וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד התייקרות בריבית על המשכנתאות

שרון שפורר

12.1.2009 / 14:50

חודש חמישי ברציפות של התייקרות: הריבית הממוצעת עלתה ל-4.14% מול 3.48% ביולי. זאת, למרות הורדות הריבית עד לשפל של 1.75%

חודש חמישי של עליה בריבית על המשכנתאות. כך עולה מפרסום של בנק ישראל לגבי גובה הריבית הממוצעת על משכנתאות בחודש דצמבר. הריבית הממוצעת של כל סוגי המשכנתאות בכל הבנקים הגיעה בחודש דצמבר ל-4.14% מ-4.04% חודש קודם לכן ו-3.48% בחודש יולי 2008. מדובר בעלייה בשיעור של 18% בתוך חמישה חודשים.

העלייה הכוללת בתקופה זו הסתכמה בכ-0.66%. המשמעות היא שהתשלום החודשי על משכנתא שנלקחה בדצמבר גבוה יותר מהתשלום החודשי שנדרש על משכנתא עד לפני כמה חודשים. כך למשל, משכנתא של חצי מיליון שקל ל-15 שנה חויבה בממוצע בתשלום חודשי של 3708 שקל בנובמבר ואילו משכנתא דומה שנלקחת היום תחויב בתשלום חודשי של 3,734 שקל. בחודש יולי 2008 משכנתא בתנאים דומים חויבה בתשלום של 3570 שקל לחודש.

ההתייקרות נרשמה במשכנתאות לתקופות של עד 12 שנים ולתקופות של בין 15-20 שנה, שהן המשכנתאות הנפוצות. לעומת זאת, במשכנתאות של מעל ל-20 שנה נרשמה ירידה בשיעור הריבית בחודש דצמבר ל-4.69% מול 4.83% חודש קודם לכן, וזאת אחרי עלייה רצופה של 6 חודשים. ירידה נרשמה גם במשכנתאות שניטלו לתקופה של בין 12-15 שנים מ-4.88% בנובמבר ל-4.69% בדצמבר.

ההתייקרות במחירי המשכנתאות כמו העלייה במרווחים הנדרשים על ידי הבנקים באשראי מסוגים אחרים - למשקי בית ולעסקים - מתרחשת למרות ירידה של כ-2.5% בשיעור הריבית בתוך פחות משלושה חודשים לשפל של כל הזמנים, 1.75%.

הסיבה לכך היא שיש הבדל בין הריבית לטווח קצר, שנקבעת על ידי בנק ישראל ובין הריבית לטווח ארוך שנגזרת מעלויות גיוס המקורות לטווח ארוך בשוק ההון.

ריבית המשכנתאות הארוכות נקבעת על פי העלות שבה הבנקים מגייסים מקורות מגופים מוסדיים לטווח ארוך, והיא תלויה בנעשה בשוק האג"ח הממשלתי שמהווה חלופה להשקעה מבחינת המוסדיים. וכך, אף כי הריבית של בנק ישראל יורדת, המשכנתאות לא רק שאינן מוזלות אלא הן ממשיכות להתייקר. מבחינת הבנקים מדובר בענף שהסיכון הטמון בו גדל לנוכח ההאטה בצמיחה במשק והחששות, כי ההאטה תתחלף בהמשך במיתון, המשפיע לרעה על יכולת ההחזר של הצרכנים.

במקביל לעלייה בריבית המשכנתא - הבנקים גם מקשיחים את תנאי המימון לנוטלי המשכנתאות, כאשר שיעור המימון לרכישת נכס ירד לכ-60% מערך הנכס לעומת 80% - שיעור המימון שאפשר היה להשיג עד לפני כחצי שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully