וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ת"א סגרה בעליות חדות

יעל פולק

11.1.2009 / 16:30

אחרי פתיחה שלילית, השתנה כיוון המסחר והמדדים סגרו בעליות. בנק הפועלים: ”שינוי הכיוון יגיע רק כשיהיו סימנים להתאוששות בכלכלה הגלובלית”

שבוע המסחר בבורסה של תל אביב נפתח לאחר ירידות שערים בארה"ב בסוף השבוע, שנבעו מנתוני התעסוקה הקשים לחודש דצמבר ועל רקע הכניסה לשבוע הלחימה השלישי ברצועת עזה. למרות הנתונים השליליים ועל אף פתיחה שלילית של יום המסחר, המגמה השתנתה והמסחר הסתיים בעליות שערים משמעותיות: מדד ת"א 25 עלה ב-2.2% לרמה של 691.83 נקודות, ומדד ת"א 100 התחזק ב-2.8% לרמה של 611.24 נקודות. מדד מניות הבנקים טיפס ב-3.3% ומדד התל-טק התחזק ב-4.8%.

מדד מניות הנדל"ן זינק ב-11%, בהובלת מניית אפריקה שזינקה ב-15% על רקע הודעתה על מכירת 51% ממגדל הקריה תמורת 400-500 מיליון שקל. מחזור המסחר התסכם היום ב-870 מיליון שקל. ביום חמישי הקרוב יפורסם מדד המחירים לצרכן.

הדולר ממשיך להיחלש

לאחר שצבר תאוצה בשבוע הראשון של 2009, הדולר נחלש ביום שישי - המטבע האמריקאי איבד 0.694% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.861 שקלים. בענף מחקר שוק ההון של בנק לאומי מעריכים, כי סיום פוטנציאל הפחחת הריבית במשק האמריקאי יחזק את הדולר. כמו כן, המשך חוסר הוודאות הכלכלית בעולם וחוסר התאבון לסיכון הנגזר מכך, ימשיכו לתמוך במטבע האמריקאי. בלאומי מזכירים, כי מסגרת הגדלות המט"ח של בנק ישראל כמעט והגיעה ליעדה כך ש"בעתיד הקרוב יפסיק בנק ישראל את התערבותו היומית בשוק המט"ח, מה שעשוי לתמוך במטבע המקומי".

"למרות העליות שנרשמו בשוק המניות בימים האחרונים, אנו מעריכים כי שינוי הכיוון יגיע רק כשיבצבצו סימנים ראשונים לתחילת ההתאוששות בכלכלה הגלובלית - סימנים שלפי שעה אינם נראים באופק", כך מעריכים ביחידת המחקר של בנק הפועלים. "האינדיקציות המאקרו כלכליות במשק המקומי אינן תומכות גם הן בהמשך העליות לאורך זמן: נתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה מעידים על האטה בקצב צמיחת המשק המקומי ומדדי אמון הצרכנים מחזקים את הציפיות להאטה בצריכה הפרטית".

לאחר חודשים רבים שאפריקה ישראל (15.04% , 3970.0) ניהלה מגעים עם גופים שונים למכירת הנכסים המניבים שלה בישראל (שעד כה לא הבשילו), החברה כנראה מצליחה לבצע מימוש בישראל.

החברה הבת, אפריקה נכסים (16.36% , 3200.0), הגיעה למיזכר הבנות עם קרן השקעות אירופית - כנראה בריטית - למכירת 51% ממגדל הקריה בתל אביב, וכן את זכויותיה של אפריקה במעונות הסטודטים באוניברסיטה העברית בירושלים. טרם נודע היקף העסקה המדויק. על פי ההערכות, צפויה הקרן לשלם לאפריקה 500-400 מיליון שקל, שחלקו יהיה במזומן וחלקו האחר - כיסוי חובותיה של אפריקה לבנקים.

מייסדי אקסלנס (4.58% , 2740.0), רוני בירם וגיל דויטש, הודיעו הבוקר בכתב לחברת הפניקס על מימוש האופציה למכירת יתרת מניותיהם באקסלנס להפניקס (-6.77% , 380.3). האופציה תיכנס לתוקף בחודש פברואר, ובהתאם להסכם בין הצדדים יעבירו בירם ודויטש להפניקס 40.88% ממניות אקסלנס ביום 3 במאי 2009. באותו מועד יהיה על הפניקס להעביר לבירם ולדויטש 90% מהתמורה. עם מימוש האופציה הפניקס תהפוך לבעלת שליטה הבלעדית באקסלנס.

בנק מרכנתיל-דיסקונט, בנק אוצר החייל ובנק הפועלים (3.29% , 880.0) נבחרו במכרז החשב הכללי להקים ולהפעיל קרן חדשה בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, שייעודה העמדת הלוואות לעסקים בינוניים. זאת במסגרת יישום תוכנית ההאצה. הקרן, המבוססת על כספי מדינה בהיקף של 260 מיליון שקל שמונפו על ידי הבנקים הזוכים לסכום כולל של 1.3 מיליארד שקל, תתחלק בין הבנקים באופן הבא: 600 מיליון שקל בבנק מרכנתיל-דיסקונט, 400 מיליון שקל בבנק אוצר החייל ו-300 מיליון שקל בבנק הפועלים.

במסגרת הארגון מחדש עליו הודיעה רבוע כחול (6.39% , 2729.0), תמכור רבוע כחול נדל"ן (-0.11% , 4695.0) לרבוע כחול נכסים והשקעות בהיקף של 496.5 מיליון שקל. ההערכה על שווי הנדל"ן של החברה ניתנה על ידי מעריך שווי חיצוני בלתי תלוי. התמורה שתשולם על ידי החברה על הנכסים תהיה 464 מיליון שקל. ההפרש בין השווי ההוגן לתמורה, הוא בעקבות סכומים שהופחתו מהערכות השווי (היטלי השבחה שיחולו על החברה וכו'). במסגרת הארגון מחדש פעילות הקמעונות תרוכז ברבוע כחול נכסים, ואילו פעילות הנדל"ן תרוכז ברבוע כחול נדל"ן.

לאחר שבית המשפט העליון הוציא צו מניעה זמני לעסקת אלבר, במסגרתה אמורה היתה החברה לרכוש מידי קבוצת אלעזרא 38% ממניות הכשרה ביטוח (0.0% , 352.0) - הודיע דירקטוריון אלבר כי החליט לחזור בו מן העסקה. תמורת העסקה אלבר היתה אמורה לשמש לתשלום ריבית וקרן למחזיקי האג"ח של הכשרה ביטוח בסוף דצמבר, כאשר לעת עתה נדחה התשלום לפברואר 2009.

כלכלני חברת דירוג האשראי מידרוג הורידו את דרוג האג"ח מסדרה א של CEE, בשליטת יולי עופר ונמרוד רינות ב-2 דרגות מ-Baa1 ל-Baa3 תוך הצבת אופק דירוג שלילי, כלומר יתכן והדירוג יורד עוד בהמשך. היקף סידרת האג"ח, נכון לסוף ספטמבר 2009 הינו כ-132 מיליון שקל. האג"ח מסדרה א של CEE נסחרות כיום בתשואת זבל של 73%, המעלה ספקות בקרב המשקיעים בדבר יכולות החברה לפרוע את התחייבויותיה לנושיה.

השליטה בקבוצת אמבלייז ובחברות הבנות, מג’יק, סאפיינס ופורמולה, עושה צעד נוסף לידי איתן אלדר ורועי גיל. השניים חתמו על הסכם שליטה עם דונלד סטרום, המחזיק בכ-9% ממניות אמבלייז. בנוסף, הם נתמכים על ידי קרן שרודרס הבריטית, המחזיקה בכ-15% מאמבלייז. גיל ואלדר חתמו על הסכם עם רייפמן לרכישת מניותיו בחברה (כ-17%) בתמורה ל-17.5 מיליון דולר. במידה שבעלי המניות של החברה יאשרו את החלפת הדירקטורים, תיסלל הדרך להעברת השליטה בחברה לשניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully