וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצירתיות אינה מושפעת ממשברים כלכליים

ג'נט ריי דופרי

12.1.2009 / 7:11

העצה הטובה ביותר שקיבלתי



>>"ניו יורק טיימס"

מנהלים יכולים לעשות הרבה כדי להבטיח שחשיבה יצירתית לא תיעלם מהמפה בכל גל פיטורים. יצירת אווירה של חדשנות בחברה מעודדת את העובדים - מפקידי הקבלה ועד למנהלים הבכירים - ליטול סיכונים ולחשוב על פתרונות יצירתיים. היא מסייעת להבטיח שאובדנם של מוחות מסוימים לא יכניס את כל החברה לצרות.



ג'ודי אסטרין, לשעבר מנהלת בכירה בסיסקו ומחברת הספר Closing the Innovation Gap, מציעה חמישה ערכי בסיס שיסייעו להטמיע חדשנות באופי המחשבה של ארגון: הטלת ספק, נטילת סיכונים, פתיחות, סבלנות ואמון. "יש להשתמש בכל החמישה יחד. נטילת סיכונים ללא הטלת ספק מובילה לחוסר זהירות", היא אומרת, "בעוד שסבלנות ללא אמון מובילה לתפישת עולם של איש איש לעצמו".



אסטרין קוראת להפנות משאבים למה שהיא מכנה "מנהיגות עם אצבע ירוקה" - גישת ניהול שמכוונת לעתיד, שמבינה ואף מעודדת לקיחת סיכונים. "תנו לאמצעי היעילות לשלוט על המפעל הקיים", היא אומרת. "אך במקביל, יש ליצור חממות וערוגות לניסויים, כדי לטפח את ההשקעות המסוכנות שסביר שייקח להן שנים להניב פירות. אני לא מציעה לקצץ רק ממה שקורה היום ולא לגעת בחלק העתידי. יש להגיע לאיזון".



גם לגישה זו מגרעות. יצירת מאגר חדשנות במינוי קבוצה אחת של חושבים בעוד שאר העובדים מטפלים בעניינים השוטפים, מסכנת חברה אם מישהו מקבוצת החושבים עוזב או מפוטר.



אנליסטית הטכנולוגיה כריס שיפלי טוענת כי זמנים קשים יכולים להוות מקור השראה לחדשנות. "חלק מהמוצרים ומהשירותים הטובים ביותר נובעים מתקופות גרועות במיוחד", היא אומרת. "בתחילת שנות ה-90', ירדו עשרות מיליוני דולרים לטימיון במאמץ עקר לפתח "מחשוב עטים" - שלב מוקדם של מחשוב נייד - בזמן שמיתון איים על האופק הכלכלי. בכל זאת, מחשבי כף היד הקטנטנים הצליחו להפיח חיים בתעשייה שלמה בתוך חודשים ספורים, כשהפכה בן-לילה מיצרנית תוכנה ליצרנית חומרה".



"האתגר הגדול ביותר שלנו כרגע הוא התגברות על הפחד", מוסיפה שיפלי. "הדבר הגרוע ביותר שחברה יכולה לעשות כעת הוא לקפוא על שמריה, להתכופף ולחפש מחסה. אם יושבים ומחכים שהמצב ישתפר, הוא ישתפר עבור מישהו, אבל לא בהכרח עבורך".



הווארד ליברמן, יזם סדרתי ומייסד המוסד לחדשנות בעמק הסיליקון, אומר שמשבר לא יכול לפגוע באמת בחשיבה חדשנית. "ליצירתיות לא אכפת ממפנה שלילי בכלכלה", הוא אומר. באמצע שנות ה-70', כאשר היתה ירידה כלכלית גדולה, נוסדו אפל ומיקרוסופט. לאנשים יצירתיים לא אכפת מהתקופה, או העונה או ממצב הכלכלה. הם פשוט ממשיכים בשלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully