעת".



שאמוני, שאירחה את אולימפיאדת החורף הראשונה ב-1924, שוכנת בעמק המוקף בפסגות מושלגות בגובה כ-4.5 קילומטרים. בעיר מתגוררים 9,000 תושבים, אך אוכלוסייה זו גדלה פי עשרה בחודשי החורף, כשגולשים מגיעים עבור אטרקציות כמו "העמק הלבן" - ירידה של 20 קילומטר על קרחון מכוסה שלג שמתחילה מראש האיגיל-דו-מידי, שגובהו 3.8 קילומטר.



נעצרים בחריקה



כאשר יש ירידות שלג כבדות, ושכבה בעובי של יותר ממטר נאגרת במדרונות העליונים של שאמוני ושל האתר השווייצי השכן ורביר, המקומות מוזמנים מראש כבר בתחילת העונה, מספרת מריון טלסניג, דוברת מטעם קריסטל הולידייס, חברת חופשות הסקי הגדולה בבריטניה. ואולם, לדבריה, "עם המשבר הנוכחי, ההזמנות נעצרו בחריקה צורמת בספטמבר ואוקטובר". טלסניג מוסיפה כי יותר ויותר גולשים בוחרים בחופשות בסגנון של שירות עצמי, שמחיריהן זולים יותר.



לדבריה, גם ההזמנות להמשך העונה ירדו. נכסים בשאמוני, שנמכרו בעבר בתוך חודשיים, לא נמכרו השנה גם אחרי שישה חודשים, אומר וידיקומב מאג'נס דז-אלפ, שמתגורר בעיירה כבר חמש שנים. בין הנכסים שווידיקומב מנסה למכור נמצאת בקתת עץ של 4 חדרים ליד מרכז שאמוני במחיר של 1.35 מיליון יורו, או 6,200 יורו למ"ר - פחות מ-7,000-8,000 היורו שבעבר היו מחיר הבסיס של מוכרי הנכסים בשאמוני.



לדברי וידיקומב, תקציביהם של הרוכשים צנחו לממוצע של כ-500 אלף יורו, לעומת 700 אלף יורו לפני כשנה. השוק עשוי להידרדר אף יותר. "מקצת הרוכשים הבריטים עשויים להיאלץ להיפטר מנכסי הנדל"ן שלהם", הוא אומר בזמן נהיגה בכפר המושלג הקטן, שנמצא בטווח הראייה של קרחון בוסונס. לדבריו, הדבר עשוי לאלץ מוכרים אחרים להפחית את מחיריהם.



מורגנס מקווה שמצבם של שוקי האשראי ישתפר, ויאפשר לו לפתות קונה בזמן הקרוב - ולהציל בכך את עתידו. "אמרתי שאקציב לעצמי 6-10 שנים בשאמוני", הוא אומר. "זה מקום נהדר לחיות בו, אבל שהייה ארוכה יותר כרוכה בסיכון להיהפך לבטלן סקי נצחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully