וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה הזמן לנטוע בהון סיכון"

מאת גיא גרימלנד

12.1.2009 / 10:04

אנדריאס סטברופולוס, שותף בקרן ההון סיכון האמריקאית דרייפר פישר ג'וברסטון, טוען: "שכר הדירה של המשרדים זול, המשכורות נמוכות ויש פחות תחרות. יזמים מבינים שזה זמן טוב לפתוח חברות"



>> אנדריאס סטברופולוס, שותף מנהל בקרן הון סיכון האמריקאית דרייפר פישר ג'וברסטון (DFJ), הנחשבת לאחת המובילות בעמק הסיליקון, לא זקוק ליותר מדי הסברים לגבי האופי הישראלי. "אני חלק מהתרבות הים תיכונית ויש לא מעט דמיון בין ישראל ליוון - באוכל, בגישה", הוא מסביר ולא מהסס לומר בעברית, "דוגרי".



"אני אוהב להציג את הדברים כפי שהם. ולא לבזבז זמן" הוא מבהיר. "אני מעריך את התכונה הזו". הוא הגיע לישראל בעקבות שתי השקעות חדשות של הקרן שלו: 4 מיליון דולר בסופרפיש, ו-8 מיליון דולר באניבום. ההשקעות נעשו יחד עם השותפה הישראלית תמיר פישמן.

בוטות חשובה לאיש הון סיכון?



"אני חושב שכן. אתה לא יכול להיות ביישן בהון סיכון. תבין, גם ככה קשה לגרום לחברת סטארט-אפ קטנה להצליח. אם תבזבז זמן ותהיה נחמד בחברה קטנה שנלחמת בחברות גדולות - אז חבל על הזמן. אני לא אומר שלא צריך להיות רגיש. אנשים הם הדבר החשוב בסטארט-אפ. צריך למצוא את הקו העדין בין ישירות לרגישות.



"בהון סיכון אתה צריך להיות יצירתי ובעל דמיון כשאתה משקיע בחברות צעירות. לא קל לדמיין שיזם יצליח כשהשוק עדיין לא קיים, הטכנולוגיה עדיין לא קיימת ואין צוות. אבל זה הטריק. האמת שכדי להצליח צריך גם מזל".



טים דרייפר, מנהל ומייסד הקרן שבה סטברופולוס עובד, הוא טיפוס צבעוני. באחד מכנסי ההיי-טק האחרונים שנערכו בישראל הוא פצח בשירה בתום ההרצאה שלו. באתר הרשמי של הקרן סטברופולוס מצולם עם בגדים אלגנטים, סנפירים ומשקפת צלילה. אבל אסור לטעות, דרייפר פישר ג'וברסטון היא אחת מקרנות ההון סיכון המוערכות, והבולטות בארה"ב. היא נוסדה ב-85', מנהלת 6 מיליארד דולר והשקיעה בכ-500 חברות, ביניהן כמה מוכרות ומוצלחות כמו: הוטמייל, ביידו הסינית, סקייפ ו-Feedburner.



באוקטובר 2007 חתמה הקרן על הסכם עם קרן תמיר פישמן כדי שזו תשמש כשותף בלעדי שלה בישראל. הקרן מתמקדת בהשקעות בשלבים ההתחלתיים של חברות טכנולוגיה ישראליות. עד כה הקרן המשותפת השקיעה בשבע חברות ישראליות.



לפני שהחלה לשתף פעולה עם תמיר פישמן היא ביצעה ארבע השקעות (אקטליס נטוורקס, ברייטסורס, לוז II, קליפסינק וגרינפיול טכנולוג'יס), ורשמה מימוש אחד באקזיט בינוני באפסטרים, שנמכרה לסימטנק עבור 55 מיליון דולר לאחר שהושקעו בה 63 מיליון דולר.



סטברופולוס רואה הזדמנויות במשבר. "בהון סיכון יש זמן לנטוע וזמן לקצור. כרגע אין רכישות ואין הנפקות. זה זמן גרוע לאקזיטים. לכן זה לא הזמן לקצור", הוא אומר. "מצד שני, זה זמן טוב לנטוע. שכר הדירה של משרדים הוא זול. משכורות העובדים זולות. יש פחות תחרות. זהו זמן טוב להתחיל חברות ויזמים רבים מבינים זאת. חוץ מזה, כשאתה יזם ובוערת בך התשוקה לשנות את העולם, לא אכפת לך מה המצב בשווקים".



ישראל נחשבת לשוק שמאופיין בחברות בתחילת דרכן?



"כן, אבל בשלב מסוים גם החברות הישראליות מתבגרות וצריכות לגייס כסף. חברות שנמצאות כיום לפני סבב גיוס הון שני או שלישי ועדיין לא רווחיות - נמצאות במצב קשה".



אז מה עושים?



"עושים הכל כדי להיות רווחיים ומצמצמים עלויות. זו הדרך היחידה. יש חברות שמפטרות עובדים. אחרות מקצצות בשכר. שמעתי על חברה שעבדה לעבוד במודל של שבוע עבודה מקוצר של ארבעה ימים".



"אשקיע באלה שרוצים לשנות את העולם"



סטברופולוס אוהב יזמים צעירים. "כשלשאנשים בוער משהו. כשהם סבורים שהם יכולים לעשות משהו יותר טוב - אז אשקיע בהם. אעדיף יזם שמקים חברת סטארט-אפ בפעם הראשונה בחייו בגלל הלהט הזה. אבל אשקיע גם באלה שמקימים פעם אחר פעם חברת סטארט-אפ אם עדיין יש להם את התשוקה והם עוד רוצים לשנות את העולם".



האם למישהי מחברות הפורטפוליו שלכם יש פוטנציאל ליהפך לפייסבוק הבאה?



"לא כולן יהיו פייסבוק, רק אחת או שתיים יהיו גדולות. אבל כשאתה משקיע בחברה אחת או שתיים שהופכות להצלחה גדולה מתוך עשר חברות - אז הקרן שלך תדורג ברבעון העליון. לסופרפיש הישראלית, למשל, יש סיכוי להיות חברה גדולה".



הקרן שלך משקיעה בישראל בעוד שקרנות הון סיכון אמריקאית אחרות עדיין מעדיפות רק את ארה"ב.



"פעם אנשי הון סיכון עבדו כאילו הם במועדון של זקנים. אני מגרד את הגב שלך ואתה תגרד את הגב שלי. לא עבדו קשה. נשכח מסין ונשקיע בחוף המזרחי. המודל כעת משתנה. אתה לא יכול להיות שחקן גלובלי בלי לדעת מה קורה בישראל, סין, וייטנאם וברזיל. קרנות הון סיכון צריכות להיות גלובליות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully