וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים מקבלות הזדמנות להנהיג - בעיקר כשהחברה בנסיגה

טלי חרותי-סובר

12.1.2009 / 7:11

העצה הטובה ביותר שקיבלתי



>> המושג תקרת הזכוכית מפנה את מקומו למושגים טריים יותר. אקווריום הזכוכית מתייחס לחוסר היכולת של נשים להתקדם לתפקידי רוחב יוקרתיים ומעלית הזכוכית מיוחסת לגברים שעובדים בתחומים שנתפשים כנשיים, כמו חינוך, ולרוב מוטסים מהר מאוד בסולם הדרגות המקצועי.

מצוק הזכוכית אף הוא מושג חדש יחסית. המצוק הוא הנקודה הגבוהה שאליה מגיעה אישה -ומגלה שראש הפירמידה הוא בעצם מצוק חלקלק ומסוכן. החוקרים שטבעו את המושג, מישל ראיין ואלכסנדר האסלם הבריטים, בדקו את ביצועי 100 החברות הנסחרות הגדולות בבריטניה לפני מינוי מספר נשים לתפקידי ניהול בכירים, ולאחריו. התוצאות ברורות: רוב החברות קיבלו נשים לתפקידי ניהול רק כשהתוצאות העסקיות בחברה היו בירידה. גברים מונו כשהחברה הצליחה. משתמע מכך כי ההזדמנות שניתנה לנשים לקבל תפקידי מפתח יצרה גם סיכון מקצועי - סיכוייה של המנהלת להצליח היו פחות גבוהים מראש.



ד"ר רונית קרק, ראש מסלול מגדר בשטח באוניברסיטת בר אילן, לא מופתעת: "לא מוצעים להן יותר מדי תפקידים בכירים, בשל תקרת הזכוכית, וכשכבר מציעים להן, התפקידים מוצעים בתנאי פתיחה קשים יותר. מי שמקבלת את הזדמנות חייה לכהן כמנכ"לית חברה, עשויה להסכים - ובכך לחשוף עצמה לכישלון בסיכון גבוה".



יש גם בשורה טובה לנשים. קרק: "אם עד השנים האחרונות כלל לא הביאו בחשבון את הנשים ברגעי מצוקה, עכשיו מתחזקת התפישה שנשים מסוגלות לסייע במשבר".



קרק טוענת כי ייתכן שזה לא מקרה שציפי לבני נבחרה לעמוד בראש מפלגת קדימה, ואולי גם תעמוד בראש הממשלה. גם את בחירתו של ברק אובמה, נציג של מיעוט אחר, אפשר להסביר על רקע המשבר הכלכלי וירידת כוחה של ארה"ב מול המזרח.



קרק: "כשמקבלי החלטות עומדים בפני משבר ומחפשים לו פתרון דרמטי, הם עשויים לפנות למגזרים שאליהם לא פנו עד עתה. 'אין לנו מה להפסיד', הם אומרים, 'אז ניתן הזדמנות למישהו אחר'. זה לא ניסיון מודע להכשיל, אלא תפישה רווחת: 'תחשוב הצלחה - תחשוב גבר'. כעת משתרשת עוד תפישה: 'תחשוב משבר - תחשוב אישה'".



אולי זו ההזדמנות האמיתית של נשים להוכיח יכולות ניהוליות?



קרק: "אולי, אך לא רצוי לאישה לקפוץ על התפקיד מיידית רק מכיוון שקל יותר כיום להציע לה אותו. עליה לבדוק היטב מהם סיכויי ההצלחה ומה בדיוק היא מסכנת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully