וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף האנרגיה הגרעינית לא עוצר

יותם עירוני

12.1.2009 / 10:04

למרות המשבר הכלכלי העולמי, הביקוש לאנרגיה גרעינית רק גובר והולך. 16% מהחשמל בעולם מיוצר בכורים גרעיניים - ובאלטשולר שחם צופים זינוק בביצועי החברות הפועלות בתחום ב-2009



>> בשל התדמית הבעייתית של האנרגיה האטומית, רוב הציבור אינו מודע לכך ש-16% מהחשמל בעולם מיוצר בכורים גרעיניים. מדובר ב-439 כורים ב-31 מדינות שמייצרים כ-372 ג'יגה-ואט - פי 33 מתפוקת החשמל בישראל.



אמנם ההשקעה בהקמת תחנת כוח גרעינית היא עצומה (כ-3.5 מיליארד דולר), אך תפעולה הוא זול יחסית. היא גם קוסמת לחברות חשמל שמיצו את מכסת פליטות גזי החממה שלהן.

למרות החשש מדליפות של חומרים רדיואקטיוויים, הביקוש לאנרגיה גרעינית רק גובר. ישנם כמה גורמים שלא משאירים לשרי האנרגיה במדינות המתפתחות, ובחלק מהמדינות המפותחות, אפשרויות רבות למעט הקמת תחנות כוח גרעיניות. עם הגורמים האלה נמנים חוסר היכולת להסתמך על מקורות אנרגיה מסורתיים - נפט, גז ופחם - בשל היותם מזהמים ומתכלים, וקצב ההטמעה המתון של טכנולוגיות אנרגיה חליפית.



דרום קוריאה הצהירה באחרונה שהיא מקימה 12 תחנות גרעיניות חדשות ושואפת ש-45% מהאנרגיה המיוצרת שם תהיה גרעינית. גם להודו ולסין תוכניות דומות. בצרפת ואוסטריה כבר מייצרים כך יותר מ-80% מהחשמל.



כל הקודם זוכה



הביקוש לכורים לא נפגע מההאטה העולמית, שכן הקמת כורים מתוכננת שנים קדימה. בנוסף, האטה של 1% בצמיחה מתורגמת לירידה בביקוש לחשמל בשיעור של 0.6% בלבד, ובמקומות רבים בעולם יש עדיין מחסור אדיר בתפוקה חשמלית.



ישנם שני פרמטרים בעלי השפעה מכרעת על משוואת ההיצע והביקוש בשוק האנרגיה הגרעינית: כמות האורניום הזמינה, ומספר תחנות הכוח הפעילות. אורניום הוא משאב מתכלה הנמצא במחסור. רבות ממדינות העולם כילו כבר את המצבורים שלהן, ועיקר המצבורים הידועים נמצאים כיום באוסטרליה, קנדה, קזחסטאן ודרום אפריקה.



עלות הפקת האורניום קובעת את כדאיות השימוש. לפי מספר תחנות הכוח הפועלות כיום ולפי מספר התחנות שנמצאות בתכנון, כמויות האורנים המצויות והמשוערות במחירי הפקה ריאליים יספיקו לעוד כ-70 שנה. עד כה חלק גדול מהאורניום סופק על ידי שאריות מימי המלחמה הקרה, אך אלה מתכלות והולכות.



בשל השקעת ההון האדירה הנדרשת להקמת תחנות כוח גרעיניות יש מספר קטן מאוד של חברות העוסקות בכך. מעבר ל-439 התחנות הפעילות כיום ישנם אישורים להקמת מספר דומה של תחנות בעתיד, וסביר שמספר זה עוד יגדל.



החברות המצוינות בטבלה מתגאות בצבר הזמנות אדיר, וצפויות ליהנות מכך שכורים מסחריים עובדים כ-40 שנה, ולכן כ-80% מהכורים הפעילים כיום יסיימו את פעילותם ב-25 השנים הקרובות.



חברות החשמל מסתערות על רשימת ההזמנות לכורים ללא כל קשר לנקודה שבה אנו נמצאים במחזור הכלכלי. למעשה, זמן של האטה כלכלית מצוין להקמת כורים בשל עלויות המתכת הנמוכות והרחבת ההוצאה הציבורית.



הטבלה המצורפת כוללת כמה חברות ציבוריות העוסקות באנרגיה גרעינית, ארבע הראשונות עוסקות רק באנרגיה גרעינית בעוד שהשלוש האחרונות הן ענקיות אנרגיה שפלח גדול מתחנות הכוח שברשותן הוא גרעיני. רוב חברות ההנדסה המקימות כורים עוסקות בעוד תחומים רבים - בהן GE וסימנס - ולכן לא מופיעות בטבלה.



לאנרגיה הגרעינית אספקט ירוק, אך קשה להכיר בה כנקייה. היא חפה מפליטות המזהמות את האוויר, אך הפסולת שהיא מייצרת מאיימת להרעיל אדמות ומי תהום. למרות זאת, במלחמה בהתחממות הגלובלית יש לאנרגיה האטומית מקום כפתרון זמני - עד שיתפסו את מקומה פתרונות כהפקת אנרגיה משמש ומרוח.



הכותב הוא אנליסט בבית ההשקעות אלטשולר שחם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully