וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הפנים: להפסיק להקים מרכזי קניות מחוץ לערים

גיא ליברמן ורז סמולסקי

12.1.2009 / 8:33

מרכזי קניות נוסח געש וגן שמואל לא יוקמו יותר, במטרה לשמור על השטחים הפתוחים, לחזק את מרכזי הערים ולצמצם השימוש בכלי רכב

משרד הפנים נגד מרכזי הקניות הכפריים. "על כל גופי התכנון להיות ערים לפיתוח מרכזי מסחר בשולי הערים ולקבל את החלטותיהם בהתאם למדיניות התכנון ובמגמה לעצור הליכים של 'פרבור המסחר'. יש להגביל שימוש מסחרי אם הוא לא תואם את מדיניות התכנון". כך נכתב במסמך מדיניות שהוציא באחרונה מינהל התכנון במשרד הפנים. המשמעות - מרכזים בנוסח געש וגן שמואל לא יוקמו, או שיוקמו במתכונת צנועה.

כמה סיבות גרמו לניסיון לצמצם את נדידת השימושים המסחריים לשולי הערים ולמרחב הכפרי בשני העשורים האחרונים. הסיבה העיקרית מתייחסת לחוסר ההתאמה של התופעה עם יעדים תכנוניים של חיזוק העיר ושימור השטחים הפתוחים כפי שהם מתבטאים בתמ"א 35 (תוכנית מתאר ארצית).

על פי התמ"א, הפיתוח העתידי של ישראל יהיה בעל אופי עירוני ויתאפיין בגושים עירוניים גדולים ושמירה על שטחים פתוחים במרחב הכפרי. פיתוח מרכזי קניות מחוץ לערים מוגדר על פי אגף התכנון כגורם שמחליש את מרכזי הקניות והרחובות המסחריים בתוך הערים.

סיבה נוספת לצמצום מרכזי הקניות מחוץ לערים היא הגברת השימוש במכוניות פרטיות. בגלל שמרכזי הקניות פזורים בשטחים פתוחים, אין אליהם גישה נוחה באמצעות תחבורה ציבורית. לפי חוות הדעת, הנסיעה ברכב פרטי פוגעת באיכות הסביבה, מגדילה את עומסי התנועה, מעכבת הקמת מערכת תחבורה ציבורית ומפלה אוכלוסיות חלשות שלא יכולות ליהנות מהמרכזים.

"ההצעה לדיון מבורכת, משום שהיא מחזקת את הבסיס הכלכלי והחברתי של הערים ומצמצמת פרבור וזחילת פיתוח לשטחים פתוחים", אומר איתמר בן דוד, המתכנן הסביבתי של החברה להגנת הטבע והנציג שלה בוועדה.

באחרונה דחתה ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים תוכנית להסדרת מרכז קניות בקיבוץ גן שמואל, בנימוק שהתוכנית סותרת את מדיניות התכנון הארצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully