וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה ואוקראינה הגיעו להסכם בנוגע לגז הטבעי: הגז הטבעי צפוי לשוב לזרום בצינורות עד מחר

ניו יורק טיימס

12.1.2009 / 18:31

על פי ההסכם, יוצבו פקחים עצמאיים לאורך הצינורות המובילים גז טבעי מרוסיה לאירופה דרך אוקראינה


רוסיה ואוקראינה חתמו ביום שני על הסכם להצבת בקרים בינלאומיים לאורך צינורות הגז הטבעי, וסללו בכך את הדרך להשבת זרימת הגז הטבעי לאירופה דרך אוקראינה, כך דיווח נשיא הנציבות האירופית, חוזה מנואל בארוסו. בארוסו אמר כי רוסיה התחייבה להחזיר את זרימת הגז הטבעי בצינורות עד יום שלישי בבוקר, באם לא יצוצו מכשולים חדשים. עם זאת, הסכמים קודמים כבר נפלו ברגע האחרון.

בכירים בגזפרום אישרו על חתימת ההסכם על ידי 3 הצדדים הנוגעים בדבר. עם זאת, ראש ממשלת אוקראינה, יוליה טימושנקו, מסרה באמצעות הדובר שלה כי אינה יכולה לאשר כי הושגה הסכמה. אם ייחתם הסכם, הרי שהוא צפוי להחזיר את זרימת הגז הטבעי למיליוני אירופאים השרויים כעת בקרה, אך ייתכן כי יידרשו 3 ימים להשבת מלוא האספקה.

מחיר הגז הטבעי יורד בעקבות חתימת ההסכם. החוזים על הגז הטבעי למסירה בפברואר נסחרים בירידה של 1.3% למחיר 5.44 דולר למיליון יחידות תרמיות בריטיות (BTU) בארה"ב. ההסכם גם לא יפתור את הסכסוך הבסיסי: תביעתה של רוסיה להעלאת המחיר עבור הגז הטבעי לשימושה של אוקראינה.

ביום ראשון הסכימו ממשלות רוסיה, אוקראינה והאיחוד האירופי על פרישת פקחים עצמאיים לצינורות הנפט המעבירים גז טבעי מרוסיה למערב אירופה. היה זה אחד התנאים של רוסיה לחידוש אספקת הגז הטבעי. רוסיה סגרה את הברז ביום שלישי הקודם, בעקבות מחלוקת ממושכת עם אוקראינה אודות תמחור, והאשמות כי אוקראינה גונבת גז מהצינורות המעבירים אותו דרך שטחה מערבה.

"רוסיה מוכנה לחדש את אספקת הגז לאירופה במהירות האפשרית", אמר דמיטרי פסקוב - דוברו של ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. "האספקה תחודש ברגע שנהיה בטוחים כי הפקחים כבר פרושים באוקראינה. אנו מקווים כי אוקראינה הצליחה להתגבר על הבעיה בחתימת המסמכים", הוסיף.

בסוף השבוע טס ראש ממשלת צ'כיה, מירק טופולאנק, למוסקווה על מנת לקבל את חתימתו של פוטין על ההסכם, ומשם טס לקייב, שם חתמה גם טימושנקו על ההסכם. טימושנקו הוסיפה להסכם הערה, כי ההסכם מקובל עליה רק בצירוף הצהרה על חפותה של אוקראינה מגניבת גז מהצינורות המיועדים לייצוא. למעשה מדובר בדרישה מרוסיה לסגת בה מההאשמות שהובילו מלכתחילה להפסקת הזרמת הגז לאוקראינה. לדברי הנציבות האירופית, "הצהרה זו אינה מוסיפה או גורעת לתנאי ההסכם שנחתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully