וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבית נאה על פסגת התבור

עמי גינזבורג

11.1.2009 / 7:06

מי שצופה מיתון ארוך בארה"ב עשוי לגלות עניין באג"ח שהריבית עליה היא ביחס הפוך לריבית הליבור על הדולר



אקסלנס תבור אג"ח

מה זה: אג"ח קונצרנית צמודת דולר הנושאת ריבית משתנה, שנגזרת מריבית הליבור (Libor) על הדולר ל-6 חודשים. ככל שריבית הליבור נמוכה יותר, כך הריבית על תבור גבוהה יותר



מטבע חשיפה: דולר



תאריך הנפקת המוצר: 17 יולי 2003



תאריך פדיון: 20 באוגוסט 2015



שער דולר לחישוב ההצמדה: 4.439 שקלים לדולר



תשלום ריבית: חצי-שנתי



גובה ריבית דולרית נוכחית: 8.1% - 11.5% לשנה מינוס פעמיים ריבית הליבור על הדולר ל-6 חודשים.



היום הקובע לתשלום הריבית: בכל שנה ב-5 בפברואר וב-5 באוגוסט



תיאור כללי של המוצר ומנגנון קביעת הריבית: תבור היא אג"ח מובנית (סטרקצ'ר) צמודת דולר שהנפיקה חברת אקסלנס על בסיס "גיור" של מוצר פיננסי שהנפיקו בנקים באירופה. קרן האג"ח מובטחת ב-100% לפי מטבע ההצמדה (דולר), והיא תיפרע בתשלום אחד ביום הפדיון ב-2015.



הריבית שמשולמת על האג"ח נקבעת לפי מנגנון של מספר קבוע העולה ב-0.5% מדי שנה עד לשנה האחרונה. מהמספר הקבוע יש לחסר פעמיים את ריבית הליבור על הדולר ל-6 חודשים, ששיעורה כיום הוא 1.7%.



הריבית הנוכחית על אג"ח תבור מחושבת לפי המדרגה של השנה השישית, שהיא 11.5%. עליית המדרגה הבאה תחול ב-1 באוגוסט 2009. בשנה האחרונה לקיומו של המוצר (השנה ה-12), המספר הקבוע לצורך חישוב הריבית יהיה 14.5%.



הליבור על הדולר ל-6 חודשים היא כיום 1.7%, ומכאן שמהמספר 11.5% יש לחסר 3.4%, והריבית הדולרית שמתקבלת היא 8.1%. שער הדולר נמוך כיום בכ-12% משערו ביום הנפקת האג"ח ב-2003, ולכן הריבית השקלית האפקטיווית על תבור היא כ-7%. זו עדיין ריבית גבוהה בהרבה מהריבית שמשלמות כיום אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, שנעה סביב 2.7%.



אג"ח תבור נחשבת לבעלת סיכון נמוך, והיא מדורגת AAA על ידי מעלות. האג"ח עשויה להתאים למי שמחפש הכנסה שוטפת גבוהה מריבית, ואינו חושש מייסוף חד של השקל מול הדולר בטווח הארוך - שעלול לסכן את קרן ההשקעה.



למה זה כדאי?



1. ריבית גבוהה



נכון להיום, הריבית הדולרית שמגולמת באג"ח (8.1% בשנה) גבוהה מאוד. לשם השוואה, אג"ח אמריקאיות לטווח של 5 שנים מגלמת תשואה (ריבית) של כ-2.15% בלבד. ריבית הליבור על הדולר צפויה כנראה להישאר נמוכה לפחות בשנה הקרובה, וכנראה גם ב-2010, בגלל המיתון בארה"ב. תרחיש כזה אומר שגם הריבית שתשלם אג"ח תבור תישאר גבוהה, לפחות בעתיד הקרוב.



2. הגנה מפיחות



עלייה בדולר מול השקל מעלה את הריבית השקלית השנתית שמשלמת אג"ח תבור, וכן את ערך הקרן שתיפדה בתום חיי האג"ח. האג"ח יכולה להתאים למי שמצפה לפיחות בשקל מול הדולר, ומחפש חשיפה למוצר דולרי בעל סיכון לא גבוה שמסוגל לשלם ריבית נאה גם בתקופת מיתון.



היכן הסיכונים?



1. ריבית הליבור צפויה לעלות בעתיד



ריבית הליבור על הדולר נמצאת כיום בשפל עקב הפחתת הריבית החדה שנעשתה בארה"ב. סביר להניח שבתוך שנה או שנתיים הריבית בארה"ב תתחיל לעלות. ב-5 השנים האחרונות ריבית הליבור על הדולר ל-6 חודשים נעה בין שפל של 1.15% (2004) לשיא של 5.6% (2006 ו-2007). בהנחה שהמיתון העולמי יסתיים בתוך כשנתיים, וריבית הליבור תעלה לרמות של 3%-4%, הריבית שתשלם אג"ח תבור תתכווץ באופן משמעותי. לדוגמה, אם ב-2011 ריבית הליבור תהיה 4%, הריבית על תבור תהיה כ-4.5%. זוהי כבר ריבית שאינה גבוהה בהרבה מהריבית הממוצעת ארוכת הטווח שמשלמות אג"ח ממשלתיות של ארה"ב.



2. הדולר עלול להיחלש



קשה מאוד לדעת מה יקרה לדולר בשנים הקרובות, אבל אי אפשר לפסול תרחיש של היחלשותו עקב הריבית הנמוכה עליו והגירעונות הגבוהים בתקציב הממשל האמריקאי. היחלשות של הדולר מול השקל תקטין את הריבית האפקטיווית שמשלמת תבור ואת תשלום הקרן בפדיון הסופי. חולשה בדולר, גם בטווח הזמן הקצר, תגרום כנראה לירידה במחיר של אג"ח תבור.



איך קונים: תבור נסחרת בבורסה. ניתן לרכוש אותה באמצעות סניפי הבנקים או דרך חברות הברוקרים הישראליות.



-



LIBOR



הריבית הבין-בנקאית שנקבעת על מטבעות שונים במסחר בין הבנקים הגדולים בלונדון (London InterBank Offer Rate). ריבית הליבור נחשבת כבסיס לקביעת ריביות על הלוואות שנקובות באותו מטבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully