וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופוריית הנפט והגז חוזרת לבורסה

דפנה פפר

12.1.2009 / 18:18

חברת ברוקרים מכובדת ממליצה על מניית דלק במחיר הגבוה פי שניים ממחירה בשוק, על בסיס מציאת גז שעדיין לא נמצא. וגם סיפור קטן מלפני 23 שנה

לפני 23 שנה, חצי ממדינת ישראל החזיקה במניות "יואל ירושלים אקספלוריישן קידוחי נפט". אז יואל קדחה וחיפשה נפט, והשמועות היו שרזרבות הנפט של סעודיה נמצאות מול אשדוד בים בעומק 2000-2500 מטר. משקיעים נועזים שכרו יאכטות ליום ושטו לאזור הקידוח "לראות בעיניים" את הנוזל השחור שאוטוטו יפרוץ מהקידוח.

לאחר מספר שבועות של מתח ושמועות, התגלו בקידוח 150 חביות נפט, שניתנות להפקה יומית. מהאסדה פרץ קיטור אש של שריפת מספר חביות ומניית יואל טסה וקיפצה 107% ביום בודד. סופו של עניין שהקידוח ננטש בגלל חוסר כדאיות כלכלית ומניית יואל חזרה לקרקעית ומחקה את מרבית שוויה. כנערה צעירה גם לי היו מניות יואל וכך גם אני מחקתי את חלומותי על התעשרות קלה בבורסה.

ההיסטוריה חוזרת

השבוע המליצה חברת הברוקרים הוותיקה IBI על מניות קבוצת דלק באופן חם במיוחד: במחיר גבוה ב- 200% ממחיר המניות בבורסה. דלק, שבבעלות יצחק תשובה, נמצאת כידוע בבעיות לא פשוטות בתחום הנדל"ן, המכוניות, בבניית קאזינו בלאס וגאס, בצורך של הפניקס ביטוח לרכוש את חברת הברוקרים אקסלנס בשווי של פי 4 ממחירה בבורסה ובבעיות של מימון. הבעיות של דלק, שהשתלבו במשבר הכלכלי העולמי, גרמו להתרסקות מנייתה ב- 85% ויותר.

IBI ביססה את המלצתה על כך ש"ניתוחים ראשונים של תוצאות קידוח תמר מול חופי חיפה מצביעים על כך, ששכבת החולות בקרקעית הים באתר הקידוח מכילה גז טבעי". בימים הקרובים, על פי הודעת דלק, יבצעו השותפים בפרוייקט מבחנים נוספים, שיעידו סופית על הכדאיות להמשך מבחני הפקה.

לדברי IBI, עדיין לא הוכח שהמאגר כלכלי, אך ייתכן שהמאגר גדול ממאגר ים תטיס (בדרום הארץ), ובמחירי הגז הנוכחי, ערך המכירות עשוי להיות גדול משווי ים תטיס כלומר גדול מ-3.2 מיליארד דולר. עשוי? ואם זה יהפוך לצערנו לעלול? כולנו הרי מפרגנים למחפשי נפט וגז, שכן מדובר בדבר שיועיל לכלכלת ישראל לחסוך באנרגיה, ובדרך שבאמצעותה דלק תהפוך לחברה עשירה ומנייתה תזנק שוב פלאים. בין פרגון לבין מציאת אוצר גז, המרחק עדיין קיים למי שממהר לחגוג

זינוקים של 30%

אם עסקינן בזינוקי מניות, שימו לב מה קרה ביום ב' עם פירסום המלצת IBI למניות הקשורות לקידוח תמר: אבנר עלתה ב-15%, ישראמקו זינקה ב-30.4% , קבוצת דלק ב-14% ודלק קידוחים ב-15.9%. כל זאת לאחר עליות חדות ביום ראשון.

דה ז'ה וו לימי יואל העליזים, בהם עלייה יומית של 15% היו עניין של מה בכך. לפי "פרשני – מומחי" הנפט, הסיכוי למצוא גז בתמר עומד על 35% - גבוה בשיעור מדהים בהשוואה לסיכויי הזכייה בהגרלות לוטו, טוטו , קזינו וכל השקעה אחרת, שהיא בגדר הימור. אם יימצא גז בשווי 3.2 מיליארד דולר, מי שיחזיק במניות אבנר, שבשליטת דלק, יכפיל או ירבע את כספו תוך יום יומיים. כמובן שלא נעסוק ב- 65% סיכויי הכישלון לקידוח תמר, שבמקרה כזה יירד הכסף לטמיון. מי רוצה לפגוע באופוריה של משקיעי הבורסה בימים חגיגיים של עליות חדות.

לא נקשה יותר מדי על האנליסט מ- IBI, שבנה תחזית הכנסות של 3.2 מיליארד דולר בקידוח גז שעדיין לא נקדח. גם לא נעורר תמיהות לגבי מניות שזינקו 30%-40% ביומיים, על פי המלצת חברת ברוקרים שגילתה, לעניות דעתי, אופטימיות מעט פרועה.
מעט מאודהשתנה בבורסה מאז ימי יואל לפני דור.

ד"ר דפנה פפר היא כלכלנית ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים.

  • עוד באותו נושא:
  • נפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully