וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האג"ח הקונצרניות טיפסו ב-7% בשבועיים

שרית מנחם

13.1.2009 / 9:23

כניסתה של 2009 החליפה את הסנטימנט השלילי סביב מדדי התל בונד, לאחר חודשים של ירידות באג"ח הקונצרניות

כניסתה של 2009 החליפה את הסנטימנט השלילי סביב מדדי התל בונד. לאחר חודשים שבהם הציגו מדדי האג"ח הקונצרניות כיוון אחד בלבד - מטה - התיקון הגיע לשוק. מתחילת 2009 רשם מדד תל בונד 40 עלייה של 6.9%, תל בונד 60 הוסיף 3.46% ותל בונד 20 עלה ב-1.25%.

מדד תל בונד 40 - המכיל את 40 איגרות החוב במקומות 20 עד 60 (הדירוג נעשה לפי היקף שווי וסחירות הסדרה) - מכיל בין השאר את סדרות האג"ח של אפריקה ישראל, דלק נדל"ן וכלכלית ירושלים. אותן איגרות חוב צנחו ברבעון הרביעי של 2008 דרמטית, תוך שהן מגלמות את חוסר האמון המוחלט של המשקיעים ביכולת החברות המנפיקות להחזיר את החוב.

למרות מהלך העליות, התשואות עדיין גבוהות ומשקפות את חששות המשקיעים ביכולת החזר החוב של החברות, וליתר דיוק הן מבטאות את התחושה של חלק ניכר מהם שבחלק מאיגרות החוב הם לא יראו את מלוא הכסף בחזרה.

סייג חשוב הוא גם היקף מחזורי המסחר באג"חים האלו. "יש עליות, אבל מחזורי המסחר דלילים מאוד", אמר סוחר מאחד מבתי ההשקעות הגדולים בשוק. לדבריו, "זה לא זמן להחלטות, כולם ממתינים להתפתחויות נוספות. העליות האחרונות נגרמו כי גופים מסוימים ניקו שורות לקראת 2009. כרגע מחכים לראות את ההתפתחויות בקרנות המנוף שמקדם האוצר, וכן את מצב של החברות וביכולת שלהן לשפר את מצב ההון. החברות שהשוק הכי חושש מהן הן אפריקה ישראל ודלק נדל"ן. חברות אלו הניחו באחרונה כמה נכסים על המדף, ואף הצליחו למכור אותם. הן מנסות לממש אפילו במחירי הפסד, כדי לשמור על הראש מעל המים".

חדשות טובות למחזיקי האג"ח

אפריקה ישראל, קבוצת דלק וחברות אחרות אכן שיפרו את נזילותן בשבועות האחרונים באמצעות מכירת נכסים במאות מיליוני שקלים. מימושים אלה הם חדשות טובות למחזיקי האג"ח. בעלי החוב מוכנים לממש נכסים כדי לשפר את מצבם.

גם אפקט הראלי המסורתי של ינואר, תוכניות הרכישה העצמית של אג"ח קונצרניות שמציגות עשרות חברות בבורסה ותוכנית קרנות המנוף - יכולים להסביר חלק מהעליות.

סמי בבקוב, מנכ"ל הראל פיא, מציין את הסיבות לשינוי המגמה לדעתו: "בדצמבר רשמו מדדי האג"ח הממשלתיות - האפיק הצמוד והשקלי - עליות חדות. במקביל לסנטימנט החיובי באפיק האג"חי הממשלתיות, איגרות החוב הקונצרניות המשיכו לצנוח, והמרווחים המשיכו להתרחב".

בבקוב אומר כי העליות נגרמו בין השאר עקב העובדה שהחלופות הפופלריות בשוק (אג"ח ממשלתיות, ש"מ) כבר הרבה פחות מעניינות. אחרי מסע העליות של האפיק הממשלתי בדצמבר 2008 גילמו השחרים והצמודים הארוכים תשואות נמוכות במיוחד, והכסף מתחיל לחפש אפיקי השקעה אטרקטיוויים יותר. גם בבקוב טוען כי הקמת קרנות המנוף משפיעה באופן חיובי על האפיק של האג"ח הקונצרניות.

אפי שמש, שותף בבלקסון קפיטל, מציין כי גם בארה"ב נרשמה מגמה דומה. לדבריו, אחרי ירידת התשואות של האג"ח הממשלתיות האמריקאיות, מתחילות איגרות החוב הקונצרניות האמריקאיות לרשום עליות. גם שם, אחרי מהלך עליות דרמטי במחירן של איגרות החוב הממשלתיות, מתחילים המשקיעים לחפש אפיקים המציעים תשואה גבוהה יותר, והמרווחים בין האג"ח הקונצרניות בסיכון לאג"ח הממשלתיות מצטמצמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully