וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמוטט ההסכם בין רוסיה לאוקראינה על חידוש אספקת הגז לאירופה; אוקראינה הסכימה לחתום על הסכם חדש

סוכנויות הידיעות

12.1.2009 / 8:43

ההסכם בין הצדדים קרס לאחר שרוסיה טענה כי אוקראינה הוסיפה בחשאי סעיפים לנוסח המוסכם



ההסכם בין רוסיה לאוקראינה על חידוש אספקת הגז לאוקראינה, וממנה לשאר אירופה, קרס אתמול לאחר שממשלת רוסיה טענה כי אוקראינה הוסיפה בחשאי סעיפים להסכם והכריזה על ביטולו. בשל ההודעה הרוסית, נאלצה אוקראינה להסכים לחתום על הסכם חדש, לפי ניסוח שיוסכם על הצד הרוסי.



בשבוע שעבר הפסיק מונופול הגז הטבעי של רוסיה, גזפרום, את אספקת הגז לאוקראינה בעקבות חוב של 2.1 מיליארד דולר שצברה אוקראינה לחברה. ביטול אספקת הגז לאוקראינה פגע קשות גם באספקת הגז למדינות אירופה, מאחר שכ-80% מהגז הטבעי שמספקת רוסיה לאירופה מועבר באמצעות צינורות העוברים בשטחה של אוקראינה.



בסוף השבוע הודיעו אוקראינה ורוסיה כי הצליחו להשיג הסכם שיאפשר את חידוש האספקה לאירופה. במסגרת ההסכם, הסכימה אוקראינה להציב פקחים של האיחוד האירופי בשטחה שיבדקו את אספקת הגז מהמדינה לאירופה, במטרה להפיג את חששות הרוסים לפיהם אוקראינה גונבת גז שיועד למדינות אירופה לעצמה.



אולם אתמול התחדשה המחלוקת בין הצדדים, לאחר שראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, הנשיא דמיטרי מדוודב ובכירים אחרים האשימו את אוקראינה כי הוסיפה סעיפים בחשאי להסכם שכבר נחתם בין הצדדים והאיחוד האירופי בעקבות הצהרה של ראש ממשלת אוקראינה יוליה טימושנקו. הנציבות האירופית טענה גם היא כי ההצהרה הייתה שילוב של עובדות ופרשנות של אוקראינה לתנאי ההסכם.



לפי ההצהרה של טימושנקו, חייבת גזפרום להעביר 21 מיליון מטר מעוקב של גז טבעי ביום דרך אוקראינה, כדי להבטיח את זרימת הגז – דרישה אותה כינה מנכ"ל גזפרום אלכסיי מילר "רישיון לגנוב".



התוספות האוקראיניות, אמר אתמול מדוודב, "אינן אלא לעג להיגיון הישר ואינן מקובלות על רוסיה". "הוריתי לממשלה לא לקבל את המסמך עליו חתמנו. אנו נאלצים להכריז עליו כעל ריק וחסר תוקף", אמר מדוודב.



בעקבות המחלוקת הסכימה אוקראינה לחתום על נוסח חדש של ההסכם, מסרו גורמים באיחוד האירופי לבלומברג. לדברי הגורמים, הנוסח החדש של ההסכם התאפשר בזכות שיחת טלפון בין פוטין ונשיא הנציבות האירופית חוזה מנואל בארוסו ויתקיים בנפרד מהנוסח הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully