וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרגל מצב החירום, שידורינו מתאחדים כעת

מאת אופיר בר-זהר ואיילה צורף

13.1.2009 / 7:33

שנים של הפסדים אדירים, כובד העמלות למשרדי הפרסום, הדרישות הרגולטוריות והמשבר הכלכלי שפגע בבעלי המניות דחפו את ערוץ 10 אל פי התהום. אתמול חתמו בעלי הערוץ ורשת על מזכר הבנות בדרך למיזוג בין הזכייניות, שמסתמן כגלגל ההצלה של הערוץ. המכשולים שבדרך, התסריטים הא



>> בראשונה מזה שנים רבות סכנת הסגירה המרחפת מעל ראשו של ערוץ 10 אינה רק מסר יח"צני, שנועד להפעיל לחץ על מוסדות הרגולציה. אתמול חתמו בעלי הערוץ ורשת - שני הזכיינים החלשים בשוק - על מזכר הבנות בנוגע למיזוג ביניהם, ובכך החלו בצעדים אופרטיוויים לביצוע המהלך.



"תקופה לא קלה של אי-ודאות עומדת לעבור על כולנו", כתב אתמול מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי במייל לעובדים, שעסק במיזוג המתקרב שנחשף בראשונה ב-TheMarker.

בעלי המניות בערוץ 10 מתלוננים כבר זמן רב על ההפסדים האדירים שהם סופגים ("אני מפסיד וילה בהרצליה כל חודש", תיאר זאת יוסי מימן), ומאיימים להפסיק להזרים אליו כספים. הפעם, כך נראה, הם באמת מתכוונים לכך. סגירת הערוץ מבחינתם של רון לאודר, ארנון מילצ'ן ומימן אינה איום, אלא תוכנית רלוונטית אם זיכיון הערוץ, שאמור לפוג בפברואר 2010, לא יוארך.



כל הגורמים הקשורים למיזוג חוזרים וטוענים: ככה זה לא יכול להימשך. "התעשייה במשבר ועל סף קריסה", אומר מקורב למיזוג. "בעלי המניות מוכנים לוותר על חצי מהנכס שלהם. עכשיו זה הזמן של הרשות השנייה להתעורר מתרדמתה".



להערכת איש מדיה בכיר, המעורה בפרטי המו"מ בין שתי הזכייניות, "בסוף מארס תהיה ממשלה חדשה. במידה שבעלי המניות של רשת וערוץ 10 יגיעו עד אז להבנות כספיות, יניחו אנשי ערוץ 10 אקדח על שולחנה של הממשלה החדשה: אנחנו מוכנים להמשיך להפעיל את ערוץ 10 בתנאי שנקבל רישיון להפעלתו עד 2015, כמו גם הקלות רגולטוריות. אחרת, הם יגידו, נסגור את הערוץ".



על שולחן הרגולטורים



לפי ההסכם המתגבש, המיזוג עשוי לצאת לפועל באחת משתי דרכים: שילוב של הפעילות של רשת בתוך ערוץ 10 או להפך - שילוב פעילותו של ערוץ 10 בתוך רשת. לפי הודעה שפירסמו שני הצדדים, בכל מקרה הם יחזיקו חלקים שווים בערוץ המשותף.



בנוסף הוסכם כי שתי החברות לא ינהלו מו"מ עם גורמים אחרים במשך חצי שנה. הסכמה זו מבטלת ספקולציות כי המגעים בין הצדדים הם רק אמצעי להפעיל לחץ על קשת להתמזג עם רשת.



כעת מתבצעים מהלכים בכמה חזיתות. הראשונה היא העברת חומר מסחרי וכלכלי על החברות לידי יצחק סוארי ומנחם פרלמן, שמונו על-ידי הצדדים ל"נאמנים מומחים" שאמורים לבחון את המשמעויות הכלכליות והרגולטוריות של כל אחת מהאפשרויות למיזוג. השניים אמורים להגיש את המלצתם עד סוף החודש. בפרטי העסקה מטפלים גם עורכי הדין רם כספי וישראל מימון.



במקביל לבדיקה הכלכלית, נמשכת ההתמודדות עם הפן הרגולטורי ונושאים כמו הארכת הזיכיון של ערוץ 10. כל זאת, לצד אישור שיידרש לכל מהלך מהרשות להגבלים עסקיים. מי שיידרש לגבש את עמדת הרשות להגבלים עסקיים בדבר המיזוג הוא עו"ד בעז גולן, היועץ המשפטי של הרשות. בעבר כבר הביע גולן עמדות נחרצות בדבר חוסר התחרותיות בשוק הפרסום.



במידה שיבקשו בעלי המניות להתמזג ולהפעיל יחד את ערוץ 10, סביר להניח כי הרשות תתמוך במהלך. השאלה הגדולה היא מה יקרה אם ערוץ 10 יחבור לרשת כך שיהיו שני זכיינים בערוץ. במקרה כזה סביר כי הרשות תתקשה לאשר עסקה שתוצאתה היא ירידתו מהאוויר של ערוץ מסחרי אחד מבין שניים. אם לא תאשר את העסקה תחזה הרשות השנה - יחד עם כל תעשיית המדיה - בטייקונים שפועלים לסגירת הערוץ.



הפסדים מתעצמים



"אם הרשות השנייה תתעשת ותאריך את הזיכיון של ערוץ 10, האפשרות שרשת תתמזג לתוך ערוץ 10 גבוהה ביותר", כתב ורשבסקי לעובדים. "במצב כזה חברת החדשות תמשיך כרגיל, והערוץ ייהנה מהחוזקות שרשת תביא למיזוג".



ורשבסקי מתייחס לחזית הרגולטורית שעמה מתמודד הערוץ. אם זיכיון הערוץ יוארך, הוא צריך להגיע להסדר עם הרשות השנייה בנוגע לחובות העבר שלו - המסתכמים ביותר מ-100 מיליון שקל - שהיו אמורים להיות מושקעים בתוכן בשנים קודמות. ההחלטה על עתיד הזיכיון נדחתה כבר כמה פעמים ואמורה להתקבל בתחילת מארס.



במייל לעובדים התייחס ורשבסקי גם לאפשרות שלא יוארך זיכיון הערוץ: "במידה שהרשות השנייה תישאר מקובעת ברצון לשמר את עצמה ואת חוקיה האנכרוניסטיים, ייסגר הערוץ ותיסגר חברת החדשות, ובעלי מניות 10 ייכנסו כשותפים ברשת. מדינת ישראל תישאר עם ערוץ מסחרי אחד, עם חברת חדשות אחת ו-3,000 משפחות מחוסרות עבודה, אבל עם רשות שנייה שסוגרת ערוץ ומשמרת את עצמה".



בהודעה משותפת שמסרו שני הצדדים אתמול נמסר: "המשבר הכלכלי העולמי צפוי להשפיע באופן מהותי על המשק הישראלי ב-2009. שני הצדדים מבינים כי רק חשיבה 'מחוץ לקופסה' תאפשר להם לשרוד את התקופה הקשה ולהגן לא רק על האינטרסים של בעלי המניות, אלא של הציבור הישראלי ושל אלפי העובדים המתפרנסים משני הערוצים, באופן שיבטיח את המשך הפעילות הסדירה.



"במצב הרגולטורי הנוכחי סובלים הגופים המשדרים מהפסדים שרק מתעצמים והולכים כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי והמיתון. הדבר מחייב שינוי מבני מהותי בגופים המשדרים וברגולציה שחלה עליהם. אנו פועלים לשינוי המבנה העסקי והרגולטור. צריך להתגייס ולשנות את המבנה הרגולטורי. שיתוף הכוחות יאפשר את המשך ההשקעה ביצירה טלוויזיונית ישראלית מקורית והצלת התעשייה שנמצאת באחת משעותיה הקשות ביותר. מיזוג בין שני הצדדים יבטיח את חיזוק התחרות בשוק הטלוויזיה".



בימים אלה מתקיימים דיוני ועדת מרדכי, שאמורה לבחון את הרפורמות שעומדות על הפרק בשוק התקשורת, בהן המעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית. הזכייניות - ובראשן ערוץ 10 - מעוניינות מאוד להמיר את הזיכיון הנוכחי ברישיון שאינו מוגבל בזמן ולא מצריך התמודדות במכרז מדי כמה שנים. רשת וקשת היו מעדיפות שהמעבר לרישיונות יתבצע רק בעוד כמה שנים, לאחר סיום תקופת הזיכיון המובטחת להן.



מכרז חדש



כל הזכייניות, ובהן ערוץ 10, מתמרמרות על גובה דמי התמלוגים - 4% מהכנסותיהן - שהן נאלצות לשלם למדינה מעבר לתשלום דמי זיכיון לרשות השנייה וההשקעות המחויבות בתוכן. בחודשים האחרונים ביקשה הרשות השנייה מהאוצר להפחית את גובה התשלומים, וגם יו"ר דירקטוריון רשת יוסי רוזן פנה למשרד האוצר בבקשה דומה. ואולם באוצר סירבו.



סגן הממונה על התקציבים באוצר, חיים פרננדז, כתב לרשות: "בשל ההאטה הכלכלית, צפוי ב-2009 גירעון תקציבי גבוה מהמתוכנן ולכן בנקודת הזמן הנוכחית הקושי לוותר על הכנסות הוא גדול מתמיד". מהנהלת הרשות השנייה נמסר כי "לא שופטים אדם בעת מבוכה, צער ומצוקה ולכן אין מקום להתייחס לדברים. ההידברות העניינית תימשך בהתאם לחוק ולכללים".



על-פי הערכות, ההכנסות השנתיות של ערוץ 10 ב-2008 הסתכמו ב-450-500 מיליון שקל. לדברי בכיר בתחום המדיה, המעורה במצבו הפיננסי של ערוץ 10, "אם לא יהיה מיזוג עם רשת משום שהרגולציה לא תאשר או שהצדדים לא יגיעו להסכמות, בעלי המניות יפסיקו להזרים כסף במינון שהם מזרימים כיום, ונפחים יקנטו משמעותית. המשמעות תהיה שייעלם הכסף לספורט, לטאלנטים ולהפקות ענק נוסח 'הישרדות'".



הערכות בשוק המדיה הן שגם לאודי אנג'ל, בעל מניות ברשת, נגרמו הפסדים כבדים מהתפעול של הזכיינית, ולכן המוטיווציה הגבוהה למיזוג. במידה שהמיזוג לא ייצא לדרך, עלולה הנהלת רשת למצוא את עצמה עם סימן שאלה גדול מרחף מעל לראשה, בדיוק כמו זה שמרחף כיום מעל ראשו של ערוץ 10.



"אם ערוץ 10 אכן ייסגר, ויישארו רק רשת וקשת בערוץ 2, הרשות השנייה תיאלץ לערוך מכרז חדש להפעלת ערוץ מסחרי נוסף", מעריך הבכיר. "ייתכן שבמצב כזה לרשת וקשת יהיה משתלם יותר להתמודד במכרז חדש מאשר להמשיך להפעיל את ערוץ 2 עם הזיכיון הקיים.



"מכרז חדש יהיה שפוי יותר בכל הקשור לגובה דמי הזיכיון, לגובה התמלוגים המשולמים לאוצר, לעובדה שלא יכריחו אותם למקם את חברת החדשות בירושלים - מהלך שעולה המון כסף. יהיה מכרז כלכלי יותר, הגיוני ועסקי, ואז הזכיינית שתזכה תוכל להרוויח כסף".



האם האפשרות של התמודדות במכרז חדש מונחת על שולחנם של בעלי המניות ברשת?



"בעלי המניות והמנכ"לים מערוץ 2 מדברים על זה. מכרז חדש לערוץ מסחרי זה בפירוש נושא שמונח על השולחן ולא נפסל על הסף. לו אני מוזי ורטהיים, היה לי הרבה יותר זול להתמודד ולזכות (עם קשת - א"צ) במכרז חדש מלהמשיך לשלם את דמי הזיכיון האגדתיים שהוא משלם כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully