וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עולם הסחורות החקלאיות עומד בפני שינוי?

TheMarker

13.1.2009 / 15:13

לדברי יובל זעירא, מנהל המחקר באי.בי.אי "כאשר מחירי הסחורות והדשנים יתייצבו הביקושים לדשנים יחזרו לעלות וגם החברות יוכלו לחזור לתוואי הצמיחה ארוך הטווח"


מספר אירועים של הימים האחרונים הביאו לירידות מחירים מחודשות במחירי הסחורות החקלאיות ולשאלה האם מחירי הסחורות יתאוששו בטווח הנראה לעין?

גידול במלאים - דו"ח ה-USDA

דו"ח WASDE ראשי תיבות של World Agricultural Supply and Demand Estimates שיצא אתמול הצביע על עלייה במלאי הגרעינים בעולם. בדצמבר עמדה התחזית על 393 מיליון טון והחודש מתעדכנת התחזית ל-409 מיליון טון. כתוצאה יחס ה-Stock To Use ממשיך להשתפר ומגיע ל 18.87% לעומת 18.08% בחודש שעבר, זאת לאחר עלייה מ-17.25% לפני חודשיים.

תירס- ירידה צפויה בצריכת התירס בעיקר בארה"ב וסין. ירידה זו אחראית על הגידול ברמות המלאים לתירס שעולות ב 12.2 מיליון טון לעונת 2008/9. חיטה- שוב ירידה בביקושים צפויה בארה"ב שגוררת עם גידול מינורי בהיצע לעלייה ברמות המלאים העולמיות לחיטה.

אורז- ברמה עולמית כמעט שאין שינויים. עלייה צפויה בייצור ובצריכה, וכן עלייה קלה ברמות המלאים (1.8 מילון טון).

סויה- גם צפויה עלייה ברמות המלאי. הירידה החדה יחסית בצריכה בארה"ב מקזזת ויותר על רמות נמוכות של ייצור בעיקר בדרום אמריקה.

הערכות ה-USDA לגבי המחירים הצפויים לעונה

תירס- מורידים את הטווח ב-10 סנט ל-3.55-4.25 דולר לבושל.

סויה- הרחבה של הטווח לשני הכיוונים 8.25-9.75 דולר לבושל מתחזית קודמת של 8.5-9.5 דולר לבושל.

כתוצאה מכך ירדו הלילה מחירי הסחורות החקלאיות בחדות מחיר התירס ירד ל-3.8 דולר לבושל ומחיר הסויה ירד ל-9.66 דולר לבושל.

שינוי כיוון בעולם האתנול

להערכת האנליסט יובל זעירא מנהל המחקר באי.בי.אי, חוסר היציבות במחירי התירס משפיע לרעה על מפעלי אתנול בארה"ב, התנודתיות החריפה גוררת שינויים חדים בחומר הגלם העיקרי לייצור. ירידת מחיר התירס לאחרונה אמנם חיובית למפעלים אלו אך במקביל נרשמה ירידה במחירי הדלקים הקונבנציונליים (בנזין, סולר) ודלקים אלו מהווים מוצר תחליפי.

לדברי זעירא "מפעלי אתנול רבים עדיין רואים מחירי גלם גבוהים בשל חוזים וגידורים שנעשו בעבר, תנועת המלקחיים של עלייה בהוצאות וירידה במחיר המוצר הסופי כמו גם ירידה בצריכה (המיתון בארה"ב) הובילה קשיים של חברות רבות בתחום, שעד לפני שנה נחשבו ללהיט התורן".

בשבוע האחרון הודיעה חברת Pacific Ethanol כי היא משהה את פעילות אחד ממפעליה בשל "תנאי שוק לא נוחים לייצור אתנול", החברה דיווחה על הפסד של 54.9 מיליון דולר ברבעון השלישי. מתחרתה מזקקת האתנול הגדולה VeraSun Energy נכנסה לאחרונה להליך פשיטת רגל (הגישה Chapter 11) בשל אותן הסיבות בדיוק.

קרוב ל-25% מצריכת התירס בארה"ב בשנת 2008 הגיע מצד יצרני האתנול וירידה בביקושים מכיוון זה עשויה לגרום להמשך עליית המלאי.

הממשל האמריקאי

הממשל האמריקאי הוציא את התחזית והתקציב הכלכלי לשנים 2009-2019. הד"וח לא מזכיר הוצאה של הממשל בכלל על תחום האגרו ועל עזרה לחקלאים. מגמה זו מנוגדת למדיניות האמריקאית בשנים קודמות בהן היו מחירי הסחורות נמוכים כאשר החקלאים האמריקאים נעזרו באופן קבע בסובסידיות של הממשל.
בנספח של התקציב נותן הקונגרס האמריקאי תחזית לגבי מלאי הסחורות המרכזיות בארה"ב בעשור הבא כמו גם תחזית למחירים.

לגבי התירס שכל כך חשוב בחקלאות האמריקאית יש תחזית כי הביקוש יעלה לאורך השנים ב-18% בעוד ההיצע יעלה בכ-23%. כתוצאה מכך מצפה הממשל כי מחירי התירס שהחלו את 2009 במחיר של כ-4 דולר לבושל ירדו לאורך השנים ויסתובבו ברמה של 3.65-3.94 דולר לבושל.

חברות הדשנים

באי.בי.אי מעריכים כי באופן טבעי יש קשר ישיר בין הצפי להכנסות החקלאים כתוצאה ממחירי הסחורות לבין התשומות שלהם והיכולת שלהם להוציא סכומים גבוהים על ההוצאות המשתנות. בטווח הקצר צפוי לחץ על תחום הדשנים שמתבטא בירידות מחירים כפי שאנו חוזים בחנקן ובפוספט ובעצירת הרכישות כפי שאנו רואים באשלג.

לדברי זעירא "קשה היום לחזות מה יהיה מחיר האשלג במחצית השנייה של 2009 ובנוסף למחירי הסחורות ישנם פרמטרים נוספים במשוואה כשהעיקרי שבהם הוא צד היצע הדוק שמעדיף קיצוץ ביצור על הורדת מחירים.

בנוסף יש לקחת בחשבון את החוזה עם ממשלת סין אשר עשויה לדרוש ירידת מחירים ועוצמתה של סין היא יחסית גבוהה במיוחד בשנה זאת ובמיוחד מול יצרניות מבריה"מ לשעבר שמוכות מהמשבר הכלכלי. התיאוריה של ירידת מלאי הסחורות מבוססת על הגדלת ההיצע ולשם כך יצטרכו יותר דשנים בטווח הארוך".

באי.בי.אי מעריכים כי כאשר מחירי הסחורות והדשנים יתייצבו (תהליך שיכול לארוך כשנה) הביקושים לדשנים יחזרו לעלות וגם החברות יוכלו לחזור לתוואי הצמיחה ארוך הטווח. עד להתבהרות התמונה ממליצים באי.בי.אי לקחת צעד לאחור ולא ללכת נגד המיתון הגדול שאותו אנו חווים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully