וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מפוטרים מסוגלים לעשות כדי לשמור על מקום העבודה

חיים ביאור

13.1.2009 / 7:01

עובדים במשבר



>> כשהשמועות בדבר פיטורים מתחילות להתרוצץ במסדרונות, עובדים רבים מתחילים לחשוב על דרך אקטיווית להרחקתה. עדנה ברק, פסיכולוגית ארגונית ותעסוקתית, מתארת כמה דרכים, חלקן קיצוניות, שבהן עובדים היודעים שאינם רצויים בארגון יכולים לפעול כדי להרחיק מעצמם את גזירת הפיטורים:

* הדרך החיובית: עובדים עשויים לשכנע את הממונה הישיר והעקיף שהם תורמים, חיוניים לארגון ויעילים. איך הם עושים זאת? הם מצטיידים בנתונים ומכינים מסמך מפורט על פעילותם והישגיהם בששת החודשים האחרונים. הם יוזמים שיחה עם הממונה הישיר אודות סעיפי הדו"ח שהמציאו, ובמקביל דואגים לכך שגם בכירים אחרים בארגון יראו עותק. מדובר באקט של מכירה עצמית וגם של פוליטיקה ארגונית.



* דרך החוק: אמנם בית הדין לעבודה פסק שאין לכפות עובד מסוים על המעסיק, אך החוק בולם פיטורים בכמה מצבים. למשל, אסור לפטר הורים שכולים אם בנם נהרג במהלך השירות הצבאי, אסור לפטר נכה צה"ל הנכלל במכסה שנקבעה על ידי החוק (מכסת עובדים נכי צה"ל) ועובדת בהריון ללא אישור משרד התמ"ת. עובדים עשויים ויכולים לנצל את זכויותיהם החוקיות ולהפעיל אותן.



* דרך הרגשות: אם יש לעובדים מסוימים בעיה אישית קשה, זה הזמן שלהם לחשוף אותה בפני המנהלים. עובדת באחד המפעלים סיפרה למנכ"ל שהיא אשה מוכה וכי בעלה יכלה בה את זעמו אם ישמע שפוטרה, ובעקבות זאת מכתב הפיטורים שקיבלה הושעה. אחד ממפוטרי ההיי-טק שסיפר כי יום קודם אשתו פוטרה מעבודתה, ביקש התחשבות ופיטוריו בוטלו.



* דרך האזהרה: כאן מטרת העובדים היא לשכנע את מקבלי ההחלטות שהנזק עקב פיטוריהם גדול לעומת התועלת שתושג. לדוגמה, הם עשויים להראות לאחד מבכירי הארגון שבידיהם מידע ייחודי/סודי על פרויקט עתידי או על תהליכי ייצור, ולכן הארגון לא יוכל להרשות לעצמו לאבד אותם. התנהלות כזו יכולה להתפרש גם כאיום, סחיטה או הכרזת מלחמה, ואף מנהל אינו אוהב שמאיימים עליו.



* הכי פחות מומלץ: עובדים עשויים לנקוט התשה, דחייה או איום. למשל, אם הם הולכים לרופא וחוזרים עם תעודת מחלה לתקופה של חודשיים בגלל ממצא שנדרש לו טיפול רציני, לא סביר שהם יפוטרו. עם זאת, אפשר להוציא אותם בכפייה לפנסיית נכות מוקדמת על בסיס מצבם הבריאותי. בנוסף, אם ביום שבו נמסרים מכתבי הפיטורים עובדים מסוימים לא נמצאים בעבודה, הם ירוויחו שבועיים ואולי חודש, אך בסופו של דבר מכתב הפיטורים יישלח אליהם הביתה באמצעות שליח. גם עובדים שיעוררו חשש כי יתמוטטו נפשית או יתאבדו אם יפוטרו יכולים לדחות את הקץ. ואולם הדבר לא יסייע, בלשון המעטה, למעמדם בארגון. יש המפעילים סחיטה רגשית בטיעון של אפליה ויש המנסים לגייס לצדם עמותה הנלחמת בנושא. עובדים אלה רק צריכים להביא בחשבון את התדמית שנפגעת לבלי היכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully